עמוד:155

אולם גם החקים החמורים ביותר לא הצליחו למנע את התפשטות הידע של יצור הזכוכית . במאה ה - 16 תפסו מוצרי הזכוכית של בוהמיה מקום חשוב בשוקי אירופה . אמניה של בוהמיה לא חקו את העדינות והשבירות המיחדות של הזכוכית הונציאנית , והעדיפו לעשות כלים כבדי משקל ומעטרים בשפע קשוטים . באותה תקופה הוקם בצרפת בית - החרשת " סן גובן " , שהוא אחד ממפעלי תעשית הזכוכית הגדולים בעולם . במאה ה - 19 התחילה התפתחות חדשה בעבוד הזכוכית , בעקבות השמוש במכונות ובתגליות כימיות חשובות בתהליכי היצור . שיטות ביצור זכוכית הנשיפה היא השיטה העתיקה ביותר ליצור כלי זכוכית . אפשר ליצר בעזרתה גם לוחות זכוכית : נושפים בעסת הזכוכית עד שמתקבל גליל זכוכית חלול , שארכו בדרך כלל כמטר אחד . לאחר שמסירים מן הגליל את שתי כפותיו , העליונה והתחתונה , חותכים אותו לארכו בברזל חם . מכניסים את הגליל החתוך לתוך תנור . החם גורם לזכוכית להתרכך , והיא נעשית שטוחה מחמת משקלה , וכך מקבלת צורה של לוח שטוח . היום יוצרים לוחות זכוכית גדולים בעזרת מכונות משכללות . הזכוכית המתכת היוצאת מן הכבשן בצורת עסה סמיכה עוברת בין גלילים מסתובבים , המקנים לה צורת לוח שטוח . פס הזכוכית הרצוף ממשיך ועובר בין גלילים מלטשים , הממרקים אותו בעת ובעונה אחת משני צדיו ומעניקים לו ברק . תוך כדי כך מתקרר פס הזכוכית ובסוף הסרט הנע חותכים אותו ללוחות . כלי זכוכית כמו כוסות ובקבוקים מכינים בעזרת דפוסים שיוצקים בהם את הזכוכית המתכת או בעזרת מכונות נשיפה . כלי מעבדה בעלי צורה מיחדת מעצבים על ידי מנפחי זכוכית ממחים , הנופחים בעסה המתכת בעזרת מוט ניפוח ונעזרים בדפוסים ( שבלונות ) כדי שהזכוכית המתנפחת תקבל את הצורה הדרושה . סוג מסים של זכוכית אפשר למתח לסיבים ולארג אותם ללוחות הנקראים פיברגלס ( סיבי זכוכית ) . סוג מסים של פיברגלס המערב בשרפים שונים משמש לבנית גופיהם של מכוניות ומטוסים . זכוכית המשמשת ליצור כלי בשול , הידועים בשמות המסחריים " פירקס " , " דורלקס " , " ינה גלס " וכדומה , אינה מתפשטת הרבה בחם ולכן עומדת בשנוי טמפרטורה מבלי להסדק . אופטיקה אלומיניום אשלגן בור ( בורון ) בקבוק גבישים ונציה חול סיד פליניוס הזקן צרן זכות יוצרים וממציאים זכות יוצרים היא הזכות הבלעדית לפרסם , להפיץ ולמכר יצירה ספרותית , מוסיקלית , אמנותית או כל יצירה מקורית אחרת . היוצרים השונים יכולים , אם רצונם בכך , למכר את זכיות היוצרים שלהם למוציאים לאור , לחברות הקלטה , לחברות מחשבים וכדומה . במקרה כזה יקבלו בדרך כלל תמלוגים , שהוא שעור מסים מסכום המכירות של יצירתם . קימות אמנות בין - לאמיות שמטרתן להגן על זכות היוצרים ברחבי העולם , ולא רק בארצו של היוצר . החק מגן לא רק על זכיותיהם של יוצרים , אלא גם על זכיותיהם של מי שהמציאו מוצר חדש או תהליך חדש כלשהו , שאפשר לעשות בהם שמוש מעשי . הדרך להגנה על המצאות מקוריות מסוג זה היא על ידי רשום פטנט , המגן על הממציאים מפני שמוש ללא רשות או גנבה של המצאתם . זכות יוצרים בעדן המחשב בשנים האחרונות הרחבה ההגנה על זכיות היוצרים גם לגבי תוצרים שלא היו ידועים כלל בעבר , לדגמה , תכנות מחשב ופתוחים אלקטרוניים אחרים . עם זאת , קימת בעיה באשר להגנת זכיות היוצרים במידע המעבר ברשתות תקשורת אלקטרונית בין - לאמיות כדגמת " אינטרנט " . על חלקו של מידע זה חלות זכיות יוצרים , אך למעשה מרבים להעתיק אותו ולהפיץ אותו מבלי לשלם תמלוגים . אין עדין פתרונות משפטיים מספקים לענין זה , ובמדינות רבות מתלבטים בבעיה זו . " נימפות ופאונים " פסלי זכוכית מן המאה העשרים , מעשה ידיו של האומן הספרדי הרבגוני פבלו פיקסו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר