עמוד:156

הקימת לישראל וחבר הנהלת הסוכנות . בשנת 1938 יסד את " הצופה " , עתונה היומי של מפלגת " המזרחי " , אותו ערך עד שנת 1949 . על שמו האוניברסיטה בר אילן , המושב " בית מאיר " בפרוזדור ירושלים , ורחובות בישובים שונים בארץ . ספריו החשובים ביותר הם " מוולוז'ין עד ירושלים " ( זכרונות ) וקבץ המאמרים " בשבילי התחיה " . ג'וינט מפד"ל המזרחי בר - גיורא , שמעון ממנהיגי המרד הגדול של היהודים ברומאים בעת חרבן בית שני ( 66 - 70 לספירה ) . שמעון בר - גיורא נולד בעיר גרש שבעבר הירדן וככל הנראה נקרא כך משום שהיה בנו של גר ( בר - גיורא - בן הגר בארמית ) . בר - גיורא התנגד לשלטון הרומאי כי סבר שאין מקום אלא לשלטונו של ה'ולכן קרא למרד . הוא היה בין הלוחמים בנציב הרומי גלוס . אחר כך עמד בראש קבוצה של לוחמים שהתקבצו במדבר יהודה ויצאו משם לפגע ברומאים וגם ביהודים מתונים . לוחמים אלה כנו סיקריקין כי השתמשו בחרב קצרה שהסתירו תחת בגדיהם ושלפו אותה כדי להרג . חרב זו נקראה ברומית סיקה . באותה עת שלטו בירושלים הקנאים ובראשם יוחנן מגוש חלב , ממנהיגי המרד . המתונים , שבקשו לסלק את יוחנן , קראו לבר - גיורא להכנס לתוך העיר . גם מתתיהו הכוהן הגדול תמך בכך . אולם בר - גיורא הוציאו כעבר זמן קצר להורג וראה עצמו כשליטה של ירושלים . בירושלים פרצה מלחמת אחים בין שמעון בר - גיורא ואנשיו לבין יוחנן מגוש חלב ואנשיו . המלחמה נמשכה גם כאשר החל המצור הרומאי על ירושלים . רק כשקרב טיטוס אל חומות העיר השלימו השנים . אנשיהם ערכו גיחות וגרמו אבדות לרומאים , אולם לא הצליחו למנע את כבוש העיר . לאחר שנכבשה כמעט כלה ובית - המקדש עלה באש , נסוגו בר - גיורא ואנשיו לעיר העליונה ונהלו משא ומתן עם טיטוס . הם הציעו כניעה בתנאי שיתירו להם לצאת תמורת שבועה שלא ישתמשו בנשק . הרומאים סרבו ושוב התלקחו קרבות . בח'באלול נשרפה העיר העליונה . יוחנן מגוש חלב נכנע , אך בר - גיורא הוסיף להתנגד עד שהתחמק במנהרה תת - קרקעית . הוא הפתיע את הרומאים בהופיעו לפניהם לבוש בגדים לבנים ומעיל ארגמן . הרומאים תפסו אותו והביאוהו אל טיטוס . בר - גיורא הובל לרומא , נגרר לארך הרחובות שבהם עברה תהלוכת הנצחון של טיטוס , ואחר הוצא להורג . הנסונור נורד הגדול קנאים ארגון בר - גיורא שמו של בר - גיורא אמץ על ידי צעירים מבני העליה השניה , שהקימו בשנת 1907 ארגון של שומרים . חברי " בר - גיורא " שאפו להחליף את הערבים ששמרו במושבות העבריות . ארגון " בר - גיורא " הוה יסוד לארגון " השומר " . בר - יוסף , יהושע סופר , מחזאי ועתונאי ישראלי , המתרכז ביצירתו במתח הקים בין משגי החברה הדתית השמרנית לחלונית , במשברי האמונה המציקים לחרדים ובמאבקם לשמר על עולמם מפני פתויי התברה המודרנית . חי בשנים 1912 - ..1992 יהושע בר יוסף נולד בצפת במשפחה חרדית . בילדותו הוא עזב את צפת יחד עם אמו , עבר לטרנסילוניה ולמד בה בישיבה . ב - 1924 הוא חזר לארץ והתישב בשכונה הירושלמית החרדית מאה שערים . לימים זנח בר יוסף את הדת והחל לקרא ספרות יפה חלונית ואף החל לכתב בעצמו . הוא כתב רומנים , מחזות וכן בעתונות הישראלית . בסוף ימיו חזר בר יוסף לעיר הלדתו צפת . בנו הוא המחזאי יוסף בר יוסף . שתי ערי הקדש , ירושלים וצפת , שמשו רקע לספרו האוטוביוגרפי " בין צפת וירושלים " , שהתפרסם ב - 1970 , ול " מספורי צפת ומספורי ירושלים " שיצא לאחר כארבע - עשרה שנה . העיר צפת גם עומדת במרכז שלישית הספרים " עיר קסומה " , שיצאו לאור בין השנים 1949 - 1951 . יהודים בעלי יצרים חויות חייו של יהושע בר יוסף , שנע בין העולם היהודי הדתי לעולם החלוני המודרני פרנסו את יצירתו . הנגוד הגדול בין שני עולמות אלה , ובעקר נטל המצוות הכבד המונח על כתפיו של האדם הדתי , יוצר לדעתו מתח קשה מנשא בין יצריו הטבעיים של האדם לבין הסיגים הרבים שמטילות עליו התורה וההלכה . רב ספריו של בר יוסף , ביניהם " אפיקורוס בעל - כרחו " ( 1985 ) , " הינוקא מברעם " ( 1987 ) ו " הדג והיונה " ( 1989 ) , מתרכזים ב " יצר הרע " המציק לאדם הדתי ומעורר את תשוקותיו , ולעתים אף מביא אותו לזניחת הדת ולהתפקרות . כרזה למחזהו של יהושע בר - יוסף ,'שומרי החומות', שהועלה בתיאטרון'אוהל . . כמו מרבית יצירתו , גם מחוה זה עוסק בעולמם של החרדים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר