מתוך:  > אביב חדש 5 > הנדסה

עמוד:169

כבישים , סכרים , בנינים גבוהים , מכוניות , מטוסים , טלפונים ואלפי דברים אחרים נוצרו בידי מהנדסים . המהנדסים מתכננים את מפעלי התעשיה שבהם הופכים ברזל , פחם וחמרי גלם אחרים למוצרים מועילים , כגון מנועים וחמרים פלסטיים . הם אף מתכננים דרכים ושיטות לרתימת כחות הטבע - כגון מים , שמש ורוח - לשרות האדם . המהנדס עושה את עבודתו תוך שתוף פעלה הדוק עם המדען והטכנאי . המדענים מפענחים את סודות הטבע ומגלים חמרים חדשים . המהנדס נוטל את מסקנותיו של המדען ומתכנן תכניות המנצלות את הידע החדש . הטכנאי והפועלים מבצעים את תכניותיו של המהנדס ובונים את אשר תכנן . במדינה מפתחת יש למהנדסים עבודה רבה , ועל כן היא זקוקה למהנדסים רבים . כיום עוסקים במפעלי הנדסה יותר בני אדם מבכל מקצוע אחר . העבודה מגונת כל כך עד שההנדסה התפצלה לענפים רבים . בעבר היו רק שני ענפים עקריים של ההנדסה - האזרחית והצבאית . המהנדסים האזרחיים טפלו בכל תכניות הבניה שנועדו לשמוש אזרחי , כבישים , גשרים , בניני צבור , תעלות ומובילי מים . המהנדסים הצבאיים בנו בצורים ומכונות מלחמה וטפלו בכל בעיה הנדסית הקשורה קשר ישיר בפעלת הצבא . ענפים חדשים נוספו להנדסה ככל שהידע האנושי התרחב בשטחים כגון מכונות , כימיה , חשמל , מכרות , מתכות ופיסיקה גרעינית . ההנדסה בעולם העתיק עד היום עומד במצרים אחד המפעלים ההנדסיים העתיקים והמפארים בעולם - הפירמידות . חוקרי הפירמידות מסכימים , כי המהנדסים המצרים הקדמונים שתכננו לפני חמשת אלפים שנה את הפירמידות ופקחו על הקמתן עשו עבודה עצומה . הרומאים היו המהנדסים החשובים ביותר של העולם העתיק . הם סללו דרכים שהאריכו ימים יותר מרב הדרכים האחרות . הם אף בנו בנינים מפארים , תאטרונים , בתי - מרחץ צבוריים וזירות למתגוששים . הריסותיהם של כמה מן המבנים האלה עדין קימות ברומא ובמרכזים אחרים של הקיסרות הרומאית . אחרי נפילתה של רומא חלה ירידה בתחום ההנדסה שנמשכה מאות שנים , ביחוד בשטח הבניה . רק כבישים , נמלים ומובילי מים מעטים שהוקמו בימי הבינים שוים ברמתם לאלה שבנו הרומאים . אולם בימי הבינים למד האדם לנצל מקורות אנרגיה שונים להנעת מכונות פשוטות . טחנות מים , טחנות רוח ובעלי - חיים , בעקר סוסים , ספקו את הכח שנדרש לשאיבת מים , לטחינת קמח ולהנפת משאות כבדים . ההנדסה בעת החדשה במאות ה - 17 וה - 18 חלה התעוררות בשטח ההנדסה . המסחר בין הערים והארצות גדל והסתעף . מפעלי הנדסה ספקו נתיבי תעבורה משפרים יותר . תעלת לנגדוק בדרום - מערב צרפת , המחברת את האוקינוס האטלנטי עם הים התיכון , נחפרה בשנים 1666 - 1681 . המערכת שלה הכוללת דלתות סכרים , מנהרות ומובילי מים , היא הפלא ההנדסי של התקופה . שמה של התעלה כיום קנל די מידי ( תעלת הדרום ) והיא עודנה בשמוש . צרפת עמדה בראש גם בשטח הוראת ההנדסה , ובתי - הספר הגבוהים שלה , כמו למשל " בית הספר הפוליטכני " שנוסד בתחלת המאה ה - 9 ר והמעניק לבוגריו תאר " מהנדס", נחשבים גם כיום למוסדות החנוך הגבוה היקרתיים והמבקשים ביותר . המהפכה התעשיתית במאה ה - 18 חוללה שנויים כבירים בשטח ההנדסה . המצאתה של מכונת הקיטור הטילה על המהנדסים משימות חדשות . מאז ואילך המהנדסים לא רק בונים אלא גם מתכננים וממציאים . הם בנו מכונות משכללות יותר להנעת מטואות , מפעלי ברזל ופלדה ובתי - חרשת אחרים . המהנדסים תכננו את המכונות וגלו שיטות לנצולן היעיל . ההמצאות החדשות הוסיפו על תפקידיהם של המהנדסים ויצרו סוגים חדשים של הנדסה . סמוך לסוף המאה ה - 19 , שקדו הממציאים על המצאות חדשות לרב . ב - 27 שנים בלבד , משנת 1876 עד 1903 , המצאו הטלפון , הפטפון , התאורה החשמלית , המכונית המונעת בבנזין , החשמלית , סרט הצלום , מכונת החשוב , מקרן הראינוע , הרדיו והמטוס . מוביל מים ( אקוודוקט ) שהקימו הרומאים מעל נהר בצרפת . מפעלי ההנדסה של הרומאים כללו , בין השאר , סלילת דרכים ובניית גשרים ומובילי מים . תחום ההנדסה העוסק בבניית מבני ציבור , גשרים וכבישים נקרא " הנדסה אזרחית " בתמונה - מהנדס אזרחי מפקח על העבודה באתר בנייה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר