מתוך:  > אביב חדש 5 > היסטוריה

עמוד:142

מצולה " מאת רבי נתן נטע הנובר , על גזרות ת"ח - ת"ט ( באמצע המאה ה - 7 1 ) באוקראינה . המחקר ההיסטורי המודרני בתולדות עם ישראל התחיל במאה ה - 19 במפעל האדיר של חוקר המקרא וההיסטוריון צבי הינריך גרץ ( 1817 - 1891 ) . גרץ כתב את ההיסטוריה של עם ישראל בגרמנית ב - ו ו כרכים , שתרגמו לעברית ולשפות אחרות . ההיסטוריון זאב יעבץ ( 1867 - 1924 ) , שעלה ב - 1888 לארץ - ישראל , כתב במשך עשרות שנים את " ספר תולדות ישראל " בעברית ב - 12 ספרים . החוקר היהודי הרוסי שמעון דובנוב ( 1860 - 1941 ) , שבתחלת דרכו הסתמך על גרץ , פרסם את " דברי ימי עם עולם"ב - 10 כרכים . אלה תרגמו לעברית , ליידיש ולשפות אחרות . דובנוב ערך גם מחקרים היסטוריים על שבתי צבי ועל החסידות . מאז שנכתבו ספרים מקיפים אלה , המגמות הרווחות במחקר של תולדות עם ישראל דומות לאלה הרווחות בעולם המערבי . אמצעי החקירה של ההיסטוריונים משתכללים ונושאי החקירה מעמיקים . ההיסטוריונים בודקים גם ארועים יחידים באפן מעמיק ביותר ומשקיעים לעתים מאמץ רב בלבון פרשיות אפלו אם נמשכו זמן קצר ביותר . אפוס ארכאולוגיה'- ימי הבינים . לוח השנה האזרחי , מהפכה הצרפתית י מיתוס'עת החדשה עת העתיקה פאודליזם י פרה - היסטוריה , קפיטליזם - רנסנס . ראו ערכים נפרדים לרב האישים והארצות הנזכרים בערך זה . היפוקרטס רופא ומנתח יוני , מיסדו של מדע הרפואה . על - שמו " שבועת היפוקרטס", שהסטודנטים לרפואה מתחיבים בה להגינות , למסירות ולשמירת סוד . חי בשנים 460 - 377 לפני הספירה נערך . היפוקרטס נולד באי היוני קוס . אביו היה רופא , והעסוק ברפואה עבר במשפחה מאב לבנו . היפוקרטס היה בן דורו של הפילוסוף היוני סוקרטס . הוא ערך מסעות מרבים ומת בלריסה שבצפון יון . זה כל מה שידוע לנו על חייו . לפני היפוקרטס עסקו ברפואה הכוהנים . היפוקרטס הוכיח , כי מקורה של המחלה בסבות טבעיות בלבד ולא בסבות על - טבעיות , והוציא את הטפול במחלות מידי אנשי הדת . הוא טען , כי " הטבע מרפא , הרופא אינו אלא עוזרו של הטבע". את הכלל הזה הוא הגשים הלכה למעשה בטפלו בחוליו בעזרת דיאטה מתאימה , אויר צח , חלופי מזג האויר והקפדה על הרגלים ותנאי חיים טובים . הוא התנגד לשמוש בתרופות חריפות בלי לבחן תחלה את יכלתן לרפא מחלות . העקרונות שקבע כארבע מאות שנה לפני הספירה , שמשו יסוד לתורת הרפואה שהתפתחה במאה ה - 19 . עד היום נשבעים הסטודנטים לרפואה בעולם כלו את " שבועת היפוקרטס". הסטודנטים לרפואה בישראל אינם נשבעים בשבועת היפוקרטס , אלא בנסח אחר , שכתב הרמב"ם . . סוקרטס רמב"ם היפנוזה מצב של שנה או תרדמה קלה , הנגרם לאדם אחד על ידי אדם אחר הנקרא מהפנט . מקור השם הוא יוני על שם אל השנה היפנוס . במצב של היפנוזה האדם משתעבד לרצונו של המהפנט , המשפיע עליו ומצוה עליו לבצע פעלות שונות . אפשר להפנט כל אדם בריא או חולה בתנאי שיהיה מוכן להכנע למרית המהפנט . אולם אי - אפשר לגרם למהפנט לבצע דברים בנגוד למצפונו ולאישיותו . מחקרים העלו , כי ההיפנוזה קשורה לפעלת מרכזי השנה והערות במרכזי המח , הקשורים למרכזי תנועות העינים . כדי להפנט אדם יש להביאו תחלה למצב של הרפיה ושלוה נפשית וגופנית . על ידי הכונת העינים לנקדה אחת כמו מראה מסתובבת , מטוטלת או קצה האצבע של המהפנט , התודעה מתרכזת בדבר אחד ומצטמצמת בו . פקדת המהפנט , הנתנת בדרך כלל בקול אטי וחדגוני , גורמת לאדם להרדם ולשקע אט - אט בשנה יותר ויותר עמקה . במשך ההיפנוזה נתן להשפיע על התחושות , התנועות , מתח השרירים , מצב הרוח , וכן להעלות זכרונות או להשכיחם . כל השנויים האלה הם בדרך כלל זמניים וחולפים , כאשר המהפנט יוצא מהשפעת המהפנט . האדם מתעורר מבלי לזכר את הדברים שאמר או עשה במצב ההיפנוזה . אולם לעתים יש סכנה של נזק מתמשך או חסר יכלת לצאת מהמצב ההיפנוטי . לכן חשוב שההיפנוזה תבצע אך ורק בידי ממחה ולצרכי טפול , ולא למטרות שעשוע . היפנוזה כטפול ורפוי ההיפנוזה מקבלת ברפואה כאמצעי טפול ורפוי . בעקר ההיפנוזה עוררה מאז ומתמיד פחד וסקרנות כאחד , באיור זה מהמאה ה - 18 מתואר בדרמטיות תהליך היפנוט , שבו המהפנט שולט ביד רמה במהופנטים המאבדים את השליטה על עצמם . שמו של הרופא היווני , הנחשב לאבי תורת הרפואה , הונצח ב " שבועת היפוקרטס", שלפיה חייבים הרופאים להגיש עזרה לכל החולים ללא משוא פנים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר