עמוד:172

המועצות , כשאר ארצות הגוש המזרחי באירופה . בשל העצמאות שגלה נדה על ידי סטלין והחרם על ידי הגוש הקומוניסטי כלו . רק בימי חרושצ'וב , בעקבות ה " הפשרה " שיזם בסוף שנות ה - 50 , החזר טיטו לחיק המשפחה הקומוניסטית הבין - לאמית . עם זאת קשר קשרי ידידות גם עם המערב . בין השנים 1945 - 1953 שמש טיטו כראש הממשלה הפדרלית של ארצו ומ - 1953 ועד מותו כהן כנשיא יוגוסלויה . לפני מותו קבע את סדר הירשה : השלטון העבר על פי צואתו למנהיגות משתפת , שבה היה יצוג לכל שש הרפובליקות והמחוזות האוטונומיים של יוגוסלויה . ואולם כונותיו הטובות לא ממשו . זמן קצר אחרי מותו התברר , שעם העלמות הדבק המלכד של שלטונו החזק , החלה יוגוסלויה להתפרק למרכיביה השונים ורבי - הנגודים . המלחמה האכזרית שפרצה אחרי מותו בין הסרבים , הקרואטים והבוסנים והמיטה חרבן על הארץ , לא הכרעה סופית עד 1997 , חרף ההתערבות של המערב והאו"ם . ברית - המועצות גרילה חרושצ'וב , ניקיטה יוגוסלויה סטלין , יוסף טיטוס ליויוס היסטוריון רומאי . כתב חבור רב - הקף על תולדות רומי מאז יסודה ועד ימיו , שבו העלה על נס את מנהיגיה בתקופה הקדומה . חי בשנים 59 - 17 לפני הספירה . טיטוס ליויוס נולד בעיר פטויום ( כיום פדובה ) , שהיתה באותם הימים אחת הערים העשירות בצפון איטליה . נעוריו עברו עליו בתקופת מלחמות האזרחים , שהביאו לשנוי המשטר ברומא - מרפובליקה לשלטון יחיד של קיסר . בתקופה זו שקד ליויוס על למודיו בספרות , בהיסטוריה ובפילוסופיה . לאחר התיצבות המשטר שחלה עם עלית הקיסר אוגוסטוס לשלטון , באו לרומא ימי שלום , שבהם פרחה הספרות הרומית . בתקופה זו החל ליויוס במפעל הענק של כתיבת תולדות רומא מאז כינונה . חבורו של ליויוס על קורות ארצו כלל 142 ספרים , אך שרדו מהם 35 בלבד . מן האחרים נותרו רק קטעים ותקצירים , שחברו בתקופות מאחרות יותר ( חמשה מספרי ליויוס תרגמו לעברית ) . ספרים אלה מספרים את תולדות רומא משנת 753 ( התאריך המסרתי של יסוד העיר ) ועד שנת 9 לפני הספירה . את חבורו הכתיר בשם הקבוצי " מאז יסוד העיר". ליויוס ראה קשר ישיר בין המדות הטובות לבין הצלחת המדינה . לכן העלה על נס בספריו את תכונותיהם של מנהיגי רומא הקדומה , שהיו לדעתו אנשי מופת . אוגוסטוס , אוקטבינוס רומא העתיקה - השגים תרבותיים טיטוס , פלויוס קיסר רומאי שהיטיב עם עמו ובנה מבני פאר ברומא . בתולדות ישראל נתפס כרשע , משום שדכא באכזריות את המרד הגדול ביהודה , שרף את בית - המקדש השני והגלה רבבות מבני העם . חי בשנים 41 - 81 לספירה . טיטוס , בנו של אספסינוס , מלך בשנים 79 - 81 לספירה . הוא היה אדם משכיל ואיש צבא שהתפרסם באמץ לבו . בתקופת מלכותו הקצרה התחבב על בני עמו בנעם הליכותיו ובנדיבות לבו . הוא טפל במסירות בקרבנות של התפרצות הר הגעש וזוב ובנפגעי שרפות ומחלות שהשתוללו ברומא . בנה כמה בניני פאר בבירתו והשלים את הקולוסאום ברומא - אמפיתאטרון ענק שאביו החל בהקמתו ושרידיו עומדים עד היום . הרומאים כנוהו " חמדת האנושות " ואחרי מותו הקים לזכרו אחיו ויורשו דומיטינוס ברומא את " קשת טיטוס", שבה תבליטים של כלי בית - המקדש בירושלים . סמל הרשעות בעיני היהודים טיטוס הוא סמל הרשעות . בפרץ המרד הגדול ביהודה נשלח אספסינוס לדכאו וטיטוס הצטרף אליו . כשנעשה אספסינוס קיסר ( בשנת 69 ) וחזר לרומא , נשאר טיטוס בארץ יהודה והמשיך במלחמה . עוד לפני כן כבש , כמפקד לגיון , את הערים יודפת וגוש חלב בגליל . בשלבים האחרונים של המלחמה ביהודים היה טיטוס מפקד כל גיסות הרומאים בארץ יהודה . כמה יהודים פעלו בשרותו . המפרסמים שבהם היו יוסף בן מתתיהו ( יוספוס פלויוס ) , שעבר לצד הרומאים לאחר שנכשל בהגנת הגליל ; אגריפס השני וברניקה , אחותו של אגריפס , שהיתה ידידתו של טיטוס והוא עמד לשאתה לאשה , אך נאלץ לותר על כונתו בלחץ הרומאים . לאחר שנכשלו מאמציו של טיטוס להדבר עם היהודים באמצעות קשת טיטוס ברומא הוקמה לכבוד ניצחונו של המצביא הרומאי במלחמתו נגד היהודים . על תבליט הקשת מתוארים כלי בית - המקדש , שלקחו הרומאים שלל אחרי חורבן ירושלים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר