מתוך:  > אביב חדש 6 > השבחה

עמוד:22

בלי הרף . הכל בא מן האש והכל חיזר אליה . מעט מן האש יש גם באדם , זו הנשמה , ואחרי המות היא חוזרת אל האש הכללית . רק קטעים מעטים מיצירתו " על הטבע " שרדו , אך רעיונותיו השפיעו השפעה רבה על המחשבה הפילוסופית הקדומה והמאחרת יותר . מאמרותיו המפרסמות : " הכל זורם " , ו " לעולם אין אדם טובל פעמים באותו נהר " . יון העתיקה - תרבות יון ; פריצות דרך בנודע פילוסופיה הרשל , פרדריק ויליאם אסטרונום אנגלי . מגלה כוכב הלכת אורנוס , וכן שני ירחים של אורנוס ושנים של שבתאי . חי בשנים 1738 - 1822 . פרדריק ויליאם הרשל נולד בהנובר שבגרמניה . בילדותו הוא גלה ענין באסטרונומיה , אך הקדיש את רב זמני ללמוד המוסיקה . בשנת 1757 הוא עבר לאנגליה , ושמש בה כנגן עוגב בכנסיה וכמורה למוסיקה . בשנת 1773 התחיל הרשל לשקד שוב על למוד האסטרונומיה . כעבר שמונה שנים הוא גלה , בעזרת טלסקופ שבנה בעצמו , את כוכב הלכת אורנוס . זו היתה התגלית הראשונה של כוכב לכת נוסף מאז ימי קדם . לפני כן היו ידועים רק חמשה כוכבי לכת - מלבד כדור הארץ - שאפשר היה לראותם בעין . הרשל נתמנה לאסטרונום של ג'ורג'ה - 3 , מלך אנגליה , שהעניק לו לאחר מכן תאר אבירות . הוא בנה טלסקופים גדולים יותר , ובאמצעות המשכלל שבהם גלה ועני ירחים של אורנוס ושנים של שבתאי . תרומה חשובה נוספת של הרשל למדע האסטרונומיה היתה גלוי מספר גדול מאוד של כוכבים כפולים , ערפליות וקבוצות של כוכבים . בעריכת סקר השמים נעזר פרדריק ויליאם הרשל באחותו קרולין לוקרציה , שגלתה בעצמה שמונה שביטים בתצפיות שערכה . אסטרונומיה טלסקופ כוכבים כוכבי לכת שביט הרשלה אוסטרופולר ליצן עממי במזרח אירופה , שדמותו התחבבה מאוד במסרת היהודית במאות השנים האחרונות . חי במחצית השניה של המאה ה - 18 . הרשלה נולד בעירה אוסטרופולה בווהלין שבפולין . הוא היה " הבדחן " בחצרו של האדמו"ר יום אחד טפס הרשלה על עץ ונפל ממנו . אפו נשרט והתנפח . כשאמו המבהלת שאלה מה קרה לו , השיב כי אפו נירט מנשיכה . " מי נשף אותך ? " שאלה . " אני בעצמי , " השיב . " ואיך הצלחת להגיע עם הפה שלך לאף ?"" פשוט מאוד , עליתי על כסא . " ( הרבי ) ברוך ממדז'יבוז', נכדו של הבעל שם טוב , מיסד החסידות . מספרים עליו שבנוסף על פקחותו ושנינותו , שבכחם בדר את רוחו של הרבי הנוטה לעצבות , עולל תעלולים ושטה ביהודים תמימים ובאכרים בורים . יש ספורים הקושרים אותו עם " חכמי חלם " , שנפלו קרבן למעשי לצון שעשה . חוש ההומור המפרסם שלו ולגלגנותו החריפה חבבו אותו מאוד בחוגים חסידיים . הספורים עליו והבדיחות שנאמרו בשמו נאספו והופיעו בספרים . בעל שם טוב ( בעש"ט ) חסידות השבחה יצירת צמחים חדשים ובעלי * חיים משבחים יותר על ידי הכלאות מתכננות ומכונות , וגם על ידי שמוש בהנדסה הגנטית . ההשבחה הביאה לעולם עצי פרי המניבים יבולים גבוהים , גרעיני חטה המכילים שעור חלבון גבוה , פרות שתנובת החלב שלהן גבוהה יותר ובעלת שעור שמן גבוה יותר , דגים עם עמידות למחלות וכבשים בעלות צמר רב . השבחה בצמחים הכלאה בין שני זני צמחים יכולה להתבצע הן על ידי האבקה ידנית מכונת והן על ידי האבקה טבעית . בהכלאה טבעית כולאים צמחים מזנים שונים תחת סככות רשת , ומכניסים לתוכן כורות דבורים המאביקות את הפרחים . בזרעי הפרות המתפתחים משלבות תכונות רצויות וטובות , הן של ההורה הזכרי - שתרם את גרגרי האבקה , והן של ההורה הנקבי - הפרח שהאבק . בשנים האחרונות נפוצה מאוד שיטת ההשבחה המבססת על שיטות מתחום הביוטכנולוגיה - הנקראות בפי העם " הנדסה גנטית " . בשיטה זו מאתרים גן - קטע של דנ"א , שהוא החמר התורשתי שבתא - הממנה על יצירת תכונה טובה ורצויה כלשהי בצמח , כגון פרי גדול , צבע יפה לפרח , וטעם טוב . " חותכים " את הגן בעזרת אנזימים מיחדים ו " מדביקים " אותו לחמר התורשתי של צמח אחר מאותו המין . על ידי כך מצליחים לקבל צמח חדש שיש לו תכונה נוספת או משפרת , שלא היתה בו קדם לכן . צמח כזה שעבר שנוי מלאכותי במבנה החמר התורשתי שלו נקרא צמח טרנסגני . שיטת השבחה אחרת מבססת על חשיפת חמר צמחי כמו ענפים , פרות וזרעים לקרינה רדיואקטיבית הגורמת לשנוי אקראי - ולא מכון כמו בשיטת ההנדסה הגנטית - של החמר התורשתי ועל ידי כך לאפשרות לקבל צמח חדש בעל תכונות רצויות . השבחה בבעלי - חיים השבחת בעלי - החיים מתבצעת כיום בשיטות ההנדסה הגנטית בלבד . כמו בצמחים , כך גם בבעלי - חיים מחדירים גנים מבודדים בעלי תכונות רצויות לשם יצירת בעל - חיים בעל גנים משלבים ( טרנסגני ) . כך , למשל , נתן להחדיר לפרה גן המגביר את תנובת החלב שלה . הגן שהחדר משתלב במערך הגנטי של הפרה ומעבר בתורשה גם לצאצאיה . הדרך המעשית לקבלת חיות משק טרנסגניות מתבצעת בשלושה שלבים עקריים : 1 . שאיבת ביצית הרשלה נושך לעצמו באף , איור מאת אבנר כץ ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר