עמוד:201

ברכות הלבנה והחמה ברכה הכוללת דברי הודיה לה'על שברא את שני המאורות הגדולים . ברכת הלבנה - או קדוש הלבנה - היא ברכה שמברכים לאחר שהירח נראה ברור בשמים בראשית החדש . ברכת התמה היא ברכת הודיה לאלוהים על שברא את השמש . ברכת הלבנה אין מברכים את ברכת הלבנה לא לפני היום השלישי בחדש ולא אחרי היום החמשה - עשר בו , כי מן היום הזה ואילך הולך הירח וחסר . מעדיפים לברך את הלבנה במוצאי שבת , שבו לבושים עדין בבגדי שבת . בחדש אב דוחים את ברכת הלבנה עד אחרי תשעה באב , ובחדש תשרי - עד מוצאי יום כפור . וזאת משום שיש לברך את הלבנה בשמחה . בימי אב הראשונים - שהם ימי אבל על חרבן בית - המקדש , ובימים הראשונים של חדש תשרי - " הימים הנוראים " , שהם ימי חרטה ותשובה , היהודים אינם שרויים בשמחה תחלה היתה ברכת הלבנה קצרה " ברוך אתה ה'. . מקדש הלבנה " . אחר כך הרחבה והכללו בה דברי הלל לאלוהים , יוצר העולם ושליטו , והבעת תקוה לגאלת ישראל תוספות מאחרות יותר מביעות תקוה לביאת המשיח . במאות אותיות קדוש לבנה מקורו של הבטוי " אותיות קדוש לבנה " , שפרושו אותיות גדולות מאוד , הוא בברכת הלבנה . את הברכה הזאת נוהגים לומר בחוץ , תחת כפת השמים , ביום שהירח צר ואורו מועט . כדי שהמתפללים יוכלו לקרא אותה בחשכה , כתובה הברכה באותיות גדולות . השנים האחרונות מסימים את התפלה בפרקים מתהלים בעדות אשכנז נוהגים המתכללים לברך זה את זה בתם ברכת הלבנה בברכת " שלום עליכם " ועונים " עליכם שלום " . במרוצת השנים נוסכה לטקס ברכת הלבנה חגיגיות , משום שהלוח העברי מבסס על הלבנה , ומשום שהיא מסמלת את גורל העם היהודי . כמו הירח , גם עם ישראל שב ומחדש את תפארתו ברכת החמה את ברכת החמה מברכים כל עשרים ושמונה שנים , ביום רביעי בשבוע בת , וכת ניסן , הוא היום שבו נבראו המאורות ובראשית א יד - יטן ) . יסודה של הברכה באמונה , כי גם לשמש יש שבוע . היום של השמש הוא בן ארבע שנים והשבוע בן עשרים ושמונה שנה וביום הרביעי של חדש ניסן , אחת לכ"ח ~ ~ נים , מתחיל מחזור חדש של השמש . הברכה אינה נזכרת במשנה אלא בתוספתא , וכלולים בה מזמורי תהלים והדיון שערכו חכמים בתוספתא ברכות . ראש חדש לוח השנה העברי אב ( חדש ) תשעה באב ברכט , ברטולד מחזאי ומשורר גרמני , שהשפיע השפעה מרבה על התאטרון בימינו בזכות ערכם הפיוטי של מחזותיו , מחאתם נגד האי - צדק החברתי וצורתם המקורית . חי בשנים 1898 - 1956 . ברטולד ברכט היה קומוניסט . המשבר הכלכלי וחסך השויון שהיו בגרמניה לאחר מייחמת העולם הראשונה , קבעו את דרכו הפוליטית והאמנותית אולם גם החולקים על דעותיו הפוליטיות התרשמו ממחזותיו , שבהם הביע את דעותיו בעניני תברה הצלחה ראשונה הנחיל לו המחזה " אופרה בגרוש " , שכתב על כי מחזה אנגלי ישן במחזה , שעלילתו מתרחשת ברבע סוהו בלונדון , מצגים בעלי הממון הבורגנים כחבורת פושעים את המוסיקה למחזה כתב קורט ויל , שהלחי " רבים ממחזותיו להצלחה גדולה זכה גם " מעגל הגיר הקוקזי " - מחזה המבסס על אגדה סינית עתיקה , המזכירה את משפט שלמה על לבלר כפרי מוטל להחליט למי משרי הנשים ימסר הילד שהן טוענות עליו הלבלר - השופט מעמיד את הנשים במבחן - לנסות למשך את הילד מתוך מעגל שסמן בגיר בתקופת השלטון הנאצי בגרמניה גלה ברכט מארצו וחי בברית - המועצות , בשודיה ובארצות - הברית . בשנים ההן ( ו 933 - 1947 ) הוא כתב יצירות שכרסמו את שמו בעולם'מערכונים סטיריים מצינים על גרמניה של היטלר , והמחזות " אמא קורז'וילדיה " , " הנכש הטובה מסצ'ואן " - מחזה שהוא משל על עולם שהטוב אינו יכול לשכן בו , " חזיונות סימון מור " , " עליתה ונפילתה של העיר מהגוני " דיוקן מצויר של המחזאי הגרמני החדשן ברטולד ברכט בצעירותו כדי לגרום לצופה להיות מעורב בעלילות מחו , ת , ו ולהכיר לו שהוא נמצא בתיאטרון , נקט ברכט תחבולות מקוריות שמטרתן שבירת האשליה התיאטרונית יהודים נאספים בראשית החודש לברך את האלוהים על המאור הקטן - הלבנה - שברא להאיר את עולמו , איור מתוך ספר שיצא לאור בפרנקפורט בשנת 748 1

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר