עמוד:58

ובהם פסיפסים המעטרים בפרחים , באריות , ובכתובות עבריות . על גבעה אחרת נמצאו שרידים של תאטרון רומאי , שהכיל כ - 2,000 מקומות ישיבה , וממנו הוליך רחוב רחב ומרצף בארך 200 מטר אל המרחצאות , לצד שורת חניות . המרחצאות , ששגשגו בתקופה הרומית בשל סגלות המרפא שיחסו למים , הגיעו לשיא תהלתן בתקופה הביזנטית ובתקופה הערבית הקדומה , במאות ה - 5 - 7 לספירה , אך ננטשו לקראת ראשית המאה ה - 10 . בתקופת המנדט הבריטי היתה בקעת חמת גדר בתחום ארץ - ישראל , ובה עברה מסלת ברזל מחיפה לדמשק . המקום חזר להיות אתר מרחצאות , תחלה בנהול ערבי , ובסוף תקופת המנדט בבעלות יהודית . ב - 1949 נכלל המקום בתחום מדינת ישראל . המקום הכשר לשמש אתר תירות ומרפא , והוא מושך אליו מבקרים רבים המגיעים להשתכשך במי המעינות החמים , להתרשם משרידי המרחצאות הרומאיים ולצפות בתנינים בחוה לגדול תנינים שהוקמה במקום . ביזנטיון . גולן . ירמוך מנדט מעין חנות - חלילים כלי נגינה מיחד נמינו , המפיק צלילים מיחדים במינם . הכלי נמנה עם משפחת כלי הנשיפה , ונחשב לכלי הנגינה הלאמי של הסקוטים . חמת - החלילים היא כלי נגינה עתיק מאוד . המצרים , היונים והרומאים הקדמונים השתמשה בה . כיום היא מזהה בעקר עם העם הסקוטי , אולם משתמשים בה גם באירלנד , בצרפת , באיטליה , בספרד , ובכמה מארצות הבלקן וסקנדינויה . בכלי מצויים חמשה אבובים עשויים עץ וחמת ( שקיק ) עור המספקת אויר לאבובים . בשעת הנגינה מחזיק הנגן את חמת - החלילים מתחת לבית - שחיו ולוחץ בזרועו על החמת המלאה באויר . האויר פירץ אל האבובים . כאשר המנגן נושף לתוך החמת באחד האבובים , נשמע זמזום מוזר המשמש כרקע למנגינה . באבוב אחר הוא מנגן את המנגינה . שאר שלשת האבובים משמיעים את קול הזמזום . כלי נגינה כלי נשיפה חנה ושבעת בניה ספור על אם יהודיה ושבעת בניה , אשר מתו על קדוש השם בימי גזרות אנטיוכוס אפיפנס , שרדף את הדת היהודית . על האם ושבעת הבנים מספר בספר מקבים ב פרק ז , שהוא אחד " הספרים החיצונים", בתלמוד הבבלי גטין נז ב ובאגדות ומדרשים יהודיים נוספים . בספר מקבים ובתלמוד אין חנה נזכרת בשמה . האגדה בנסח של ספר מקבים שנמצא בידינו מספרת , כי האחים , שבעת בניה של חנה , הכרחו לעבר על מצות אכילת חזיר . אחד מהם , שדבר בשמם , הכריז כי הם נכונים למות ולא לעבר על חקי אבותיהם . הראשון ענה ומת , וכמוהו אחיו השני , שאמר לפני מותו : " אתה רשע נוטל אותנו מחיי העולם הזה ומלך העולם יעיר אותנו , המתים בעד תורתו , לשוב אל חיי נצח . " האח החמישי אמר למלך לפני צאת נשמתו : " אל תחשב כי עמנו נעזב מאת האלוהים . אתה תחכה וראית את כחו הכביר כשיענה אותך ואת זרעך . " וכך הובאו לפני אנטיוכוס כל האחים והומתו בענויים קשים . על הבן הקטן נסה אנטיוכוס להשפיע בהבטיחו כי יעשהו עשיר ומאשר אם ישמע בקולו , ואף דבר על לב אמו שתשכנע אותו לסור מחקי האבות . אולם האם ובנה סרבו להשמע למלך . האם אמרה לבנה : " אל תירא את התליו הזה כי אם מהיותך ראוי לאחיך תשא את המות", ואלו הבן אמר : " אני כאחי את נפשי ואת גופי אמסר בעד תורת האבות . " הבן הומת ואחר כך מתה אם הבנים . באגדות החרבן שבתלמוד הבבלי מספר על אם ששבעת בניה הוצאו להורג על ידי הקיסר , ואלו היא עלתה לגג ונפלה ומתה . גרסה אחרת של האגדה מספרת כי לאחר המתת ששה אחים בענויים , הבטיח המלך אנטיוכוס לצעיר האחים שימנה אותו למשנה למלך וינחיל לו כבוד רב ויגדל וירומם אותו , אך אם לא יעתר - יענה אותו ביסורים קשים יותר משענה את אחיו . גם נסיונו של המלך לדבר על לב " ועל כולם ראויה להשתוממות ולזיכרון טוב האם אשר ראתה את שבעת בניה מומתים ביום אחד והיא נשאה בגבורת נפש ובתקווה לה'( מקבים ב כ ) ; איור מאת י'שנור . חמת החלילים היה כלי נגינה מקובל בכפרים ובחצרות אצילים , בכנסייה ובבתי מחח , בחוגי החברה הגבוהה ובידי נגנים נודדים , ועדיין יש לו מהלכים גם בימינו . בתמונה - סקוטי בלבוש מסורתי מנגן בחמת חלילים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר