עמוד:66

שניאורסון , מנחם מנדל האדמו"ר ( ראשי תבות של " אדוננו , מורנו ורבנו") של תנועת חב"ד משנת 1950 ועד לפטירתו . ידוע גם בכנויו " הרבי מליובויץ"' או " הרבה"( הרבי ) . חי בשנים 1902 - 1994 . רבי מנחם מנדל שניאורסון נולד בעירה ניקוליב שברוסיה . בהיותו כבן חמש שנים עבר עם משפחתו ליקטרינוסלב שבאוקראינה , שם נתמנה אביו , רבי לוי יצחק שניאורסון , לרב הראשי של העיר והמחוז . ב - 1923 הוא נפגש עם האדמו"ר הששי של חב"ד , רבי יוסף יצחק שניאורסון , שבחר בו לחתן לבתו . בנוסף ללמודי הקדש , רכש הרבי מנחם מנדל השכלה כללית בברלין ובאוניברסיטת סורבון בפריס , והיה בעל תארים אקדמיים במתמטיקה ובהנדסה . ב - 1941 , בימי מלחמת העולם השניה , נצלו חותנו ומשפחתו מידי הנאצים והעבירו את מרכז תנועת חב"ד לשכונת ברוקלין שבניו - יורק . בארצות - הברית התמנה מנחם מנדל לראש המוסדות המרכזיים של חב"ד ועבד לצד חותנו במאמץ לשקם את התנועה , שרבים מחסידיה נספו בשואה . כאשר נפטר האדמו"ר יוסף יצחק שניאורסון בשנת 950 ר , התמנה רבי מנחם מנדל שניאורסון לאדמו"ר השביעי של חב"ד . " צדיק " או גם משיח בתקופת כהנתו כמנהיגה הרוחני של התנועה גדלה חב"ד והתחזקה . נציגיה נשלחו במצות הרבי לכל קצוות תבל והקימו מוסדות קהלה וחנוך בקהלות היהודיות הנדחות ביותר . הם הקימו בתי - כנסת , מוסדות חנוך יהודיים ומוסדות צדקה , שנועדו לקרב את הרחוקים ליהדות . שמו של הרבי מליובויץ'יצא לפניו כצדיק וחכם גדול , וביתו הפך מוקד לעליה לרגל ולאחד המרכזים היהודיים החשובים בעולם . הרב שניאורסון הפך לדמות נערצת בקרב חסידיו , שהיו באים להועץ בו ולקבל את ברכותיו לפני כל ארוע חשוב בחייהם . החסידים היו עוקבים בדריכות אחר דבריו , שהתפרסמו בעתונות ועל גבי קלטות . גם אנשי רוח וצבור רבים , שלא היו מחסידיו , הקשיבו למוצא פיו ובאו אל חצרו כדי להפגש עמו . ב - 1992 לקה הרבי מליובויץ'בשבץ ואבד את יכלת הדבור . במשך שנתים נסו מקרביו להסתיר את חמרת מצבו עד שנפטר ב - 1994 . לפני פטירתו גדלה בקרב חסידיו האמונה כי הוא - הוא המשיח , וכרזות בנסח " מלך המשיח " עם תמונתו פזרו ברחבי הארץ . גם לאחר פטירתו , יש בקרב חסידיו הדבקים באמונה זו ומצפים לשובו . תופעה זו עוררה על חסידות חב"ד בקרת מצד חוגים יהודיים רבים . הרבי היה חשוך ילדים , ולא הותיר אחריו יורש . חב"ד משיח , משיחיות שנים שנים הן רקמה קשה המצייה בפיהם של בני אדם ובעלי - חיים . השנים משמשות לחתוך , לרסוק וללעיסת המזון , וכן להגנה - על ידי נשיכה - ואצל בני האדם גם סיוע בדבור , ביחוד בהגית האותיות השניות ( ד , ט , ז , ס , צ , ש , ש ) . מבנה השנים , צורתן ואפן חבורן ללסתות שונה מאוד אצל היצורים החיים השונים . אולם אצל כלם השן בנויה משלושה חלקים : חלק חיצוני מבריק וקשה , הנקרא אמיל . מתחתיו נמצא הדנטין הרך , המהוה את רב תכנה של השן . מתחת לדנטין מצוי חלל שלתוכו נכנסים כלי דם , עצב וכלי לימפה . בצורתה החיצונית השן עשויה משלושה חלקים : החלק העליון הנראה לעין והמכנה כותרת ; החלק התחתון , הנעוץ בתוך הלסת ומסתר על ידי החניכים - השרש ; והחלק המקשר את כותרת השן לשרש , הנקרא צואר . שניהם של בני האדם לבני האדם יש שתי מערכות שנים , מערכת זמנית הנקראת " שני חלב " ומערכת שנים קבועות . לתינוקות ולילדים יש 20 שני חלב , המתחלפות כשהם גדלים ומפנות את מקומן לשנים קבועות . השן הראשונה מופיעה אצל התינוק בגיל חצי שנה בערך , ושאר שני החלב צומחות עד גיל שנתים וחצי . השן הקבועה הראשונה מופיעה אצל הילד בגיל שש שנים בערך , והוא משלים את תחלופת השנים עד גיל ארבע - עשרה שנה . ארבע השנים הקדמיות אצל האדם נקראות חותכות . משני צדיהן של החותכות נמצאים הניבים , זוג אחד בכל לסת . מאחוריהן נמצאות הטוחנות הקדמיות , ואחריהן הטוחנות האחוריות . הטוחנות האחוריות אינן מחליפות שני חלב , אלא צומחות מאחורי הטוחנות הקדמיות תוך התארכות הלסת . " שני בינה", הן הטוחנות האחוריות הבוקעות אחרונות . שני הבינה מופיעות בגיל מאחר יחסית , לפעמים אחרי גיל עשרים , ומכאן שמן - כאלו הן מופיעות בגיל שבו האדם מגיע לבגרות ולבינה . מחלות שנים בגלל השמוש המרבה בשנים הן נוטות להשחק ללא טפול מתאים . בגלל עסוקן במזון , ששאריותיו הן מצע טוב לגדול חידקים , הן נתונות כל הזמן למתקפת חידקים המאימים על בריאותן והעלולים לגרם לרקבונן . כל פגיעה בשן רבי מנחם מנדל שניאורסון , הרבי מליובוויץ ; שמח עם חסידיו בחג הפורים בקיאותו הרבה בתורה ובתלמוד , ובעיקר כישוריו הרוחניים יוצאי הדופן , עוררו בלב חסידיו את האמונה במשיחיותו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר