מתוך:  > אביב חדש 3 > בת ים

עמוד:220

בוז ים עיר נגוש דן השוננת על חוף הים , מדרום ליפו וממערב לחולון וצמודה להן . מספר תושביה כ - 140,000 . בת ים נוסדה בשנת 1923 . בראשיתה היתה שכונה קטנה , ששמה בית וגן השכונה נעזבה לזמן - מה ב - 1929 בעקבות התפרעיות של ערביי יפו בשנת 1932 חזרו אליה תושביה , וב - 1936 נעשתה ישוב עצמאי , במעמד של מועצה מקומית משנת 1950 התישבו בה עולים רבים , והיא התפתחה בקצב מהיר . בשנת 1958 היתה לעיר במרוצת השנים קלטה בת ים עולים מכארבעים ארצות , וכיום היא העיר הששית בגדלה במדינה ערים תאומות בת ים פתחה מסרת של קשירת קשרים בין - לאמיים עם ערים שונות בעולם , שראשיתה עוד בשנים הראשונות להקמת מדינת ישראל עם ליבורנו באיטליה כולל הקשר גם את הקהלה היהודית העתיקה . בקשר עם ברלין - נויקלן מושם דגש בחלופי נער ותרבות , ובארגון סמינרים ללמוד השואה הקשר עם קוטנו בפולין מדגיש את טפוח המורשת הספרותית של הסופר שלום אשי שנולד בקוטנו וחי בבת ים , והוא כולל גם את הנצחת זכר קרבנות השואה בת - מצוה על פי הדת היהודית , כאשר נערה מגיעה לגיל שתים - עשרה ויום היא נחשבת לבת - מצוה . משמעות הדבר שהיא הגיעה לגיל בגרות , ועליה לקים את המצוות המטלות על נשים . במסרת היהודית קים הבדל נכר בין טקס הבר - מצוה של הבנים , שהוא צבורי וחגיגי , לבין זה של בנות המצוה . בת - המצוה אינה עולה לתורה , אך נהוג לערך לכבודה סעודת מצוה בחוג המשפחה וחברותיה בסעודה חגיגית זו היא נושאת דרשה , ובה מודה לאורחיה ולמשפחתה ונושאת דברי תורה זהו מנהג חדש יחסית , המזכר לראשונה במאה ה - 19 . בימינו נוהג רב הצבור החלוני בישראל לחגג את הארוע במסבה גדולה , שאליה מזמנים בני משפחה וידידים . בקבוצים רבים מצינים את הגעתה של קבוצת הגיל כלה למצוות , והבנים והבנות משתתפים יחד בלמוד עברם המשפחתי ובהכרתו . כמו כן מטלת עליהם משימה משתפת למען הקהלה . בקהלות הקונסרבטיביות והרפורמיות - ובמיחד בארצות - הברית - שבהן נוהגות נשים לעלות לתורה , מתקים טקס בת - מצוה דומה לזה של בר - המצוה . הנערה עולה לתורה בגיל שלוש - עשרה , אך אינה מניחה תפלין . בר - מצוה רפורמים תפלין בת - קול אמונה במסרת היהודית שקים קול היורד מן השמים ומבשר בשורה לבני אדם או מודיע להם הודעה חשובה . בדרך כלל נשמעת בת - הקול בשעת צרה . לאחר שפסקה הנבואה מישראל נפוצה האמונה , כי מפעם לפעם משמיעה השכינה את דברה ספר גם על בת - קול שנשמעה מדי פעם בתקופת התנ"ך . באגדה היהודית יש ספורים רבים על בת - קול שנשמעה בשעות קשות לישראל , או לאחת הקהלות היהודיות . יש אגדות המספרות על התערבותה של בת - קול בוכוחים שהתנהלו בין החכמים בעניני הלכה . אגדה אחת מספרת , כי בוכוח שהיה בין בית הלל לבין בית שמאי נשמע קולו של רבן גמליאל השני שכבר הלך לעולמו , ודעתו היא שקבעה . לעמת זאת מספרת אגדה אחרת , כי רבי יהושע טען במקרה מסים : " אין אנו משגיחין בבת - קול , שכבר כתבת בהר סיני :'אחרי רבים להטות"' כונת הדברים היא , שיש ערך רב יותר לדעת רב החכמים מתופעה על - טבעית , שכביכול מיצגת את השכינה . בית הלל ובית שמאי גמליאל , רבן בת שבע אשתו של דוד המלך ואמו של שלמה , שמלך אחרי אביו למרות שלא היה הבכור . בת שבע היתה אשתו של אוריה החתי , ששרת בצבאו של דוד המלך ונלחם נגד בני עמון . יום אחד , בעוד המלחמה מתנהלת , יצא דוד המלך אל גג ביתו ולפתע הבחין בבת - שבע מתרחצת . המלך הקסם מיפיה הרב וצוה להביאה אליו אחר כך הוסיף דוד חטא על פשע והורה ליואב בן צרויה , שר הצבא , להציב את אוריה במקום מסכן בשדה הקרב כדי שיהרג . אוריה אכן נהרג , ודוד נשא את בת שבע לאשה . מעשהו זה של דוד עורר את חמת נתן הנביא , ולמרות שהיה נביא חצר לא נרתע מלהוכיחו . נתן נקט בדרך המשל , וספר לו את מעשה " כבשת הרש " ( שמואל ב , יב ) . אלוהים " ויהי ערב ויקם דוד מעל משכבו , יתהלך על גג בית - המלך וירא אשה רוחצת מעל הגג , והאשה טובת מראה מאד , שמואל ב , יא בן איור מאת י'שנור נערות יהודיות חוגגות במסיבת בת המצווה שלהן בחברת הרב בקופנהגן שבדנמרק אף שהיהדות אינה מטילה מצוות רבות על האישה היהודיה . הולכת ומתפשט המנהג לציין גם את הגעתה של הבת לבגרות במלאת לה שחים - עשרה שנים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר