מתוך:  > אביב חדש 5 > דמעות

עמוד:19

גם למדענים ולממציאים דרוש דמיון . בכח הדמיון היוצר המצאו הגלגל , המנוע , המטוס וכל שאר המכשירים והמכונות הנחשבים לשלבים חשובים בהתפתחות האנושית . בזכות הדמיון הפורה והנועז של הסופר הצרפתי ז'יל ורן נסללה הדרך להמצאות טכניות שנראו קדם כלא אפשריות . ורן , שחי בשנים 1828 - 1905 , התמסר לכתיבת רומנים דמיוניים שבכמה מהם חזה מראש תגליות והמצאות שהתגשמו במאה ה - 20 , כגון הצוללת ב " 20 אלף מיל מתחת למים", הנחיתה על הירח בספרו " הנסיעה לירח", המטוס בספר " חמשה שבועות בכדור פורח " ועוד . סוג הספרות הנקרא " מדע בדיוני " מתבסס על חדושים מדעיים קימים כדי ליצר את " אדם העתיד", שיחיה בתנאים טכניים וחברתיים חדשים , ואיננו יודעים עדין מה מתוך זה אכן יתממש בעתיד . בנוסף ליצירה , הדמיון מסיע לפעמים בפתרון בעיות , ביחוד כאשר פתרון הגיוני ומציאותי נתקל בקשיים . הדמיון היוצר מאפשר להעלות דרכים חדשניות ומקוריות , היכולות לעזר בפתרון הבעיה . אבל לפעמים הפתרון הדמיוני המצע יוכל לעזר רק לחמק מן המציאות . חלומות בהקיץ חלומות בהקיץ הם מעין בריחה מן המציאות . החולם בהקיץ מדמה לעצמו חויות נעימות , או לעתים נקמה וענש למי שפגע בו . יש הרואים את עצמם בחלומותיהם בהקיץ כגבורים אמיצים , שאינם נרתעים מכל כשלון . אחרים רואים את עצמם כשחקנים מצינים המופיעים לפני קהל גדול וזוכים למחיאות כפים סוערות . לפעמים החלומות מעודדים את החולם לנסות ולהצטין גם במציאות , לגלות תגליות חדשות , לכתב יצירת מופת וכו'. יש מקרים שבהם החלומות בהקיץ מתפתחים לדמיון יוצר . מי שבודה מלבו ספורים על עצמו , עשוי לכתב ספורים שימשכו את לב הקוראים . הדמיון מאפשר לבני האדם לרקם חזון על עולם חדש . אנו אומרים על הרצל , חוזה המדינה , שהיה חולם בהקיץ , אולם חלומו - חזונו הפך למציאות כאשר התממשה אמרתו : " אם תרצו , אין זו אגדה". דמיונם של ילדים דמיונו של הילד הקטן משתקף במשחקיו . מן הדברים שראה ושמע הוא בורא לעצמו עולם דמיוני הגורם לו שמחה ואשר . הילד המשחק מדמה לראות במקל סוס , בצרור סחבות בבה , ובקביות רגילות רכבות או ספינות . הוא גם מסגל לתאר עצמים שאינם קימים במציאות . בגלל הדמיון הפעיל שלהם ילדים אוהבים ספורי אגדה . הילד אינו מבחין כראוי בין העולם הממשי שבו הוא חי לבין תמונת העולם המצטירת בדמיונו . ילדים מספרים לעתים דברים שלא היו ולא נבראו על עצמם ועל משפחתם . אלה אינם שקרים במובן המקבל אלא נסיון למלא צרכים ורצונות שקשה להשיגם במציאות . לדגמה , ילד המספר על יחסי אהבה במשפחתו - כאשר ההפך הוא נכון ; או ילדה המתפארת בביתה המפאר ובצעצועים הרבים שלה , כאשר למעשה היא חיה בצריף עלוב . במקרים כאלה הדמיון מפצה ועוזר להמלט מקשיים . לעתים גם מבגרים עושים זאת . אבל כאשר מבגר אינו יכול להבדיל בין דמיון למציאות אומרים עליו שאין הוא בריא בנפשו . ורן , ז'יל יצירתיות דמעות הפרשה של בלוטות הדמע . הדמעות רוחצות בלי הרף את הקרנית - השכבה החיצונית החזקה והגמישה של גלגל העין . הן מנקות את העין מחלקיקים זרים , כגון אבק ושערות , ומונעות את התיבשותה . יש שתי בלוטות דמע מעל לכל עין , מאחורי העפעף . בלוטות אלה פולטות את הנוזל שבהן דרך כמה צנורות קטנים המצויים בעפעף . כל פעם שאדם מעפעף , קולט העפעף מעט נוזל מן הבלוטות . כאשר אדם מתרגש , כועס או כואב , ולעתים אף כשהוא פורץ בצחוק גדול , עשויים השרירים שמסביב לבלוטות הדמע להתכוץ ולסחט את נוזל הדמעות . לאחר שהדמעות עוברות על פני גלגל העין , הן זורמות בצנורות מיחדים ומגיעות אל האף . יש שני דמיונם הפעיל והמפותח של הילדים בא לידי ביטוי בציוריהם , כמו " אני על גבי סוס : שציירה ילדה בת שש ו " ציורו של פול", ציור מופשט מאת ילד בן עשר .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר