עמוד:152

תכניות לחלקת ארץ - ישראל תכניות שהצעו מאז 1936 לחלקת ארץ - ישראל בין היהודים לערבים . האחרונה שבהן הצעה ב - 1947 כדי לסים את המנדט הבריטי בארץ - ישראל . התכנית הציעה להחיל משטר בין - לאמי על ירושלים ולחלק את ארץ - ישראל לשתי מדינות - יהודית וערבית . ממשלת המנדט הבריטית הציעה תכניות אחדות לחלקת ארץ - ישראל , כדי לישב את הסכסוך בין שתי התנועות הלאמיות - היהודית והערבית - שכל אחת מהן תבעה לעצמה את כל הארץ . אחרי שפרצו מארעות הדמים בארץ במאי 1936 , נשלחה לארץ ועדה בראשות הלורד פיל , שהציעה ב - 937 1 כי היהודים יקבלו את צפון הארץ ואת רצועת החוף . חיים ויצמן ודוד בן גריון תמכו בתכנית זו , אולם היא נדחתה גם על ידי הקונגרס הציוני ה - 20 וגם על ידי הערבים . ב - 1946 הציעה ועדת החקירה האנגלו - אמריקנית כי שתי חמישיות מהארץ ישארו בשליטה הבריטית ובשטח הנותר יוקמו שתי אוטונומיות ( יחידות מדיניות עצמאיות ) - יהודית וערבית . גם הפעם דחו שני הצדדים את ההצעה . ב - 1947 הציעה ועדה מיחדת של האו"ם לסים את המנדט הבריטי , להחיל משטר בין - לאמי על ירושלים ולחלק את הארץ לשתי מדינות . ליהודים הקצו הנגב , רצועת החוף מיבנה עד עכו , והגליל המזרחי , כמעט ללא רצף טריטורילי ( רצף של שטחים ) . תכנית זו אשרה על ידי שני שלישים מחברי העצרת הכללית של האו"ם ב - 29 בנובמבר 1947 . היהודים הסכימו לקבלה , והערבים פתחו במלחמה כדי לסכלה . מלחמת 1947 - 1949 ( מלחמת העצמאות ) הסתימה בגבולות רחבים מאלה שנקבעו בתכנית החלקה . ארץ - ישראל - השלטון הבריטי בן גריון , דוד הצנון , חיים ועדות חקירה לארץ - ישראל מארעות מלחנות העצמאות מנדט ספר הלבן קונגרס ציוני תכשיטים חפצים שנועדו לקשוט הגוף . עושים תכשיטים ממתכות כמו זהב , כסף ונחשת , ומחמרים רבים אחרים , טבעיים ומלאכותיים , כגון : עץ , קרמיקה , שנהב , צדפים , עור ופלסטיק . ברבים מן התכשיטים משבצות אבני - חן וביניהן יהלומים , פנינים וירקנים . תכשיטים נענדים על איברי גוף שונים : עגילים על האזנים , ענקים ושרשרות על הצואר , כתרים וסכות על הראש , טבעות על האצבעות , צמידים על הזרועות והקרסלים , סכות על החזה , נזמים באף וחגורות על המתנים . מלאכת עשית התכשיטים נקראת צורפות . תכשיטים בעולם העתיק נראה כי מאז ומתמיד התקשטו גברים ונשים בתכשיטים ובעדיים למיניהם . תכשיטי זהב וכסף מפארים , משבצים באבני - חן יקרות ערך נמצאו בקברי מלכים במצרים הקדומה וביון העתיקה . המצרים שלבו בתכשיטיהם סמלים השאובים מדתם , כמו החרפושית . פסוקים רבים במקרא מתארים את בנות ישראל המתהדרות בעדיים שונים , וביניהם נזמים , צמידים , אצעדות , טבעות , בתי נזר ושהרונים . עוד בתקופת האבות , בספור אליעזר , עבד אברהם , ורבקה מזכרים תכשיטים : " ויקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם " ( בראשית כד כב ) . בספר ישעיהו ( ג יח - כד ) מובאת רשימה ארכה של מיני תכשיטים ופרטי לבוש ששמשו לנוי , שרבים מהם אינם מכרים בימינו . למקצת העדיים האלה היה גם שמוש מעשי . טבעות , למשל , שמשו גם כחותמות וכסמל שלטון . בתורה מספר כי פרעה מלך מצרים ענד את טבעתו ליוסף , כאשר מנה אותו לשליט על כל ארץ מצרים . תכשיטים אחרים שיחסו להם כח על - טבעי נועדו להעניק לעונדים אותם סגלות מיחדות . היונים והרומאים השתמשו בלוחיות זהב רקועות ליצור כתרי נוי , ענקים וחגורות . הרומאים השתמשו גם במטבעות זהב ליצור תכשיטיהם . משערים כי הרומאים היו הראשונים שהנהיגו ענידת טבעות בטקסי ארוסים ונשואים . בתקופות הבאות התפתחו טכניקות וסגנונות חדשים . בתקופת הרנסנס הפכו התכשיטים לחלק מן הלבוש , כאשר חרוזי פנינים ואבני - חן נרקמו על בגדי הקטיפה והמשי . חפצי שמוש וסמל באזורים שונים בעולם נוצרו תכשיטים מסרתיים , בסגנון האפיני לתרבות של אותו אזור . באפריקה , למשל , רוחו תכשיטי זהב , מעשה צורף , בעלי עיצוב מסורתי הם לווית חן לצעירה בת העדה הבוכרית בישראל . ענק מפואר לצוואר ממצרים העתיקה . בני האדם מקשטים את גופם ובגדיהם מאז ומתמיד . התכשיטים עונים על הצורך שלהם בהתהדרות .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר