מתוך:  > אביב חדש 5 > הלניזם

עמוד:156

הוא חי חיי הוללות . בימי נשיאותו של הלל דכא מרד היהודים נגד הקיסר הרומאי גלוס בשנים 351 - 352 , וכמה מרכזים יהודיים : צפורי , טבריה ולוד נחרבו במהלך המרד . השלטונות גזרו גזרות חדשות על השלטון העצמי הפנימי של הקהלות וגם על קיום המצוות . הם אף צמצמו את זכיותיו של הנשיא ואת חפש פעלתה של הסנהדרין , שישבה בטבריה . בגלל המצב המדיני שהחמיר , הסכים הלל השני לבטל את קדוש החדש ועבור השנה על - פי הראיה , והנהיג את קביעת החדש ואת העבור על - פי חשבנן השנים . בכך הוא ותר על אחת הסמכיות האחרונות שעוד נותרו בידי הנשיא . אמנם החשבון היה ידוע גם קדם לכן , אך השיטה הישנה עוד היתה נהוגה . בימיו שלט ברומא הקיסר יולינוס " הכופר", שרצה להחזיר את האלילות ולבטל את הנצרות כדתה של רומא . יולינוס צוה להקים מחדש את בית - המקדש בירושלים , שלא הוקם , וכתב אגרת אל " אחיו הנשיא יוליוס ( הלל )", ובה הודיע לו על הקלות רבות בנטל המסים שרבץ על היהודים . יולינוס " הכופר " לוח השנה העברי סנהדרין ראש חדש הלל , ע ' שמו הספרותי של המשורר הישראלי הלל עמר , שנודע בעקר בשירים ובספורים שכתב לילדים ובדמות המשעשעת שיצר - " דודי שמחה". שיריו לילדים מצטינים בשובבות , בהומור ובהמצאות וחדושים לשוניים . חי בשנים 1926 - 1990 . הלל עמר נולד וגדל בקבוץ משמר העמק . בתם למודיו הוא התנדב לפלמ"ח , ובמלחמת העצמאות נלחם בקרבות הנגב . את צערו על מות חבריו שנפלו בקרבות בטא הלל בספר שיריו " ארץ הצהרים". בראשית שנות ה - 50 נסע ע'הלל לצרפת ללמד אדריכלות נוף וגנים . מאז שובו ~ סק במקצועי זה , ובד בבד בכתיבה ספרותית כפולת פנים : רצינית למבגרים ומלאת עליצות ודמיון פרוע לילדים . למבגרים כתב גם את ספר השירה " טרף טרף", שתכניו לקוחים מספורי המקרא , וכן את הספר " כפה אדמה". כל כתביו למבגרים קבצו בספר " עד כה". " דודי שמחה " לשונו רבת ההמצאות של ע'הלל , החריזה המשעשעת העושה שמוש נכון בשפת הילדים , ודמוייו הרבים והמקוריים כבשו את לב הילדים . אולם בעקר התחבבה עליהם דמותו של הדוד שמחה , המבין ללב הילדים ומשתדל להנעים להם את חייהם . הדוד הוא אדם מבגר שנחן בעליצות ובסקרנות של ילד . ב " מאבק " בין המבגרים לילדים הוא " נלחם " לצד הצעירים ועוזר להם להערים על המבגרים . הוא אוהב בעלי - חיים , וכאשר ממנים אותו לתפקיד שמרטף , הוא מתפרע עם הילדים ומשתתף עמם בקרב כריות , ושוכח כליל לשלחם למטה לישן . ע'הלל היטיב לחדר לעולם של הילדים ולתאר את ארועי היום - יום מזוית הראיה שלהם . החריזה הטבעית בשיריו , היוצרת מקצב קליל , והשורות הקצרות מאוד בדרך כלל הכשירו אותם להלחנה . ואמנם , כמה משיריו הלחנו וזכו לפופולריות רבה , ביניהם שירו הרגיש על הילד החולמני והשלומיאל , בבת עינה של אמו , " יוסי ילד שלי מצלח"; " מדוע לובשת הזברה פיג'מה", " מרפסת מול מרפסת". מספריו לילדים : " בלבול למה ככה", " אותי לראות אף אחד לא יכול", " אני פשוש", " כשהדוד שמחה שר". ספרות ילדים ונער הלניזם הלניזם הוא המזוג של התרבות היונית ( ההלנית ) עם תרביות מקומיות של ארצות המזרח . ההלניזם החל להתפשט עם השתלטות אלכסנדר מוקדון על ארצות שממזרח ליון ב - 330 לערף לפני הספירה . התקופה שבה רוחה התרבות ההלניסטית בארץ - ישראל נקראת גם התקופה ההלניסטית . התרבות היונית החלה להתפשט מחוץ ליוו עוד במאה ה - 5 לפני הספירה , בעקבות האחזותם של יונים באסיה הקטנה ( היום טורקיה ) ובחוף המזרחי של הים התיכון . השפעתה יכולתו של ע'הלל לראות את העולם בעיני ילד , ולומר את דבריו בפשטות ובשובבות , אן גם ברגישות , זיכתה את קוראיו בהרבה שירים מהנים . איור לשירו של ע'הלל " כשהדוד שמחה שר " מאת איציק רגרט ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר