עמוד:180

שונות על היחסים שבין שתי המדינות ויצרו מפעם לפעם מתחים ביניהן . אוטונומיה אש"ף בגין , מנחם חסין מלך ירדן טרור יהודה , שומרון וחבל עזה מלחמת יום הכפורים מלחמת ששת הימים סאדאת , מחמד אנור פלשתינים פרס , שמעון קלינטון , ביל קרטר , ג'ימס רבין , יצחק הסמקה וחורון הסמקה היא התאדמות פתאומית קלה של הפנים והצואר , המלוה בהרגשת חמימות במקומות אלה . לעתים קרובות היא נגרמת בעקבות התרגשות . חורון הוא הפוכה של ההסמקה - הלבנה פתאומית של הפנים . ההסמקה נגרמת על ידי גרוי עצבים המכנים מרחיבי צנורות הדם". עצבים אלה מרחיבים את צנורות כלי הדם הזעירים שבפנים ובצואר , ועקב כך זורמת כמות גדולה מן הרגיל של דם לתוכם . החורון , שהוא ההפך מן ההסמקה , מופיע כאשר מגרים את העצבים מצרי הצנורות . כלי הדם מתכוצים ובכך פוחתת כמות הדם הזורמת לתוכם . הפחד הוא אחד הגורמים המגרים את העצבים מצרי הצנורות , והוא הגורם השכיח להחורה . שתי תופעות גופניות אלה מצביעות על הקשר הקים בין הנפש והרגשות של האדם לגופו . דנו וכנלי דנת הס , משה הוגה דעות יהודי גרמני , שהיה פעיל בתנועות המהפכניות במאה ה - 19 והפך לאחד ממבשרי הציונות . בספרו " רומא וירושלים " הציג הס את תורתו הציונית המדינית . חי בשנים 1812 - 1875 . משה הס נולד בבון שבגרמניה . בילדותו הוא קבל חנוך יהודי מסרתי בבית סבו , שבא מפולין והיה מסמך לרבנות . את השכלתו החלונית רכש הס בכחות עצמו , ומגיל צעיר כתב מאמרים וספרים בעניני חברה , היסטוריה ופילוסופיה . הס התרחק לגמרי מהיהדות והיה פעיל בתנועות המהפכניות . שנים אחדות הוא עבד במחצתם של פרידריך אנגלס וקרל מרקס , אבות הסוציאליזם , וזמן - מה השתתף בעתון שמרקס היה עורכו . אחרי מהפכת 1848 בגרמניה עבר הס לפריס , והיה הרוח החיה בקרב הגולים המדיניים שם . אחר כך הוא חי בשויץ ובבלגיה . בשנת 853 1 חזר הס לפריס ובה התגורר , בהפסקות , עד יום מותו . הס הציוני עלילת דמשק , שארעה בשנת 1840 ובה העלילו על יהודי דמשק כי רצחו נזיר קתולי , פקחה את עיניו של משה הס . הוא התחיל להתענין בגורלו של העם היהודי והזדעזע נכח השנאה העמקה שרוחשים העמים ליהודים . הס הסתיר את רגשות הצער והאכזבה שלו מעיני חבריו לעבודה בתנועה המהפכנית , והמשיך בפעלתו כרגיל . אולם הידיעה הטרגית לא הרפתה עוד ממנו . מלחמת העצמאות של איטליה בשנים 1859 - 1861 הראתה לו את הדרך שתביא גאלה לעם ישראל . עשרות שנים לפני שכתב הרצל את " מדינת היהודים", הרצה הס תורה ציונית שלמה . בספרו " רומא וירושלים"( תרגם לעברית ) , שפרסם בשנת 1862 , הוא קבע , כי העם היהודי הוא עם אחד , ולא אזרחים בני דת משה בארצות שונות כפי שטענו המתבוללים . הס טען כי אין פתרון לשאלת היהודים אלא על ידי תחיתם המדינית בארץ - ישראל . הוא האמין כי המדינות השונות , וביחוד צרפת , יעזרו לחדוש עצמאותם הלאמית של היהודים . הס סבר שהעולם כלו צריך לשאף ולהחזיר את היהודים לארצם , ולא רק העם יהודי . בין השאר הציע הס , כי העם היהודי כלו ירכש את הקרקע במדינה היהודית וכי יוקמו אגדות יהודיות לחקלאות , לתעשיה ולמסחר , ברוח עקרונות השויון של תורת משה , שהס זהה אותם עם העקרונות הנעלים של הסוציאליזם . הס לא השפיע הרבה על יהודי מערב אירופה המתבוללים , שהתרחקו מעמם . אולם כמה מרעיונותיו השפיעו על ראשוני התנועה הלאמית היהודית והספרות העברית ברוסיה , ביניהם על פינסקר ואחד העם . רק שנים אחרי שפרסם את ספרו התגלתה גדלתו של הס , והוא נחשב לאחד מראשוני החולמים והמבשרים של רעיון שיבת ציון . משה הס הציג תורה ציונית שלמה עשרות שנים לפני תיאודור הרצל . בספרו " רומא וירושלים " שיצא לאור בשנת 1862 , הוא טען שרק תחייה מדינית בארץ - ישראל תפתור את שאלת היהודים . ההסמקה ( בתמונה ) והחיוורון נגרמים עקב פעולת העצבים שמצרים ומרחיבים את צינורות הדם . גירוי העצבים האלה לפעולה מושפע ממצבו הנפשי של האדם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר