מתוך:  > אביב חדש 7 > חיפה

עמוד:27

80,000 יהודים , 38,000 ערבים מסלמים ו - 28,000 ערבים נוצרים . באפריל 7948 , כאשר החלו הבריטים לפנות את בסיסיהם בעיר לקראת יציאתם מן הארץ , פתחו כחות ה " הגנה " במערכה לכבוש העיר . אף שהיחסים בין היהודים לערבים בעיר היו טובים יותר מבערים אחרות , נמלטו ממנה ערבים רבים . אחרי מלחמת העצמאות השתלבו הערבים שנותרו בחיפה במרקם העירוני ונציג ערבי נבחר למועצת העיר . " בית הגפן " שבחיפה משמש מרכז לפעלות תרבותיות המטפחות את ההבחנה היהודית - ערבית . כ - 45,000 מתושבי העיר חיפה בשנות ה - 90 הם עולים חדשים . בהאים טכניון כרמל נמל קריות ( ליד חיפה ) חיקסוס בשם זה נקרא עם ממוצא שמי וכן מלכים בני העם הזה , ששלטו במצרים משנת 1720 עד 1580 לפני הספירה בערך . אין יודעים בודאות מנין באו הח'יקסוס . ידוע שהם הגיעו למצרים מאסיה וכבשו את הדלתה של הנילוס ואת חלקו התחתי של עמק הנילוס . המצרים כנו אותם " נסיכי המדבר". השם שנה בהדרגה ל " הרועים המלכים". החוקרים סוברים כי הח'יקסוס הביאו את הסוסים ואת רכב המלחמה למצרים ואף השפיעו בתרבותם על המצרים . אולם בעקר השפעו הח'יקסוס מן המנהגים המצריים והפיצו אותם באזורי ההשפעה שלהם . לבסוף התעורר במצרים העלית מרד , בראשות נסיכי נוא אמון , והח'יקסוס גרשו ממצרים . מצרים העתיקה חירם מלך העיר צור בימי מלכותם של דוד ושלמה . מספר בתנ"ך כי יחסי ידידות ומסחר שררו בין חירם לבין מלכי ישראל . חירם שלח למלך דוד עצי ארזים ובעלי מלאכה לבנות את ביתו בירושלים . גם לשלמה המלך שלח חירם עצים , זהב , ואמנים לבנין בית - המקדש וארמון המלך . הוא אף ספק לשלמה מלחים בשביל הצי שלו בים סוף . תמורת אלה נתן שלמה לחירם חטה ושמן , ועשרים ערים בגליל . ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו מספר כי חירם הרחיב את תחומי ממלכתו , שפץ את מקדשי האלים וחבר בסוללות את העיר צור לאי שעליו עמד המקדש של האל מלקרת ( מלך - קרת ) . דוד בן ישי יוסף בן מתתיהו צור שלנוה חכוך כח המתנגד להתקדמותו של גוף , הנמצא במגע עם גוף אחר . מקורו של כח החכוך בקשרים הנוצרים בין המולקולות המרכיבות את שני המשטחים הבאים במגע . הגורמים הקובעים את החכוך הם אפי המשטחים - חלקים או מחספסים - והכח המצמיד כח החכוך פועל בין כל שני משטחים הנמצאים במגע ונעים זה ביחס לזה . כח זה תמיד מאט את תנועתם של הגופים . הוא גם יכול להחזיק את המשטחים יחד ולמנע תנועה , כל עוד כחות אחרים אינם מתגברים עליו וגורמים לתנועה . לדגמה , אם ספר מנח על השלחן ואנו מרימים את קצה השלחן כך שיהיה נטוי , הספר לא יחליק כל עוד לא נרים את השלחן יותר מדי . כאשר זוית הנטיה גדולה מספיק , יחליק הספר , אולם כח החכוך עדין יפעל ויאט את מהירות החלקתו . כח החכוך קטן יותר כאשר שני המשטחים חלקים , וגדול ככל שהמשטחים מחספסים . הוא תלוי גם בסוג החמר : כח החכוך בין שני משטחי גומי , למשל , גדול יותר מאשר בין שני משטחים של פלדה מלטשת . כח החכוך נמצא ביחס ישר לכח המצמיד את המשטחים זה לזה . לדגמה , כשאנו גוררים משא על הרצפה , כח החכוך הוא ביחס ישר למשקל המשא הנגרר . כח החכוך אינו פועל רק בין משטחים מוצקים . גם נוזלים וגזים הזורמים בתוך צנורות נתקלים בהתנגדות בגלל החכוך בדפן הצנור . גם זרמי נוזלים או גזים הנתקלים זה בזה או עוברים זה על פני זה יוצרים חכוך . תופעות החכוך קשה לשער כיצד היה העולם נראה בלי החכוך . האם קטע מרצפת פסיפס מן המאה ה - 8 שהתגלתה בשקמונה , יישוב קדום למרגלות הכרמל מדרום לחיפה . במאות הראשונות לספירה היה בשקמונה ובסביבתה יישוב יהודי צפוף , שהיה קשור עם המרכו היהודי הגדול בגליל התחתון . דוגמה ליצירת חום באמצעות חיכוך : כאשר קודחים קנה של תותח העשוי מפלדה , נוצר חיכוך הגורם להתחממות המתכת . אם נציב קומקום מלא מים על הקנה שנקדח , ירתחו המים שבקומקום .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר