מתוך:  > אביב חדש 17 > תלמוד

עמוד:156

תל חי מקום במזרח הגליל העליון , ליד כפר גלעדי . במקום זה נוסד בשנת רר9 8 ישוב שהתקים עד 1926 , ובו נצבת אנדרטת " האריה השואג " ומתקימת מדי שנה , ביום י"א באדר , עצרת זכרון למגניו . אדמות ח'רבת טלחה נרכשו מן הערבים ב - 893 1 על ידי הברון רוטשילד - ושם המקום שנה לתל חי . האדמות נמסרו תחלה לאכרי מטולה כדי שיעבדו אותן . אולם השתפות בין אכרי מטולה התפרקה ותל חי נמכרה לאגדה של חלוצים מרוסיה , שהתכונו לעלות לארץ - ישראל . בעלי הקרקע התעכבו עקב מלחמת העולם הראשונה ובינתים נמסרה החצר , שבניתה השלמה ב - 1908 , לחברי ארגון " השומר". ב - ו 918 הגיעו לתל חי 12 גברים ונשים , חברי " השומר", והחלו לעבד את אדמתה . בעקבות הסבך המדיני שנוצר באזור - על רקע חלקתו בין הבריטים , הצרפתים והערבים אחרי מלחמת העולם הראשונה - תקפו הערבים את תל חי וכפר - גלעדי . החלל הראשון היה שניאור שפושניק , שנהרג ליד גדר תל חי בדצמבר 1919 , והשני היה אהרן שר , שנהרג בשדה בפברואר 1920 . לעזרת יושבי תל חי נשלחה תגברת ובראשה עמד יוסף טרומפלדור , מפקד הגנת האזור . הקרב להגנת תל חי ביום י"א באדר תר"פ ( מרס 1920 ) הקיפו כ - 300 ערבים מוסתים את תל חי , כביכול כדי לחפש אחר חילים צרפתים ולגרשם מהאזור , ותקפו את יושביו . המגנים היהודים המעטים - 35 גברים ונשים - נסו להדף את ההמון הערבי בגבורה נואשת , ולפני שעזבו את החצר הציתו אותה בעצמם . בקרב זה נפלו טרומפלדור וחבריו . על - שם שמונת חללי תל חי נקראת קרית - שמונה הסמוכה לתל חי . בשנת 1921 , כשנה לאחר שעזבו אותה , חזרו חברי " השומר " לחצר וחיו בה עד שנת 1926 , שבה התאחדו עם כפר גלעדי . בזכות עמידת הגבורה של מגני תל חי נכלל השטח בארץ - ישראל ואחר כך במדינת ישראל , והגנת תל חי הפכה סמל ומופת לעמידת גבורה של מעטים מול רבים . מאז עולים בני נער , עולים חדשים וחילים מדי שנה ביום י"א באדר לתל חי לעצרת המתקימת ליד אנדרטת " האריה השואג", שהוקמה ב - 1934 סמוך לקברם של נופלי תל חי . בבית - הקברות יש חלקה שטמונים בה אנשי " השומר", שהובאו לכאן לקבורה מכל רחבי הארץ , וכן חלקה צבאית לחללי צה"ל . החצר של תל חי שקמה , ויש בה תצוגת קבע לתולדות ההגנה וההתישבות בגליל העליון . כמו כן יש במקום אכסנית נער ומכללה של ישובי האזור - " מכללת תל חי", שבה מתקימים למודים גבוהים וחוגים שונים . אדר השומר טרונופלדור , יוסף נפר גלעדי מיתוס רוטשילד תלמוד שמם הכולל של שני החבורים הגדולים , התלמוד הירושלמי והתלמוד הבבלי , שהם פרושים והרחבה של המשנה . עקרו של התלמוד הוא דיוני רבנים בעניני הלכה ומשפט של הדת היהודית , אך הוא מכיל את פרי יצירתם הרוחנית של חכמי ישראל במשך מאות שנים , בתחומים שונים ובצורות ספרותיות שונות . התלמוד נוצר במשך 600 שנה , ונכללים בו דבריהם של יותר מ - 3,000 חכמים . מצויים בו שני חלקים - המשנה והגמרא . המשנה היא סכום הדינים המשלימים את התורה , ואלו הגמרא - שפרושה בארמית " למוד " - היא השלמה למשנה וכוללת את הוכוחים , השקלא וטריא , שהתעוררו בין החכמים על הדברים שנאמרו במשנה . התלמוד הבבלי , שנחתם קרוב לשנת 500 לספירה , מביא את דבריהם של החכמים שישבו בבבל , ואלו התלמוד הירושלמי , שנחתם קרוב לשנת 400 לספירה , מביא את דבריהם של חכמי ארץ - ישראל . החכמים הנזכרים במשנה , שחיו בתקופה שבין מותו של הלל ( 10 לספירה ) ובין חתימת המשנה , מכנים " תנאים", והחכמים הנזכרים בגמרא מכנים " אמוראים". חכמים מאחרים יותר , שחיו במאות ה - 6 וה - 7 , הוסיפו פרושים לתלמוד לאחר חתימתו והם מכנים " סבוראים". החכמים שבאו אחריהם מכנים " גאונים " ו " פוסקים". תלמוד ירושלמי במחצית המאה ה - 4 בערך חברו תלמידי החכמים שישבו בקיסריה תמצית קצרה של החק היהודי בצורת " גמרא " לשלוש המסכתות הראשונות של סדר נזיקין . כעבר זמן שרה צ'יזיק נפלה על הגנת תל - חי יחד עם עוד שבעה מחבריה . על - שמם של שמונה המגינים נקראה לימים העיר קריית שמונה . החצר המשוחזרת של תל - חי משמשת היום מוזיאון , המספר על מאבקי תושביו להגנת המקום . קומץ המגינים , ובראשם יוסף טרומפלדור , היו לסמל של גבורה והקרבה ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר