מתוך:  > אביב חדש 7 > טלפון

עמוד:187

הטלפון המצוי היום כמעט בכל בית בארצות המתעשות המצא בשנת 1876 על ידי אלכסנדר גרהם בל מארצות - הברית . בל היה מורה לחרשים אלמים , ובמשך שנים רבות נסה לבנות מכשיר שיעביר קול למרחקים . לאחר נסיונות רבים עלה בידו לבנות מכשיר ההופך גלי קול לאותות חשמליים , ובעזרתו הצליח להגשים את חלומו . בשפופרת הטלפון של בל היה קרום דק של מתכת , שמאחוריו נקבע אלקטרומגנט . גלי הקול הרעידו את הקרום וחוללו זרמים חשמליים משתנים בסלילי האלקטרומגנט . זרמים אלה העברו למכשיר אחר , זהה לראשון , שבו נעשתה פעלה הפוכה : הזרמים גרמו להרעדת קרום המתכת ויצרו גלי קול זהים לגלים המקוריים . מכשירו של בל שכלל על ידי ממציאים אחדים , ביניהם הממציא האמריקני המפרסם תומס אלוה אדיסון . אחד השכלולים היה החלפת האלקטרומגנט שבפומית הטלפון בגרגרי פחם הלחוצים על ידי הקרום הדק . גלי הקול המרעידים את הקרום משנים את צפיפות הגרגרים וגורמים לשנויים בהתנגדותם החשמלית . כשמעבירים זרם חשמלי בגרגרים אלה , משתנה עצמתו בתדירות השוה לתדירות גלי הקול . מרכזות הטלפון בשנים הראשונות להופעת הטלפון , היו מרכזות הטלפון מפעלות על ידי תווך של בני אדם : מי שרצה לטלפן לחברו היה מרים את שפופרת הטלפון , מדבר עם המרכזנית או המרכזן ואומר את מספר הטלפון שהוא רוצה לדבר אתו , והללו היו מחברים את שני הקוים . אולם כשהתרבו הטלפונים בערים הגדולות התעורר הצרך במרכזות יעילות להשגת קשר מהיר בין המנויים . פתחו מרכזות אוטומטיות המפעלות על ידי חוגה . כשהמנוי היה מחיג ספרה של מספר טלפון , החוגה המסתובבת היתה יוצרת פעימות של נתוק הזרם , על פי הספרה שחיגה . הנתוקים האלה יצרו סדרה של אותות חשמליים שהפעילו מכשיר אוטומטי , שיצר את החבור לקו הטלפון הדרוש . שיטה זו נקראת " חיוג פעימות". כיום הולכת ונפוצה שיטה מתחכמת יותר , שבה החיוג מתבצע על ידי לחיצה על כפתורים . כל כפתור יוצר צליל מסים המיצג את הספרה הדרושה , והצלילים האלה נקלטים במרכזת ויוצרים את הקשר למספר הדרוש באמצעות מערכת ממחשבת . שיטה זו נקראת " חיוג צלילים", והמרכזות הממחשבות המפעלות באמצעותה נקראות " מרכזות דיגיטליות". השמוש במרכזות דיגיטליות מאפשר שרותים מתקדמים ומתחכמים , כמו למשל הפנית שיחות מטלפון אחד לאחר , שיחות ועידה שבהן כמה בני אדם יכולים לשוחח יחד , שיחות מעקב ועוד . טלפון אלחוטי וטלפון סלולרי חדוש חשוב אחר הוא הופעתם של הטלפונים האלחוטיים . יש שני סוגים של טלפון אלחוטי - טלפון אלחוטי לשמוש בבית , כאשר המכשיר המרכזי עדין מחבר לרשת כבלי הטלפון הארצית , וטלפון סלולרי , המתקשר ישירות למרכזת טלפונית באמצעות גלי רדיו . הדבר מאפשר נשיאה של מכשיר טלפון קל ומטלטל שאפשר להשתמש בו בכל מקום , כמו למשל בעת נסיעה במכונית . תפוצתם של הטלפונים הסלולריים בעולם המערבי בראשית המאה ה - 21 הגיעה למאות מיליוני מכשירים . מחלק מהטלפונים הסלולריים שפתחו בסוף המאה ה - 20 אפשר להתחבר באמצעות מודם למחשב ניד , לפקסימיליה ( פקס ) ולרשת האינטרנט . יש הטוענים שהקרינה הנפלטת מהמכשירים הסלולריים ומאנטנות של הרשתות המפעילות את הטלפונים מסכנת את הבריאות . ארגון הבריאות העולמי קבע לפיכך תקן עולמי מחיב להתקנת אנטנות , ובישראל חיבות החברות המפעילות את הרשתות להציב את האנטנות במקומות מסכמים . אדיסון , תומס אלוה אלחוט אלקטרומגנט בל , אלכסנדר גרהם כבל תקשרת פקסימיליה טמאה וטהרה שני מנחים בדת היהודית המצינים שני הפכים . בשם טמאה מצינים מצב של זהמה ולכלוך , אף על פי שאינם נראים לעין . הטהרה מצינת מצב של נקיון מבחינה דתית . בתורה מפרטים מצבים שבהם בני אדם , כלים או מזונות נעשו טמאים , למרות שלא דבקו בהם זהמה או לכלוך . למשל , אם נגע אדם בגופה , הוא נעשה טמא ועליו לשהות שבעה ימים מחוץ למחנה . אם נגע בנבלה של בעל - חיים , עליו להמצא מחוץ למחנה עד הערב . אדם שנטמא מטהר מן הטמאה על ידי הזאה ( התזה ) של מים מטהרים עליו וטבילה במים . רב הטמאות עוברות מאדם לאדם , מאדם לחפץ ומחפץ לאדם . כלומר , אם נגע אדם במי שנגע בגופה , גם הוא נעשה טמא . אולם טמאת השני קלה יותר בדרגה אחת . למשל , אם " ראשון לטמאה " נוגע באחר - אותו אחר נעשה שני לטמאה וכך הלאה . התורה אוסרת על הטמאים להכנס לבית - המקדש או לאכל מבשר קדשים . גם אסור להקריב קרבן בכלי שנטמא או לאכל ממנו . טמאה וטהרה לאחר חרבן בית - המקדש קימים דיני טמאה וטהרה רבים . סדר שלם במשנה , " טהרות", מקדש להם . דינים הנוגעים לטמאה וטהרה מפזרים גם בסדרים אחרים . גם בתורה יש פרקים שלמים על כך בעקר בספר ויקרא . אחרי חרבן בית - המקדש השני לא היתה עוד אפשרות להקריב קרבן אחרי ההטהרות ולא היה אפר של פרה אדמה שנהגו לערב אותו במים חיים כדי לטהר טמאי מת , ודינים אלה בטלו . אולם ישנן עדות , כגון הקראים והשומרונים , המקפידים על התרחקות והפרדה מן הטמא עד לזמן מסים , ועד היום מקפידים כוהנים שומרי מצוות שלא להטמא במגע עם מת . הם עוזבים בית שנמצא בו מת ואינם נכנסים לבית - קברות . דיני טהרה נוספים הנהוגים גם היום בקרב יהודים שומרי מצוות הם אלה העוסקים בטהרת המשפחה . על פי דינים אלה , על האשה להטהר על ידי טבילה במקוה לאחר ימי נדתה ( הימים שבהם יש לה וסת ) ולאחר לדה , ורק אז היא מתרת לבעלה . טבילה כוהן , כהנה מקוה טהרה פרה אדמה קראים קרבן שומרונים מאז המצאותו שוכלל הטלפון , ונוספו לו שירותים כמו'שיחה ממתינה :'עקוב אחרי : שיחת ועידה ועוד

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר