מתוך:  > אביב חדש 6 > והאבים

עמוד:44

ביצירות אלה הוא בטא את השקפתו החדשנית , כי יש צרך לשלב את כל האמניות - את מלות האופרה , המשחק , התפאורה והמוסיקה - למבנה אחיד ומגבש , כדי ליצר דרמה מוסיקלית ממשית . בית - האופרה של מינכן לא התאים להצגות הענקיות שלו , ווגנר הציע להקים " תאטרון לפסטיבלים " על פי תכניותיו . המלך אשר ברצון את התכנית וכך הוקם תאטרון וגנר המפרסם בעיר בירוית שבבוריה . פסטיבל שבי מצגות יצירותיו של וגנר , נערך בתאטרון הזה לראשונה בשנת 1876 ומאז נערכים בו פסטיבלים כמעט מדי שנה עד היום . בשנת 1879 חלה וגנר . הוא נהג לבלות את החרפים בונציה , ובה מת . גופתו העברה לקבורה בבירוית . יצירותיו החשובות ביותר הן הדרמות המוסיקליות , ביחוד אלה המבססות על אגדות הניבלונגים . גבורן של מחזור אופרות אחר הוא המלך ארתור . וגנר כתב גם את התמליל ( המלים ) וגם את התכליל ( הפרטיטורה , תוי המוסיקה ) של האופרות שלו . בכתביו העיוניים הוא הביע דעות אנטישמיות ושלל את תרומתה של היהדות לתרבות ולאמנות . בגלל דעותיו אלה העריצו אותו הנאצים . השמעת יצירותיו בישראל היא נושא השנוי במחלקת זה שנים רבות . אופרה ליסט , פרנץ מוסיקה סימפוניה שומן , רוברט ודוי הודאתו של אדם בחטא שחטא כדי לבקש סליחה ומחילה . הודוי ביהדות נאמר בתפלה , ואמירתו מהוה צעד ראשון בדרך לתשובה . מקורה של מצות הודוי הוא בתירה : " והתודו את חטאתם " ( במדבר ה ז ) . אדם שחטא חיב לחזר בתשובה לאחר שהכיר בכך שחטא והודה באשמתו . עליו גם להביע חרטה ולהחליט שלא יחטא עוד . לודוי אין ערך אם לא עבר החוטא את כל השלבים האלה . בזמן שבית - המקדש היה קים היה הכוהן הגדול מתודה ביום הכפורים על חטאיו ועל חטאי העם . עם זאת , ביהדות נדרש כל אדם שחטא לכפר על חטאיו באפן אישי , ללא מתוך . בעבר היה החוטא מביא לבית - המקדש קרבן כדי לכפר על חטאי . בזמן אמירת הודוי היה עליו להניח את ידיו על הקרבן . כיום נאמרות תפלות הודוי בחמש התפלות של יום הכפורים . שני נסחי הודויים הם " אשמנו " - הקצר יותר , ו " על חטא " הארך . בשניהם מופיעה רשימת החטאים באקרוסטיכון ( פיוט שמלותיו ערוכות לפי סדר האלף בית ) . את הודוי אומר גם חתן לפני נשואיו , כדי שחטאיו יסלחו לפני שהוא מתחיל בפרק החדש והחשוב בחייו . גם אדם הנוטה למות מצוה באמירת ודוי . בנצרות קימים שני סוגי ודוי - אישי וצבורי . הכנסיה הקתולית והכנסיה האורתודוקסית דורשות ודוי אישי . החוטא נכנס לתא הודוי ושם הוא מתודה על חטאיו לפני כמר , היושב מאחורי מחצה המפרידה בינו לבין המתודה . לאחר הודוי מעניק הכמר מחילה לחוטא . בכנסיה האנגליקנית ובכנסיה הלותרנית מקבל ודוי צבורי , במהלך התפלה המשתפת . יום הכפורים נצרות סליחות ודות שמם של כתבי הקדש הקדומים ביותר של הודו . פרוש המלה ודה בשפת סנסקריט הוא דעת . משערים כי הודות חברו בערך בין השנים 1250 - 600 לפני הספירה . הן מספרות על הדת והאמונות שרוחו בקרב תושביה הקדומים של הודו . יש בהן שירי תהלה לאלי הטבע , שירים על עניני דת והקרבת קרבנות , ושירי קוסמים . הודות מכנסות בארבעה קבצים : ריגודה , סמודה , ידשורודה ואטהרוודה . ההודים מאמינים , כי הודות הן התגלות של האלוהות . אולם על אף ההערצה הרבה שהם רוחשים להן , רב ההודים וביניהם גם הברהמינים ובני שאר הכתות העליונות , אינם מכירים אותן היטב . דתות הודו סנסקריט והאבים תנועה לתקונים באסלאם , שנוסדה בחצי האי ערב על ידי מחמד אבן עבד אלוהאב , שמת בשנת 1791 . התקונים נטו לצד ההחמרה והקיצוניות בדת . מחמד אבן עבד אלוהאב היה מסלמי אדוק ביותר בדתו , שהתיחס אל רב המסלמים כאל כופרים . הוא קבל את התורות הסניות האדוקות ביותר ודחה חקים ומנהגים רבים שהתקבלו באסלאם בימי הבינים , משום שמוצאם אינו מפיו של הנביא מחמד מיסד האסלאם . לעמת זאת הוא כפה בחמרה את החקים שדגל בהם : הנזרות ממשקאות חריפים , טבק וקפה , משחקי קביה , רקודים ריכרד וגנר המלחין הפורה ורב ההשפעה , נראה בקריקטורה כשנוצת כתיבה מונחת הכן על אוזנו ודפי כתיבה בידו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר