עמוד:24

וזכיות היתר שלהן . דנטה נכנס כחבר לאחת הגילדות ( אגדות יל בעלי מקצוע ) , כי רק חבריהן היו רשאים לכהן במשרות צבוריות . הוא מלא כמה וכמה תפקידים , אך בשנת 1302 עלו יריביו המדיניים לשילטון והוא הגלה מעירו פירנצה . מאז הוא נדד מעיר לעיר והתארח בבתיהם של אצילים שונים , ששמחו לארח את המשורר הגאוני והאיש המשכיל . בכל מקום שבו בקר ראה דנטה את הרע - חמדנות , קנאה , מריבות בלתי נוסקות בין קבוצות יריבות . אז החליט לכתב שיר ספורי גדול על הרע השורר בעולם ועל החזון לעולם שתקן ברצון האלוהים . זו " הקומדיה האלוהית", הגדולה ביצירותיו וביציריתיה של הספרות האיטלקית . " הקומדיה האלוהית " מתארת את נדודיה של נשמת המשורר בגיהנום , ב " פורגטוריו"- " המצרף", שהוא מדור בינים בין הגיהנום לגן - עדן . מדריכו בגיהנום הוא המשורר הרומאי הגדול ורגיליוס . בגן - העדן מדריכה אותו באטריצ'ה אהובתי . היא מביאה אותו , טובל במוסיקה ובאור , עד לכסא האלוהים . זוהי פואמה ארכה בשלישה חלקים . דנטה כתב אותה באיטלקית . עד אז כתבו הסופרים האיטלקים את יצירותיהם החשובית בלטינית . הוא קרא לפואמה " קומדיה", אף שהיא מתארת בקור בשאול , משום שבאותם הימים נהגו לכנות כך ספורים המסתימים בטוב . אולם הקוראים הראשונים , שהתפעלו ממנה , הוסיפו לה את התאר " האלוהית". שנות חייו האחרונות של המשורר ~ ברי עליו בגלות מעירו . הוא מת ברונה הבה נקבר . ורגיליוס דניאל השביעי בספרי ה " כתובים". נקרא על " שם דניאל , הגבור הראשי של הספר , אחד מגולי בבל שהתגלה כבעל יכלת לפתר חלומות , לחזות חזיונות ולנבא את העתיד . בספר מספר כי דניאל ושלשת חבריו - חנניה , מישאל ועזריה - היו בין הגולים הראשונים אשר הגלו לבבל . הארבעה עבדו כמשרתים בארמון וסרבו לאכל מן הבשר ולשתות מן היין משום שלא היו כשרים . ארבעת הגולים הסתפקו במזון צמחוני , ועל אף החששות לא נפגעה בריאותם והם גדלו בחכמה ובדעת . בספר דניאל שנים - עשר פרקים , המתחלקים לשני חלקים : פרקים א - ו מספרים על הנסיונות שדניאל וחבריו עמדו בהם ; בפרקים ז - יב מתארים חזיונות שגלה מלאך לדניאל . חלקו הראשון של הספר כתוב רבו בארמית ובגוף ? לישי , ואלו חלקו השני - מפרק ח ואילך - כתוב בעברית , בו 4 דניאל הוא המספר . פתרון חלומות בבבל בחלק הראשון מספר כיצד עלה דניאל ממעמד של נער שבוי בארמון מלך בבל לדרגת יועץ המלך . באחד הלילות חלם נבוכדנאצר חלום . כשהתעורר בבקר לא הצליח המלך להזכר בחלומו . הוא צוה להביא לפניו את חרטמיו . אך אלה לא יכלו להזכיר לו את חלומו , ולפתר אותו . אז גזר נבוכדנאצר להשמיד את כל חכמי בגל , ובכללם גם את דניאל וחבריו . דניאל בקש לתת לי ארכה , והוא וחבריו התפללו לאלוהים . בלילה נגלה לדניאל הסוד , והוא הלך אל המלך וגלה לו את החלום שתאר את עתידה ? ל בבל . פרק אחר מספר על שלשת חבריו של דניאל , אשר השלכו לתוך כבשן לוהט , על שסרבו להשתחוות לצלם זהב שהציב המלך , וה'הצילם מן האש . פרקים ד - ה מספרים על משתה שערך המלך בלשאצר . לצרך זה הוא השתמש בכלי הקדש שבזזו הבבלים מבית - המקדש בירושלים . לפתע הופיעה יד ורשמה מלים אחדות על הקיר לעיני החוגגים ואיש לא ידע לקרא את הכתוב . אז יעצו לבלשאצר לקרא לדניאל , והוא קרא את המלים " מנא מנא תקל ופרסין", ופרש אותן : " אלוהים מנה את מלכות בבל , היא נשקלה ונמצאה חסרה , נפרסה ( חלקה ) ונתנה למדי ופרס". כך נבא דניאל את דניאל בגוב האריות מוגן בחסד האל מפגיעת חיות הטרף , איור מן העמוד הפותח של ספר דניאל בכתב - יד צרפתי , מהמחצית השנייה של המאה ה - 12 . עמוד מקושט מסונטה של דנטה , מתוך כתב - יד מחמאה ה - 14 . יצירתו של דנטה קשורה קשר הדוק לחייו האישיים , ואהובת נפשו באריצ'ה היא דמות מרכזית בה . דנטה אלגיירי בציור קיר ( פרסקו ) של האימן בן זמנו ג'יטו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר