עמוד:68

מבנה ההגדה חלקיה העקריים של ההגדה הם : פתיחה : פרוט מרכיבי ליל הסדר - קדש ורחץ , כרפס , יחץ , מגידו רחצה , מוציא , מצה , מרור , כורך , שלחן - עורך , צפון , ברך , הלל , נרצה . ארבע הקשיות : צעיר המשתתפים בליל הסדר שואל : " מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ? " תשובת עורף הסדר : ספרר ? עבוד בני ישראל , יציאת מצרים והכניסה לארץ - ישראל . הסבר הסמליות שבאכילת המצה והמרור . אמירת הלל ושבח לאלוהים . ברכת המזון לאחר הסעודה . אמירת פרקי הלל ושבח . פזמוני סיום שהאחרונים שבהם " אחד מי יידע"ו " חד - גדיא". כל המסבים ב " סדר " קוראים את ההגדה , וקריאתה מלוה באכילת המאכלים המסמלים את העבדות ואת היציאה לחרות , ושתית ארבע כוסות היין . הגדות מצירות ומדפסות עד להמצאת הדפוס במאה ה - 15 היו ההגדות כתבי - יד מצירים . ידועים שלושה סוגים בולטים של הגדות מצירות - ספרדיות , אשכנזיות ואיטלקיות . ההגדה הספרדית מרכבת בדרך כלל משלושה חלקים : הקטעים הכתובים , ציורים על נושאים הלקוחים מן התנ"ך , התופסים לעתים עמודים שלמים והם המאפין הבולט שלה , וקבץ הפיוטים המושרים בבית - הכנסת . בין ההגדות הספרדיות המצירות שהשתמרו זכו לפרסום " הגדת סריבו " מהמאה ה - 14 , " הגדת הזהב"? נעשתה ב - 320 1 בערך ו " הגדת " אופמן " מסוף המאה ה - 14 - שלשתן מספרד . מקורן של ההגדות האשכנזיות הוא באשכנז ( גרמניה ) ובצרפת . הגדות אלה מרכבות מהחלק הכתוב ומציורי שולים המקיפים אותו . בקבוצה מקדמת של הגדות אלה - ביניהן " הגדת הדרקון " מצרפת , כנראה מהמאה ה - 13 , ו " הגדת ראשי הצפורים " מדרום גרמניה מן המאה ה - 14 , מופיעים בשולי הטקסט ציורי מנהגים וציירים המתארים ארועים מן המקרא , וכן ציורים המתארים במדיק את הכתוב . יוצאת מן הכלל היא " הגדת דרמשטדט " מגרמניה , מהמחצית הראשונה של המאה ה - 15 , שבה מעטים איורי הטקסט והמנהגים , ואין כלל איורים מקראיים . ההגדות האיטלקיות הן כנראה הקדומות ביותר , ויתכן ששמשו דגם להגדות הספרדיות והאשכנזיות . ההגדות שהגיעו לידינו הן מהמאה ה - 15 , והאיורים מופיעים בהן בשולי הטקסט בלבד . בעקבות הגירתם של יהודים מאשכנז לאיטליה נוצר סוג חדש של הגדות איטלקיות - אשכנזיות , שסגנון ציוריהן איטלקי והעצוב והכתב שלהן אשכנזי . כזאת היא ההגדה ב " כתב - יד רוטשילד 24 " משנת 1470 בערך . בסוף המאה ה - 5 1 הוקמו בתי - דפוס יהודיים והחלו להדפס הגדות , שנסו לשמר את מסרת ההגדות המצירות . במאות ה - 16 וה - 17 נוצרו הגדות ישמשו דגם חקוי לבני המאה ה - 18 . הבולטות שבהן הן ארבע : " הגדת פרג", " הגדת מנטווה", " הגדת ונציה"ו " הגדת אמסטרדם". " הגדת פרג " שיצאה ב - 1526 היא הראשונה בהגדות המעטרות בציורים שנדפסו בידי יהודים והשתמרו בשלמותן . הציורים בה , העשויים בטכניקה של חתוך עץ , קבעו את הנושאים העקריים החוזרים ומופיעים בהגדה - נושאים הקשורים לכתוב , נושאים מן התנ"ך ונושאים הקשורים במשיח ובאחרית הימים . באיור " הגדת מנטווה", שנדפסה ב - 1560 בבית - דפוס של נוצרי , השתתפו כנראה אמנים אחדים . האיורים המופיעים בחלקה הראשון יל ההגדה הם בעלי אפי עממי , והאחרים הם פרי מכחולו של אמן מנסה . השפעת " הגדת פרג " נכרת על הגדה זו בנושאי הציורים ובציורי הדמיות שבשולי העמודים . ב " הגדת ונציה " מצויים איורים המבססים על פתוחי עץ , כמו ב " הגדת פרג", אך הם עדינים יותר ומתגלים בהם כבר חקי הפרספקטיבה והכרת הגוף האנושי . חדוש חשוב בהגדה זו הם עשרה חתוכי עץ קטנים וישרי זוית , המתארים את עשר המכות , וקבוצה של שלושה - עשר ציורים המופיעים בעמוד אחד בראש הספר , המתארים את סימני סדר הפסח . את השער מעטרים ציורים , שהם למעשה ציורי הוי איטלקי . " הגדת אמסטרדם", הרביעית בהגדות המדפסות ששמשו דגמה להגדות המאה ה - 18 , נדפסה בשנת 1695 . בהגדה זו הכנסו חדושים אחדים , כמו פרוש להגדה , מפת נדודי בני ישראל ופתוחי נחשת שהחליפו את פתוחי העץ . חדוש נוסף הוא , שהדגם של רב האיורים בהגדה העתק ממקור נוצרי . ההגדות בימינו השנויים הרבים והגדולים שארעו בהיסטוריה ובתרבות של עם ישראל מאז אמצע המאה ה - 19 נתנו את אותותיהם גם בהגדה של פסח , בצורה ובעקר בתכן . בדירות האחרונים יצאו לאור נסחים שונים , התואמים את הנסחים השונים הגדות רבות קושטו באיורים ובעיטורים מרהיבים , ויש מהם הנחשבות היום ליצירות אומנות . אברהם , יצחק ויעקב בשערי גן עדן , ככתוב :'זה השער לה'צדיקים יבואו בון דף מתון הגדת'ראשי הציפורים'מגרמניה , המאה ה - 14 ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר