מתוך:  > אביב חדש 5 > הולוגרמה

עמוד:95

לאנגליה . המלך הנרי ה - 8 התפעל מאוד מיצירתו והולבין היה לציר מקבל ומבקש . מאות שנים שמשו הדיוקנאות של בני משפחת המלוכה האנגלית מופת ליצירות דומות באנגליה . הוא אף קבע אפנה וסגנון בתכנון בגדי המלך , עצוב כלי נשק וקשוט ארמונות . המלך אף הטיל עליו לצאת לארצות שונות ולציר דיוקנאות של הגבירות , ששדכו לו . בשנת 1543 , כשהיה בשיא תהלתו , חלה הולבין במגפה שהשתוללה באנגליה וקטלה רבים , ונספה בה . דיוקן הנרי , מלכי אנגליה לותר , מרטין הולוגרמה תצלום תלת - ממדי המצלם בעזרת אור ליזר . ההולוגרמות משמשות בפרסום , באמנות ובמחקר המדעי . הן משמשות גם למניעת זיופים . מקור המלה בצרוף המלים היוניות " הולוס"- שלם , ו " גרם"- מסר , כלומר מסר שלם , או תמונה שלמה . תצלום רגיל הוא שטוח , כלומר יש בו שני ממדים של ארך ורחב , וחסר בו ממד העמק . אולם בשנים האחרונות פתחו המדענים שיטת צלום מיחדת , שבאמצעותה אפשר לראות עצם בשלושה ממדים : ארך , רחב ועמק . תצלום כזה נקרא הולוגרמה . כאשר מתבוננים בהולוגרמה בתנאי תאורה מתאימים רואים מעין חלון קטן , שדרכו אפשר לראות את העצם המצלם . כאשר מזיזים את העינים מצד לצד , אפשר לראות את העצם הזה מכוונים שונים . צלום ההולוגרמה את העקרון שעליו מבססת ההולוגרמה הגה הפיסיקאי הבריטי דניס גבור בשנת 1947 , אולם הפקתן המעשית של הולוגרמות התאפשרה רק בשנות ה - 60 , עם הופעתם של מכשירי הליזר . אלמת אור הליזר מתיחדת בכך שכל חלקיה מתנודדים באותה תדירות ובבת אחת , והם נעים בדיוק באותו כוון , בנגוד לאור רגיל שיש בו ערוב של כמה תדיריות , שחלקים שונים שלו מתנודדים בלי קשר זה עם זה , ושהוא מתפזר לצדדים . תכונות אלה של אור הליזר חשובות לצלום ההולוגרמה . כדי לצלם הולוגרמה , מפצלים קרן של אור ליזר לשתי אלמות באמצעות מראה , המעבירה חצי מהאור הפוגע בה ומחזירה את החצי השני ( " מראה חצי - שקופה") . אלמה אחת פוגעת ישירות בלוח הצלום , והאלמה השניה פוגעת בעצם המצלם , ומחזרת ממנו אל לוח הצלום . שתי אלמות האור הפוגעות בלוח הצלום מתאבכות ביניהן , כלומר יש מקומות שבהן הן מחזקות זו את זו , ומקומות אחרים שבהן התנודות של שתי האלמות מבטלות זו את זו . לאחר שמפתחים את לוח הצלום , אם מתבוננים בו במיקרוסקופ , רואים תבנית מסבכת של פסים כהים ובהירים : הפסים הכהים נוצרים במקומות שבהם האלמות חזקו זו את זו , והבהירים - במקומות שבהם הן החלישו זו את זו . אולם אם מאירים את לוח הצלום באמצעות קרן ליזר הדומה בתכונותיה לקרן המקורית שבאמצעותה התבצע הצלום , מתברר שקרני האור שעברו דרך הפסים הבהירים מתפזרות ומתאבכות יחדו בתבנית המשחזרת בדיוק את מהלך קרני האור שהגיעו מן העצם המצלם . לפיכך , אם מתבוננים בהולוגרמה בתאורת ליזר מתאימה , אפשר לראות דרכה את תמונת העצם המצלם בדיוק כפי שהוא נצב בעת הצלום , ובשלושה ממדים . אולם מכיון שלאור הליזר יש צבע אחיד , אי - אפשר לראות הולוגרמה כזו בצבעים . בשנות השמונים הופיעו שיטות מתקדמות לצלום הולוגרמות , המאפשרות לראותן באור רגיל ולא רק באור ליזר . תבניות הפסים של ההולוגרמות האלה מפרידות בין תדיריות האור הפוגע בהן , המתאימות לקרני אור בצבעים שונים , ויוצרות תמונה הנראית בצבעים . יש גם הולוגרמות המכונות קרני אור בצבעים שונים לכוונים שונים : לדגמה , קרני אור אדם לכוון אחד , וקרני אור כחל לכוון אחר . כאשר מתבוננים בהולוגרמה כזו מכוונים שונים , רואים תמונה בצבעים מתחלפים . תכונות ההולוגרמה הולוגרמה יכולה להיות שקופה , ואז יש להאיר אותה מאחור ולהתבונן בה מלפנים , אולם אפשר גם לצלם הולוגרמה על משטח המחזיר אור , בדומה למראה , ואז להתבונן בהולוגרמה כשהיא מוארת מלפנים . שיטה זו יעילה , למשל , ליצירת הולוגרמה שאפשר להדביק אותה על ניר . תכונה מענינת של ההולוגרמה היא שבנגוד לתצלום רגיל , כל קטע שלה מכיל מידע על כל העצם המצלם . לכן קטע של הולוגרמה גם הוא הולוגרמה , ואפשר לראות בו את העצם השלם . ההבדל הוא שכאשר מתבוננים בקטע , רואים את העצם דרך חלון קטן יותר מזה שדרכו מתבוננים בהולוגרמה המקורית . אפשר גם לצלם על אותו סרט צלום כמה הולוגרמות , וקרני האור שיגיעו ממנו יצרו תמונות שונות , שכל אחת מהן תראה מכוון אחר . שמוש מענין של שיטה זו הוא לצלם על אותה הולוגרמה כמה תמונות של אותו עצם במצבים שונים , למשל פני אדם עם פה פתוח ועם פה סגור . כאשר מתבוננים בהולוגרמה ומזיזים את הראש מצד לצד , רואים דיוקנו של ה - סוחר ג'ורג'גיזה'מוכיח את יכולתו של הצייר הגרמני , הנס הולביין , בתיאור דמויותיהם של בני האדם . בזכות דיוקנאות אלה היה הולביין לצייר מבוקש ביותר באנגליה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר