עמוד:97

במקומות שגבהם עלה על גבה הכנסיות או המסגדים שבעיר לכן נבנו בתי כנסת רבים בתון הרבע היהודי בכמה מהם היתה הרצפה נמוכה מפני הרחובי כדי להשיג חלל פנימי בעל גבה מרבי , מבלי שבית - הכנסת יבלט מבחוץ . לדגמה , בית הכנסת " אלטנוישול " בפרג מן המאות ה - 13 - 14 הקים עד היום אולמות בתי הכנסת קשטו ועטרו בפאר רב . במיחד קשט הקיר הפונה לעבר מקום המקדש בירושלים . בארצות שממערב לארץ - ישראל היה זה הכתל המזרחי , שהפך למקום המכבד בבית - הכנסת , ולעברו פנו המתפללים בתפלות שנאמרו בעמידה . ליד הכתל המזרחי עמד ארון הקדש ובו ספרי התורה . סגנון הבניה והקשוטים השפע מזה שהיה מקבל בארץ שבה נבנה בית - הכנסת . בימי הבינים החלו להקצות בבתי הכנסת חלק מיחד לנשים , שכנה " עזרת נשים " , ולהגביה את ה " בימה " שמעליה קראו בתורה . בסמוך לבית - הכנסת הוקמו גם בתים נוספים ששמשו את הקהלה , כמו מקוה טהרה , בית - מדרש ( שבו היה אפשר גם ללון ) , ספריה ואפלו תנור לאפית מצות . בתי - הכנסת היו מרכז החיים של הקהלה היהודית בגולה . תנועת החסידות , שקמה בפולין במאה ה - 18 ונפוצה בין עדות אשכנז , הקימה באותו הזמן בתי כנסת קטנים ופשוטים , שנקראו " שטיבל " בית - הכנסת בימינו עם בטול האסורים השונים ומתן שויון מלא ( אמנסיפציה ) ליהודים , בעקר בארצות אירופה , נבנו בתי כנסת מרשימים ומפארים ברחבי העולם בתי הכנסת בתפוצות ממשיכים בימינו למלא תפקיד מרכזי בשמור חיי הקהלה היהודית . הם כוללים אולמות שבהם אפשר לחגג טקסי נשואין , חגיגות בר מצוה ובת - מצוה ובריתות . כתות למוד מצרפות לבית - הכנסת ובהן לומדים ילדי הקהלה למודי יהדות בימי ראשון , שהם ימי שבתון בארצות המערב ) . בית - הכנסת הוא גם מקום לפעילות חברתית ענפה לחברי הקהלה . הרפורמים - זרם שמקורו בגרמניה במאה ה - 19 אשר הנהיג תקונים ושנויים ביהדות - מכנים את בתי הכנסת שלהם בשם " היכלות " 1 " טמפל " ) בישראל אין לבתי הכנסת תפקיד חברתי מרכזי כמו בתפוצות . המדינה מספקת את רב צרכי הקהלה , ולכן בית - הכנסת הוא בעקר מקום תפלה . בשכונות חרדיות משמש בית - הכנסת גם ללמוד תורה , בדומה לבתי הכנסת המסרתיים . רב בתי הכנסת בארץ הם אורתודוקסיים ומעוטם רפורמיים וקונסרבטיביים . בבתי הכנסת האשכנזיים נצב ליד ארון הקדש ה " עמוד " , שלפניו מתפלל החזן . אצל הספרדים בית - הכנסת העתיק בברעם הוא אחד מעשרות בתי כנסת שנבנו בארץ - ישראל במאות הראשונות לספירה , בעיקר בגליל בית - הכנסת ניכר בכניסה הראשית המעוטרת , בעלת העמודים והקשת , ששרדה בחזיתו מקום מרכזי בבית - הכנסת תופס ארון הקודש , שאליו פונים המתפללים בשעת תפילה

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר