עמוד:69

ויליאם הכובש רכס נורמנדיה שבצרפת , ומשנת 1066 ועד מותו - מלך אנגליה . ויליאם הנהיג באנגליה משטר פאודלי , תוך שמירה על סמכותו העדיפה של המלך מול האצילים והכנסיה . חי בשנים 1027 - 1087 . המרבד של ביה מרבד קיר מפרסם , ובו תמונות המתארות את חיי החצר , המשתאות והמלחמות במאה ה - 11 , ובכללן תאור של כבוש אנגליה בידי הנורמנים ובראשם ויליאם הפובש . זוהי רצועת בד רקומה שארכה כ - 70 מטרים ורחבה כחצי מטר . המרבד מכנה כך על שם העיר בצרפת שבה נוצר סמוך לשנת 1092 . האגדה מספרת , שאשת ויליאם הכובש רקמה אותו בעזרת גבירותיה . אך נראה כי הוא הזמן על ידי ההגמון אודו , אחיו החורג של ויליאם הכובש , בשביל הקתדרלה של ביה , שבה נתגלה בשנת 1728 . ויליאם היה בנו הלא - חקי של דכס נורמנדיה רוברט . בגיל שמונה - עשרה הוא ירש את אביו כשליט הנסיכות והרחיב מאוד את גבולותיה . בשנת 1066 פלש לאנגליה , ובקרב היסטינגס הנודע הביס את הרולד השני , נסיך אסקס , שנחשב למלך האנגלו - סקסי האחרון . ויליאם כבש את אנגליה כלה והנהיג בה משטר פאודלי , שבנגוד לנהוג ביבשת שמר בה המלך על שלטונו הכמעט מחלט מול האצלה . ויליאם גם הקפיד לשמר על מעמד המלוכה מול הכנסיה . בריטניה - היסטוריה פאודליזם ויליאמס , טנסי מחזאי אמריקני , מן הבולטים במחזאות המודרנית . כתב בסגנון ראליסטי ( נאמן למציאות ) , אך משלב בסמלים , מחזות המתרכזים בתשוקות הכבושות של האדם , ביצרים האפלים שלו ובקרע שנוצר בתוכו במאבקו בין צרכיו החמריים והרוחניים . חי בשנים 1911 - 1983 . טנסי ויליאמס נולד בדרום ארצות - הברית ב - 1911 . את למודיו הגבוהים הוא ממן מעבודות מזדמנות שעבד במשך שנים ארכות . היו אלה שנות השפל הכלכלי בארצות - הברית , ובמהלכן היה ויליאמס , בין השאר , פועל בבית - חרשת לנעלים וסדרן בתאטרון . במשך הזמן הוא החל לכתב לתאטרונים קטנים וכתב גם תסריטים אחדים בהוליווד . שנים אלה עצבו את השקפת עולמו הקודרת של טנסי ויליאמס . גבוריו הם קרבנות של חברה חסרת רחמים , ובאותה מדה גם קרבנות של יצריהם האפלים וההרסניים . לא אחת עוררו מחזותיו שערוריות בשל התרכזותו הרבה במין ובאלימות . את הצלחתו הראשונה נחל ויליאמס ב - 1944 . מחזהו " ביבר הזכוכית " עלה על במת ברודוי ונחל הצלחה עצומה . המחזה בנוי מקטעי זכרונות בשיטת ההבזק - לאחור ( פלש - בק ) , כלומר במצברים מן ההווה לעבר עקב הזכריות . טום , גבור המחזה , נזכר כיצד עזב את בית אמו ויצא לתור את העולם כמלח . הוא נזכר באמו השתלטנית ובאחותו הנכה , השברירית וחסרת הבטחון , ואז נראות על הבמה תמונות מעברו בסגנון ראליסטי משלב בסמליות . מחזותיו של טנסי ויליאמס הם טרגדיות מודרניות , ורבים מהם הסרטו . " חשמלית ושמה תשוקה " , בהשתתפות מרלון ברנדו , היה ל " סרט פלחן " בשנות ה - 50 וה - 60 . בין מחזותיו האחרים : " השושנה המקעקעת " , " חתולה על גג פח לוהט"ו " ליל האיגואנה " . ברנדו , מרלון דרמה טרגדיה ראליזם תאטרון רוב מחזותיו של טנסי ויליאמס מתרחשים בחוג המשפחה הקרועה והמסוכסכת . כזה הוא גם מחזהו הידוע " חתולה על גג לוהט " שהוצג פעמים רבות על בימות הארץ והעולם ואף הפך לסרט מצליח , תמונה ממחזהו של טנסי ויליאמס , " ביבר הזכוכית " שבו נראית אמנדה החלשה והחולמנית - דמות מעוררת הערכה וגיחוך גם יחד . ויליאמס המחיש את המציאות בהעמדת הקומי לצד הרציני .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר