מתוך:  > אביב חדש 17 > תאנה

עמוד:114

מגדלתה ומטעיה מעטים בארצנו . התאנה פורחת במשך הקיץ כלו ובסופו פרותיה מבשילים . בזנים אחדים נשארות על העץ פגות במשך החרף ובתחלת הקיץ הן מבשילות . תאנים אלה מכנות בכורות . בנוסף לפרי הנאכל טרי ומיבש , מכינים מתאנים רבות ולפתנים ואף משקאות חריפים כדגמת הערק . מינרלים ( מלחים ) פיקוס צמחים שבעת המינים שקמה תות תבור הר בגבולו הדרומי של הגליל התחתון . מתנשא לגבה 588 מטר מעל פני הים וצורתו מעגלת ככפה . מקומו ליד דרכים חשובות , גבהו הנכר , המאפשר שליטה על סביבתו , ואולי אף צורתו המיחדת הקנו לו חשיבות במהלך ההיסטוריה . בימי ההתנחלות של שבטי ישראל שמש הר תבור נקדת ציון לגבולות השבטים שהתנחלו בסביבתו : זבולון ממערב , יששכר מדרום וממזרח , ונפתלי מצפון ( יהושע יט ) . בימי השופטים נאספו כאן בני ישראל בהנהגת דבורה וברק בן אבינעם להלחם בכנענים . ואף מלחמת גדעון במדינים היתה ליד הר תבור . בתקופת המלוכה נזכרת העיר תבור כאחת מערי הלויים בנחלת זבולון . בתקופת הבית השני היו משיאים עליו משואות להודיע את זמני קדוש ראשי החדשים . בתקופה ההלניסטית , במאה ה - 3 לפני הספירה , בנו מלכי בית תלמי מצודה בראש ההר , שלימים נכבשה על ידי אלכסנדר ינאי . בעת מלחמת היהודים ברומאים בצר יוסף בן מתתיהו , מפקד הגליל , את ראש ההר בחומה בארך שלושה קילומטרים שהקיפה שטח של כ - 400 דונם . המבצר נפל לידי הרומאים כי יושביו סבלו ממחסור במים . מקום פלחן ליהודים ולנוצרים התבור היה מקום פלחן מימים קדומים . בספר הושע ( ה א ) נאמר : " כי פח הייתם למצפה ורשת פרושה על תבור", והפרשנים מסבירים , שעל הר תבור היו במות לעבודה זרה , ואנשים נלכדו בהן כמו ברשת . חושבים כי גם בפסוק " עמים הר יקראו שם יזבחו זבחי צדק " מברכת משה ליששכר ולזבולון ( דברים לג יט ) , הכונה להר תבור שיהיה מקום כנוס ופלחן לשבטי הסביבה . התבור קדוש גם לנוצרים . בברית החדשה מספר על ישו ותלמידיו : " ויעלה בדד על הר גבוה , וישתנה לעיניהם ויזהירו פניו כשמש , ובגדיו הלבינו כשלג , והנה נראו אליהם משה ואליהו מדברים אתו". אמנם שם ההר לא נזכר , אך לפי המסרת הנוצרית זהו התבור . לכן נקרא ההר בפי הנוצרים " הר ההשתנות". הנוצרים בנו על התבור מנזרים בתקופות השונות , והראשון שבהם נבנה כנראה בתקופה הביזנטית . בשנת 1099 כבשו הצלבנים את ההר והקימו עליו מצודה . אחרי כן נבנו עליו מנזרים וכנסיות ונהרסו חליפות , בהתאם לעליות ולירידות של השלטון הצלבני בארץ . לבסוף נכבש ההר בשנת 263 ר בידי הממלוכים , שהרסו הכל עד היסוד . בשנת 1858 חזרו הנוצרים להר תבור ובנו כאן מנזר קטן . כיום יש על ההר שתי כנסיות - הדרומית פרנציסקנית והצפונית יונית . כביש הסלול על גבי תואי קדום מהמאה ה - 4 , שבו נחצבו 4,300 מדרגות , מוליך למרומי ההר . מפסגתו נשקף מראה מרהיב של העמקים והגליל , וכן נראים החרמון , רמת הגולן , הרי עבר הירדן המזרחי , הגלבע , הכרמל והשומרון . לרגלי התבור שוכנים הכפרים הערביים דבוריה ושבלי , כפר תבור ובית ספר " כדורי". ארץ - ישראל - היסטוריה ברית החדשה גליל דבורה יוסף בן מתתיהו ישו הנוצרי כבוש הארץ והתנחלות השבטים כדורי כנסיה כפר תבור ממלוכים ממלכת ירושלים הצלבנית תקופת בית שני תבלינים חלקי צמחים או חמרים המופקים מצמחים , המשמשים להוספת טעם וריח למזונות ולמשקאות . ריחם וטעמם המיחד של רב התבלינים מקורו בריח השמנים האתריים שהצמחים מפרישים . תפקידם של השמנים האתריים בצמח אינו ברור . לפי אחת ההשערות , חמרים אלה מפרשים לצרך הגנה , כדי לדחות בעלי - חיים שלא יאכלו את הצמחים . אולם את האדם הם מושכים , והוא אפלו משתמש בהם כדי לשפר את טעם מאכליו . יש תבלינים שמוסיפים אותם למזון בעודם חיים , ויש שמגיעים אלינו לאחר תהליך עבוד של יבוש , קלוף , קליה או טחינה . מקצת התבלינים גדלים בגנות ובשדות הבר של ישראל , ואחרים מגיעים אלינו מארצות רחוקות ואי - אפשר לגדלם בארץ . השמוש בתבלינים ואף הסחר בהם הוא עתיג , . מין . בימי הבינים הגיעו רב התבלינים לארצות אירופה מארצות אפריקה והמזרח הרחוק . תבלינים אלה נשאו על גבי גמלים במדבר והובלו בספינות מפרש שהפליגו במאמץ רב בימים , כנסיית . ההשתנות - על פסגת הר תבור . הר תבור שימש מקום פולחן מאז ימי קדם . הנוצרים בנו עליו כנסיות ומנזרים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר