עמוד:93

בגהק להרג בני אדם לפי האגדה השתמש שלמה בתולעת האגדית " שמיר " לשם חתוך האבנים . לפי אגדה אחרת , התחברו האבנים מעצמן זו אל זו בטקס חנכת בית - המקדש נשא שלמה המלך תפלה ובה אמר כי הבית נועד לתפלה ולא להיות בית משכנו של האלוהים , משום שהוא נמצא בכל מקום וכל היקום אינו עשוי להכילו . דברים אלה מבליטים את השני בין תפיסת עם ישראל את המקדש ותפיסת העמים שהאמינו באלילים הללו ראו במקדשים את מקום המגורים של אליליהם . מקדש שלמה נשרף על ידי נבוכדנאצר מלך בבל בעת כבוש ירושלים . בית - המקדש נחרב בשבעה באב או בעשרה בו . כלי הזהב , הכסף והנחשת שהיו בו העברו לבבל . מבנה המקדש והעבודה בו שלושה חלקים היו בבית - המקדש . אולם - שהפריד בין קדש לחל ; היכל - החלק העקרי ששמש לעבודת הקדש ; ודביר , בהיכל עמד המזבח שעליו התנהלה העבודה העקרית . בדביר היה " קדש הקדשים " ובו " ארון הברית " והכרובים שסככו עליו . ארון הברית היה לפני כן חלק מאהל מועד שלוה את בני ישראל במסעם במדבר . בתוך ארון הברית נשמרו שני לוחות - הברית . ליד המקדש עמד בנין גדול - היציע , ובו כל הלשכות של המקדש לכוהנים ולאוצרות הבית . בכניסה לאולם עמדו שני עמודים - יכין ובעז . לפני הכניסה לדביר עמד מזבח הקטרת הקטן , עשוי ארז ומצפה זהב המזבח הגדול והעקרי , ששמש להעלאת עולות וחלבי השלמים , היה עשוי נחשת ועמד בחצר המקדש . בחצר עמדה גם קערה שממדיה עצומים , " ים הנחשת " , וכן המכונות והכיורות העבודה בבית - המקדש כללה הקרבת קרבן תמיד בבקר ובערב , הטבת המנורה והקטרת קטרת על מזבח הזהב בראש חדש , בשבתות ובמועדים הקריבו , בנוסף על קרבן התמיד , גם קרבנות נוספים ( מוספים ) בתחלת הקציר הובא עמר למקדש'. על שלחן היו ערוכות חלות לאות תודר על פרי האדמה הלויים ששרתו בבית - המקדש שרו ונגנו . הם היו ממנים גם על שרותים אחרים , כגון השמירה על השערים הכוהנים הם שעשו את עבודת הקדש . הם עבדו יום וליל במשמרות , ולידם עזרו צאצא'. הגבעונים כחוטבי עצים ושואבי מים . את התפקיד המרכזי בבית - המקדש מלא הכוהן הגדול . בעקרו של דבר שמש המקדש בית - מועד ~ התכנסות ) לכלל העם לזביחה , לתפלה ולהודיה מפארים ביותר היו שלשת הרגלים , שבהם ער יו מאות אלפים מכל הארץ להביא את קרבנותיהם ובכוריהם . בית - המקדש החזר , בכספי הקצבאות של מלכים ושרי צבא , תרומות של יחידים , ומחצית השקל , שהיה כל יהודי חיב לשלם . הכוהנים קבלו תרומות וחלקים מן הקרבנות האישיים , שהביאו בני העם למקדש הבית השני כורש מלך פרס , שכבש את בבל , פרסם כרוז ליהודים הגולים ובו הודיע על כונתו להקים את בית - המקדש בירושלים מהריסותיו ואף האיץ בגולים לשוב לארצם . היהודים הראשונים שחזרו מגלות בבל בנו מזבח על הר הבית והניחו את היסודות , אך בגלל ההלשנות של צרי היהודים ובני העמים שתפסו את מקום בני יהודה בארץ ) נפסקה העבודה העבודה חדשה בשנה השניה למלכותו של מלך פרס , דריוש הראשון ובערך 520 לפני הספירה ) , לאחר שהנביאים חגי וזכריה תבעו את הקמת המקדש בניתו של דגם בית - המקדש של הורדוס , הנמצא בבית - מלון " הולילנד " בירושלים בית - המקדש השני , שהרחיב ושיפץ המלך הורדוס , היה אחד הבניינים היפים ביותר בעולם העתיק הקמתו נמשכה עשרות שנים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר