מתוך:  > אביב חדש 7 > טבילה

עמוד:131

בנבלת בעל - חיים . בטקס הגיור , שבו הופך הנכרי ליהודי , טובל הגר לאחר המילה . גם גיורה של אשה נעשה בטבילה . סופרי סת"ם ( ספרי תורה , תפלין , מזוזות ) נוהגים לטבל כל פעם שהם עומדים לכתב את השם המפרש . כן נוהגים יהודים דתיים לטבל במקוה טהרה ביום ששי ובערב חג לכבוד השבת או החג . הטבילה בנצרות הנוצרים טובלים את התינוקות הנולדים להם ואת המתנצרים בטקס המכניס אותם תחת כנפי הנצרות . מקור של הטקס הזה במנהגו של יוחנן המטביל , נזיר יהודי שחי בארץ - ישראל , שקרא לטבל לשם הטהרות מן העוונות וחזרה בתשובה . בין השאר הוא הטביל גם את ישו הנוצרי , שנענה לקריאתו , ובשר לו שיגאל את העולם מחטאיו . בעבר היו משקיעים את כל גופו של הנטבל לנצרות במים . גם כיום יש כתות בנצרות הנוהגות כך . אולם בדרך כלל רק מתיזים מים על הנטבל . בכנסיה היונית אורתודוקסית טובלים את הנטבל שלוש פעמים בזו אחר זו . בחפירות ארכאולוגיות שנעשו במקומות שונים בארץ , ביניהם בשבטה ובעבדת שבנגב , התגלו שרידים של אגני טבילה נוצריים . על פי רב נבנו אגני הטבילה האלה בצורת צלב . הטבילה נהוגה גם בדתות אחרות , ביחוד במזרח הרחוק . ההודים , למשל , מרבים לטבל בנהר הגנגס . איסיים גר , גיור טמאה וטהרה כוהן , כהנה מקוה טהרה נצרות סופר סת"ם קבלה טביעת אצבעות הסימנים שמשאירות האצבעות על חפצים שהן נוגעות בהם . מקורם של הסימנים האלה בקוים המפתלים הנמצאים בעור שבקצות האצבעות . טביעות האצבעות שונות מאדם לאדם , ולכן הן משמשות את המשטרה בעבודתה לגלוי פושעים . טביעות האצבעות נוצרות אצל העבר בבטן אמו כארבעה חדשים לפני הולדו , ואינן משתנות במשך כל ימי חייו . צורת טביעות האצבעות אינה עוברת בתורשה ואין בעולם שני בני אדם שטביעות אצבעותיהם זהות לחלוטין . על כן קל לזהות בני אדם על פי טביעות האצבעות שלהם . לעתים טביעת האצבעות וכף היד נעשית על ידי מריחתן בצבע ולחיצתם על גבי נייר . בדרך זו נשמרים הקווים הזעירים והפתלתלים השונים מאדם לאדם ולכן מהווים גורם מזהה ממדרגה ראשונה . ההודים נוהגים לערוך טבילות בנהר הגנגס המקודש להם . בית - טבילה נוצרי בפירנצה . הבניין הוקם בתקופת הרנסנס , ואחת מדלתות הארד שלו , - שערי גן עדן : עוצבה בידי האומן לורצו גיברטי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר