מתוך:  > אביב חדש 17 > תנשמת

עמוד:169

הוא השפיע על לשונם , ספרותם ותרבותם של עמים רבים . הוא נחשב למקדש גם בעיני מסלמים ונוצרים , המכנים אותו בשם " הברית הישנה". שתי הדתות הגדולות האלה עצבו ברוח האמונה המונותאיסטית ( אמונה באל אחד ) הבאה לידי בטוי בתנ"ך . השפעתו של המקרא נכרת גם בתחום המוסרי , ותביעתו לצדק חברתי , שאין דומה לה בספרותם של עמי הקדם , השפיעה על השקפותיהם של הוגי דעות רבים . התנ"ך היה הדבק המלכד החשוב ביותר בתולדות העם היהודי . הוא שמש יסוד לתרבותו , ללשונו , לערכיו החברתיים , הדתיים והמוסריים ולקשריו האמיצים עם ארץ - ישראל . אסלאם דתות וולגטה טעמי המקרא מגלות הגנוזות נצרות ספרים החיצונים רששי ( רבי שלנוה יצחקי ) תורה תורה , קריאה בתורה תורה שבעל - פה תקופת בית שני תרגום השבעים ראו ערכים נפרדים לכל ספר בתנ"ך . תנשמת עוף דורס ממשפחת התנשמת שבסדרת דורסי - הלילה , הנקראת גם סדרת הינשופאים . גדלה כגדל פרגית . ארך גופה 35 סנטימטר ומשקלה כ - 310 גרם . חלקיה הגחוניים , וגם החלק התחתון של כנפיה , לבנים או צהבהבים . גבה , ראשה וכנפיה הם בצבע חום - זהב , מנמר בלבן ובשחר . פניה מכסים בזר נוצות לבנות , שצורתו כצורת לב , ועיניה הגדולות מצויות בחזית פניה . בשל מראה המשנה נרקמו סביב התנשמת אגדות רבות . התנשמת נזכרת במקרא בין העופות הטמאים ( ויקרא יא יח ) , ולפי הכתוב בתלמוד הכונה היא לדורס לילי . נראה כי התנשמת זכתה לשמה בשל קולות הנשיפה שהיא משמיעה לצרך איום והתגוננות . מקורה של התנשמת כפוף ומאנקל כמקורי העופות הדורסים ומתאם לקריעת נתחי בשר מטרפה . ברגליה ארבע אצבעות המצידות בטפרים כפופים וחדים , והיא מסגלת להחזיקן גם שתים מלפנים ושתים מאחור . בעזרת טפרים אלה צדה התנשמת את טרפה והורגת אותו , ואחר כך קורעת ממנו נתחים במקורה ואוכלת אותם . בשעות היום נחה התנשמת וישנה במערות , בעצים , בחרבות , בבתים עזובים ובעליות - גג . בשעות הלילה היא יוצאת במעוף חרישי ביותר לצוד טרף . היא אוכלת בעקר עכברים ושאר מכרסמים קטנים , מחדפים ועד צפורי שיר קטנות . היא צידת מעלה , המשמידה המוני עכברים ונברנים . בכך היא מועילה מאוד לאדם . מספר הביצים תלוי במזון בחדשים מרס - יוני מטילה התנשמת 4 - 12 ביצים לבנות בעליות - גג , במערות ובסדקי סלעים . גדל התטולה משפע במדה רבה מכמות המזון שהיא אוכלת בעונת הרביה . הביצים מוטלות במקומות חשוכים וחבויים וללא רפוד . הנקבה דוגרת למן הביצה הראשונה וממשיכה להטיל במשך הדגירה . הדגירה נמשכת שלושה עד ארבעה שבועות ובמשך הזמן הזה הזכר מאכיל את הנקבה הדוגרת . בשנים שבהן רבים המכרסמים ורב המזון , דוגרת התנשמת כל השנה ומטילה עד 14 ביצים בתטולה אחת . שני ההורים מאכילים את הגוזלים במשך חדשים . לאחר מכן פורחים הגוזלים ועוזבים את הקן . בשנים האחרונות התמעטו דורסי - הלילה בארצנו בשל הרעלות המכרסמים , ולמרות שגם תנשמות רבות הרעלו , הן מצויות כיום בשטחים חקלאיים נרחבים בצפון הארץ , שבהם יש מכרסמים רבים ובעקר נברנים המזיקים ליבול . הגורם המגביל את תפוצת התנשמות וכמותן הוא העדר אתרי קנון . במקומות אחדים החלו חקלאים להתקין תבות קנון , המושכות אליהן תנשמות . התנשמות מחסלות את הנברנים , ועקב כך פוחת השמוש בחמרי הדברה . מגמה זו של הדברה בעזרת בעלי - חיים מתחזקת בארץ ובעולם . נברן עופות עופות דורסים תסיסה תהליך כימי שבו תאים חיים מפרקים סכרים לכהל ולחמצה בתנאים של העדר אויר , כדי ליצר אנרגיה הדרושה לקיומם . מרבית היצורים החיים מיצרים את הכמות העקרית של האנרגיה הנחוצה לחייהם על ידי שמוש בחמצן . ללא חמצן אין הם מסגלים לחיות . הנשימה הדורשת חמצן לצרך קיום נקראת נשימה אירובית ( שפרושה - " הדורשת אויר") . אבל ישנם גם יצורים , כגון שמרים וחידקים מסימים , המסגלים לחיות בהעדר מחלט של חמצן . יצורים אלה , החיים ללא אויר , נקראים אנאירוביים . היצורים הללו מפיקים אנרגיה על ידי פרוק סכר ללא חמצן . תהליך זה נקרא תסיסה . בתהליך התסיסה הופכות מולקולות הסכר לאלכוהול ולחמצה , הנקראת חמצה לקטית . בני האדם מנצלים את תהליך התסיסה על ידי שמוש בשמרים או בחידקים מסימים כדי ליצר יין , מוצרי חלב - כגון לבן , יוגורט ולבנה - לחם ובירות . ביצור יין , למשל , תהליך התסיסה מתחיל הודות לפטריות המצויות באפן טבעי על קלפות הענבים . לפעמים מוסיפים שמרים כדי להאיץ את התהליך . את המראה המשונה שלה , קולות הנשיפה שהיא משמיעה להרתעה ולאיום , והשקט שבו היא מעופפת ועטה על טרפה - כל אלה יצרו אצל האדם יחס מיוחד לתנשמת . אן למעשה היא מביאה תועלת רבה לאדם , ובמקומות רבים מעודדים את שהייתה באסמי תבואה כדי שתצוד מכרסמים ומזיקים אחרים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר