עמוד:11

ומצמחים שנקברו באדמה לפני רבבות שנים , מקורם בתהליך הפוטוסינתזה . מקור נוסף ועקרי לאנרגיה הוא יסודות מתכתיים כבדים , כמו אורניום ופלוטוניום - שבעזרת תהליך הנקרא בקוע גרעיני , שבו נבקע גרעין האטום של החמר , יוצרים אנרגיה רבה . לחמרי דלק שהם גזים או נוזלים יש יתרון גדול על חמרי הדלק המוצקים . הם אינם משאירים אפר וקל להובילם . יש חמרי דלק טבעיים , כלומר משתמשים בהם באיתה צורה שבה הם מצויים בטבע , ויש המיצרים בידי האדם . בנזין ונפט מיצרים מנפט גלמי . פחמי עץ וכהל עושים מעץ . גז טבעי הוא חמר נוח לבשול ולחמום בתים משום שהוא נקי וקל לטפל בו ואינו משאיר אפר או פיח . בני תקופת האבן הבעירו רק עצים , והמערות שלהם התמלאו בעשן כל פעם שהדליקו מדורה . אלו הזדמנו אנשים אלה לבתינו בודאי היו מפתעים לראות אותנו מבשלים את מזוננו בחמר שאינו נראה לעין והבא מתוך צנורות . בשל הצריכה המגברת של אנרגיה עלולים מקורות האנרגיה להדלדל מהר מאוד . על כן מחפשים המדענים כיום מקורות אנרגיה חלופיים . אחד ממקורות האנרגיה שישלט בעתיד קרוב לודאי הוא האנרגיה הגרעינית הנוצרת בכורים גרעיניים ותפוקתה כמעט אין סופית מקור נוסף של אנרגיה , שישראל היא בין חלוצות השמוש בו , הוא אנרגית השמש . זו מנצלת לחמום מים ולהפעלת מכונות מסימות . מחקרים שמתבצעים כיום מנסים לפתח דרכים בהם יהיה אפשר " לארז " אנרגית שמש במכלים שנתן יהיה להעבירם ממקום למקום ולהשתמש בהם גם בלילה ובחרף בהעדר קרינת שמש ישירה . אורניום אטום כבול כור גרעיני נוסה ומשקל נפט פוטוסינתזה פלוטוניום דלקרואה , אז'ן ציר צרפתי . ציר בסגנון דרמתי וחדשני ציורים עזי צבע על נושאים מן ההיסטוריה והספרות ומרשמים שקלט בימי שהותו במרוקו . חי בשנים 1798 - 1863 . אז'ן דלקרואה נולד ליד פריס . בילדותו הוא למד ציור וגלה כשרונות גדולים גם בכתיבה ובמוסיקה . לאחר מות אביו , היה עליו לבחר לעצמו מקצוע , והוא בחר באמנות . שלא כצירים אחרים בני דורו , השתמש דלקרואה בצבעים עזים ובהירים בתאור מעמדים ומצבים טרגיים , ורשומיו לא היו מדיקים ומפרטים . המבקרים מתחו בקרת קשה על יצירתו . הם אמרו שצבעיו בהירים מדי ורשומיו רחוקים מן הדיוק . איש לא קנה את תמונותיו , אך דלקרואה לא שנה משיטת הציור שלו . הוא הוסיף לטפל בדרך הדרמתית המיחדת לו בנושאים היסטוריים . דגמאות לכך הם ציוריו ההיסטוריים " החרות בראש העם " - על המהפכה הצרפתית , " יון גוועת על חרבות מיסולונגי " - על מלחמת השחרור של יון , ו " כבוש קונסטנטינופול בידי הצלבנים", ויצירותיו בנושאים ספרותיים , כגון " דנטה וורגיליוס בגיהנום". בשנת 1832 שלחה ממשלת צרפת את דלקרואה בשליחות דיפלומטית למרוקו . הוא מלא את מחברותיו ברשומים של המדבר הצפון אפריקני , של ערבים ושל אריות וסוסים . אחר כך הוא השתמש ברשומים אלה לציור תמונותיו הגדולות . בציורים חושניים ועזי מבע אלה השתמש דלקרואה בשיטת צביעה חדשה : הוא לא מרח את הצבעים ישירות על הבד אלא ערבב אותם תחלה ויצר כך גונים חדשים ולא מקבלים . " דיוקן עצמי " מאת אז'ן דלקרואה . בימי חייו היה דלקרואה צייר שנוי במחלוקת , ורבים התקיפו אותו על חדשנותו . היום הוא נחשב לאחד מאבות הציור המודרני . שיטת הצביעה החדשה שיצר אז'ן דלקרואה סייעה לו לתאר את היופי והחושניות של " נשות אלג'יר " ואת הצבעים העזים ומשחקי האורצל האופייניים לארצות צפון אפריקה . להבה גדולה עולה מגז , אחד מחומרי הדלק הטבעיים , שניצת באיזור הקידוחים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר