עמוד:151

אברהם אבינו בשלשת אורחיו . בזכות הכנסת האורחים שלו נצל לוט מגורל שאר יושבי סדום ועמורה . הנביאים שבחו מדה זו וגנו את המזלזלים בה . גם התלמוד מהלל את הכנסת האורחים וקושר אותה עם מתן צדקה . בפרקי אבות מובאים דבריו של יוסי בן יוחנן : " יהא ביתך פתוח לרוחה ויהיו עניים בני ביתך". והגמרא אומרת : " גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה". במשך שנות הגלות הארכות בלטה הכנסת האורחים בקרב היהודים כאחד מבטוייה של העזרה ההדדית . במקומות רבים הקימו הקהלות היהודיות בתים מיחדים שבהם התאכסנו על חשבון הצבור יהודים עניים שבאו ממקומות אחרים . בתים אלה נקראו הקדש . יהודים גם נהגו לארח בביתם תלמידי חכמים שבאו ממרחקים ללמד בישיבה או חילים יהודים שהגיעו לעיר . מנהגים וחובות הקשורים בהכנסת אורחים נפוצים בתרביות ובעמים השונים ברחבי העולם . האינדיאנים בני שבט הנוחו , למשל , היו נוהגים לערך חגיגות ומשתאות לכבוד אורחיהם , לספר בהן מעשיות כדי להנעים להם את זמנם , ואף להחליף עמם מתנות . גם באסלאם נתפסת הכנסת אורחים כמצוה גדולה , שמקימיה זוכים לגמול בעולם הבא . המסלמים מלינים ומאכילים את האורח במשך שלושה ימים לפחות , ומסבירים לו פנים . רבים אברהם אבינו רץ לקראת שלושת האנשים , שהתגלו אחר כך כמלאכים , שעברו ליד אוהלו . התורה מתארת בפירוט כיצד טרח אברהם סביב אורחיו והשתדל למלא את כל מחסורם ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר