מתוך:  > אביב חדש 7 > חסידות

עמוד:77

ממשיכי דרך ופלוגים יורשו של הבעש"ט , רבי דב בר ממזריץ'- הוא המגיד ממזריץ'- שהיה גדול בתורה , נתן לתורת הבעש"ט בסיס עיוני . הוא הסתמך על תורת הקבלה של האר"י , הוא רבי יצחק לוריא אשכנזי , שלפיה יש בכל דבר ניצוץ של קדשה , והאדם חיב רק להעלות אותו . המגיד ממזריץ', שהתחרה עם תלמיד ותיק ממנו של הבעש"ט , רבי יוסף מפולנאה , העתיק את מרכז החסידות מפודוליה לווהלין ושקד על הפצתה . לאחר מותו חלו פלוגים בחסידות וקמו " חצרות " וזרמים חדשים בתנועה הגדולה , שהתרכזו סביב " צדיקים " שונים והדגישו ערכים שונים . רבי שניאור זלמן מלאדי יצר את חב"ד - חסידות המדגישה את חשיבות השכל והלמדנות וקיום המצוות הקפדני . רבי משה טיטלבוים הקים בהונגריה את " חסידות סטמר", ורבי אברהם מרדכי מגור יסד את " חסידות גור". אחד הבולטים במנהיגי התנועה הוא רבי נחמן מברצלב , שהציג דרכים מקוריות ומעמיקות לטפח את האמונה ולהתגבר על ספקות . רב " חצרות " החסידים התנגדו לציונות . בכל זאת עלו חסידים רבים לארץ ואף הקימו בה ישובים חדשים , ביניהם כפר חסידים , בני ברק וכפר חב"ד . חסידים ומתנגדים רעיונות החסידות ומנהגיה , וכן האמונה בכחו של ה " צדיק " ( רבי ) , ובעדיפותה של הכונה שבלב על למוד התורה , עוררו התנגדות חריפה מצד גדולי התורה בליטא . ביחוד התנגד לחסידות הגאון רבי אליהו מוילנה , שראה בכך גלגול חדש חסידי קוצק , עיירה יהודית בפולין , מקבלים את פניו של המשיח הרכוב על חמור , בציורו של האומן יחזקאל דוד קירשנבאום ( 1900 - 1954 ) . המשיח עצמו נראה כחסיד לכל דבר

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר