עמוד:119

אנטוניה , מרים ופצאל . כמו כן הקים שני מבצרים שנקראו על - שמו הרודיון . הורדוס הקים גם מושבות צבאיות במקומות שונים . אך היפה מכל המבנים שיזם היה בית - המקדש בירושלים , שהוקם במקום הבית הצנוע שבנו עולי בבל . העבודה בבית - המקדש התחילה בשנה ה - 8 1 למלכותו של הורדוס וחלקיה העקריים השלמו תוך שמונה שנים . יפיו של בית - המקדש היה לשם דבר . " כל מי שלא ראה את בניו הורדוס לא ראה בנין יפה מימיו", היה למימרה שגורה בפי הבריות . בבנית בית - המקדש הקפיד הורדוס על מרבית חקי הדת . הורדוס לא הסתפק במפעלי הבניה שהקים בשטחי שלטונו . גם בערים צור , צידון , גבל , בירות , טריפולי , דמשק , אנטיוכיה , רודוס , אתונה וספרטה הקים מבנים מפארים בכספו . הוא כסה את הוצאות הקמתו של מקדש לאפולו באי רודוס , ויצר קרן לחלקת פרסים ולקנית קרבנות במשחקים האולימפיים . כדי לממן את מפעלי הבניה הרבים ואת המתנות שנתן לרומאים , גבה הורדוס מסים כבדים מן העם והטיל מכס על המסחר שהתנהל באזור שבשליטתו . הורדוס בסס את שלטונו בעקר על צבא של שכירים , שהגיבו בנשקם על כל סימן קל ביותר של מרי . יחד עם זאת מספר , שפעם אחת גלה הורדוס יחס של נדיבות לב כלפי נתיניו . היה זה בשנות הרעב 24 - 23 לפני הספירה . הוא מכר את כלי הכסף שלו , ובתמורה קנה במצרים כמיות גדולות של חטה וחלק אותה חנם לתושבים . כל המאמצים שעשה הורדוס כדי לפאר את ממלכתו לא הפיגו את שנאת רב העם אליו . אפלו ספוח שטחים ליהודה לא כפר על חטאיו בעיניהם . יתר על כן , רגשותיהם נפגעו לאחר שפגע בארח החיים היהודי . הוא הנהיג משחקים של עובדי אלילים וקרבות עם חיות טרף , פטר ומנה כוהנים גדולים , בצע הוצאות להורג שלא על פי החלטת הסנהדרין , ואף קבע שגנבים ימכרו לעבדות מחוץ לארץ - ישראל בנגוד לחקי התורה . שנים אחרונות של מתח וכאב שנות מלכותו האחרונות של הורדוס היו מלאות זועות , כשנים הראשונות . אלה שהסיתו את הורדוס נגד אשתו מרים והביאו להוצאתה להורג , חדשו את האשמותיהם לאחר ששני בניה , אלכסנדר ואריסטובולוס , שבו ליהודה מרומא , שבה התחנכו ( בשנת 17 לפני הספירה ) . הורדוס בקש להעניק להם מעמד מיחד , ולכן יצא בעצמו לרומא כדי להחזירם לארץ - ישראל . את בנו אלכסנדר השיא לגלפירה , בתו של ארכלאוס מלך קפדוקיה שבאסיה הקטנה , ואת בנו אריסטובולוס השיא לברניקי , בת אחותו שלומית . האחים ירשו מאמם מרים את יפי תארה ואת יחוסה החשמונאי , ונימוסיהם הרומאים היו מלטשים . הם התחבבו מאוד על תושבי ירושלים , שעוד זכרו את אמם ואת בית חשמונאי , שליטי הארץ . אהבת העם אותם עוררה גאוה בלבם של שני הנסיכים . התנהגותם היתה לצנינים בעיני שלומית , אחותו התככנית של הורדוס , שיחד עם אחיה פרורס זממה להביא לאבדנם , אף שאחד מהם היה בעלה של בתה . להורדוס ספר , כי שני האחים הכריזו בגלוי על כונתם לנקם את דם אמם . כדי לפגע בגאותם , ולהוכיח להם שיש לו מעמד אחר לרשת את המלוכה , הטיל הורדוס תפקיד נכבד בחצר המלכות על אנטיפטרוס , בן אשתו הראשונה דוריס . לאחר שהחזר לאנטיפטרוס מעמדו , גם הוא חתר להפטר מאחיו החורגים , כדי להבטיח לעצמו את המלוכה . הסכסוך בין הורדוס ובין בניו החריף עד שהמלך האשים את שני בניו בבגידה לפני אוגוסטוס . הקיסר השלים בין האב ובין בניו , אך ההתפיסות לא האריכה ימים והורדוס הכריז על אנטיפטרוס כיורשו . לבסוף נאסרו השנים והומתו בחניקה ( בשנת 7 לפני הספירה ) . תככי החצר נמשכו גם לאחר המתת בניה של מרים . אנטיפטרוס האשם במזמה להפטר מאביו , והורדוס צוה לאסרו ובקש את רשותו של אוקטבינוס אוגוסטוס להוציאו להורג . בינתים חלה הורדוס , שהיה אכול חרטה מאז הוציא את מרים להורג , במחלה חשוכת מרפא , ופחד המות הקרוב רק הגביר את אכזריותו . באחרית ימיו צוה הורדוס להציג בחזית בית - המקדש סמל רומי בדמות נשר זהב . המעשה עורר כעס רב , ותלמידי חכמים קמו והרסוהו ומשום כך הוצאו להורג . בימי מחלתו חפש דרכים לגרם לכך שהיהודים לא ישמחו על מותו . הוא צוה כי לאחר מותו יוצאו נכבדי העם שנאסרו בפקדתו להורג כדי שישרר אבל בארץ . בהתקפת טרוף נסה לשלח יד בנפשו והארמון התמלא בקולות קינה . אנטיפטרוס שמע את הצעקות , סבר כי אביו מת ונסה לשחד את הסוהר כדי שישחררו . אולם הסוהר הודיע את הדבר להורדוס , וזה צוה להוציא את אנטיפטרוס להורג . כשנודע הדבר לאוגוסטוס אמר : " מוטב להיות חזירו של הורדוס מלהיות בנו". חמשה ימים אחרי שהוצא אנטיפטרוס להורג , מת הורדוס והוריש את כסאו לשלשת בניו שעוד נשארו בחיים : ארכלאוס , אנטיפס ופיליפוס . גופתו העברה בטקס מפאר מיריחו להרודיון ושם הובא לקבורה . יום מותו צין כיום חג בלוח השנה היהודי . שלטונו של הורדוס הרס את יהודה מבפנים . הוא בטל את המוסדות המסרתיים ואת שלטון התורה למעשה , אם כי לא להלכה . מלכותו היתה עריצות מזרחית - הלניסטית ; הוא ראה בממלכתו קניו פרטי ונתן חלקים ממנה לקרוביו ולתומכיו . הוא שאף לחזק את היסוד הנכרי בארץ - ישראל ולהכניס את הארץ לתוך המעגל של התרבות ההלניסטית - רומית , ועל ידי כך לעשותה חליה בקיסרות הרומית . הוא עשה זאת מטעמים מדיניים , אך גם משום שהעריץ את התרבות ההלניסטית - רומית . הוא שלט בחסד הרומאים ואותם שרת בנאמנות . היהודים ראו בו את מחריב מוסדותיהם , רוצח מלכיהם ומנהיגיהם וסוכנו של שלטון זר . נאמר עליו שעלה לשלטון כשועל , משל כנמר ומת ככלב . ימי שלטונו של הורדוס היו קשים לעם . באותם ימים החלה רווחת האמונה כי קרבה הגאלה משעבודה של רומא , וקמו כתות משיחיות כמו האיסיים . הורדוס נודע לשמצה גם בדת הנוצרית . דמותו האכזרית ואהבתו לאשתו מרים החשמונאית , שהוציאה להורג , שמשו נושא לכמה יצירות בספרות העולם . המבנים המפארים שבנה הולכים ונחשפים במקומות רבים בישראל .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר