מתוך:  > אביב חדש 17 > שמיים

עמוד:49

לבית - הדין והוא מוסר אותה ללווה , ושמטה אינה חלה על חוב לבית - דין אלא על חוב לפרט . בית הלל ובית שמאי הלל הזקן יהודה הנשיא יובל סנהדרין שמיים עמים ממוצא מזרח - תיכוני , המגדרים במקרא כצאצאיו של שם בן נח ( בראשית י ) . מקורם בשבטי נודים במדבריות המזרח התיכון , שחדרו אט אט לארצות הפוריות באזור והקימו ממלכות ואימפריות . התבחין העקרי לזהוים הוא לשוני . נמנים עמהם בין השאר האכדים , האשורים , הבבלים , האמורים , העברים , הפניקים והערבים . בעת החדשה מתיחס הכנוי שמיים בעקר ליהודים , ולרב בצורתו השלילית - אנטישמיים . בתחלה ( כנראה באלף השלישי לפני הספירה ) היו השמיים שבטים שנדדו עם עדריהם במדבר הסורי ובחצי האי ערב . שפתם היתה , כמשער , שפה שמית קדומה ( " פרוטו - שמית") , שממנה התפצלו הענפים השונים של השפות השמיות . נודים אלה חדרו לאטם לארצות הפוריות שעל גבול המדבר : מסופוטמיה , סוריה , ארץ - ישראל ומצרים . למסופוטמיה ( המכנה במקרא ארם נהרים ) פלשו כמה עמים שמיים : בתחלה האכדים , שיסדו במאה ה - 24 לפני הספירה ממלכה אכדית גדולה , ואחריהם האמורים ( " המערביים") , שבתחלת האלף ה - 2 לפני הספירה יסדו ערי - מדינה . אחת מאלו , העיר בבל , היתה במאה ה - 18 לפני הספירה לבירתה של ממלכת בבל הקדומה . בחקיה נשמרה הזקה אל חקי המדבר השמיים , ושפתה השמית , האכדית , היתה באלף ה - 2 לפני הספירה ללשון העקרית במסופוטמיה . שבטים שמיים אחרים , האשורים , יסדו במאות ה - 9 - 7 לפני הספירה אימפריה אדירה , שהובסה על ידי הכשדים . הכשדים , שהיו אף הם עם שמי , הקימו במאה ה - 6 לפני הספירה את ממלכת בבל החדשה . השבטים האמורים פלשו גם לסוריה ולארץ - ישראל וחלקם הגיעו עד מצרים וכנו בפי המצרים"ח'יקסוס". תחום שלטונם של הח'יקסוס השתרע , במאה ה - 17 לפני הספירה , גם על ארץ - ישראל וסוריה . העברים , הפניקים , הנבטים והערבים מוצאם של שבטי העברים אף הוא שמי מערבי , כשל העמים שקדמו להם בארץ - ישראל המזרחית : מואב , עמון ואדום . המקרא מתאר את מוצאו של ישראל כקשור בנדודיהם של שבטי ארם ( " ארמי אובד אבי", דברים כו ה ) . ואכן , הארמים היו שבטים שמיים מערביים , שלעת שקיעתה של אשור הקימו מדינות בצפון - מערב מסופוטמיה . על המערב חלשה מדינתם ארם דמשק שבדרום - מזרח סוריה . לשונם הארמית היתה ללשון הדבור במסופוטמיה , בסוריה ובארץ - ישראל באלף הראשון לפני הספירה . בצפון סוריה התקימה עד למאה ה - ו ו לפני הספירה ממלכת אוגרית , שלשונה ומורשתה התרבותית היתה שמית . מדרום לה שכנה ממלכתם של הפניקים , שהפיצו את השפה הפניקית , שהיא שפה שמית , באמצעות המושבות שיסדו בחופי הים התיכון ובאייו . במאה ה - 6 לפני הספירה הקימו הנבטים ממלכה בארץ אדום והשתלטו גם על הנגב הארץ - ישראלי . היו אלה שבטים שמיים ממוצא מערב . הם הצטינו בשיטות אגירת המים שפתחו ובדרכי נצולם . גם בדרום ערב קמה ממלכה ערבית פורחת הודות למפעלי השקיה גדולים שהוקמו שם . אולם ממלכה זו נהרסה , ואלו ערביי הצפון הנודי , שהתאחדו הודות לאסלאם , הפיצו באמצעות כבושיהם את לשונם השמית במזרח התיכון , בצפון אפריקה ובספרד . גם לאתיופיה חדרה ההשפעה השמית - ערבית , ושפתה הרשמית של אתיופיה , האמהרית , היא שפה שמית . השמיים כיום כיום קשה להצביע על עמים שמיים , פרט ליהודים ולערבים . אולם בפיהם של שונאי ישראל הפך הכנוי " שמי שם נרדף ליהודי , ושנאת היהודים מכנה אנטישמיות . הנאצים , הוגי תורת הגזע , אף נסו למצא סמוכין " מדעיים ' כביכול לנחיתותם הביולוגית של השמיים בכלל ושל היהודים בפרט . בכך הסתיעו במסרת האנטישמית של אירופה הנוצרית . השקפות אנטישמיות רווחות בעולם גם כיום והן נפוצות גם בקרב חלק מן הערבים , אף כי הם עצמם שמיים . אוגרית אמורי אנטישמיות ארם , ארמים ארמית ארץ - ישראל - היסטוריה בבל ח'יקסוס ישראל , עם כשדים מסופוטמיה ( ארם נהרים ) נבטים עברים עברית , לשון ערבים ערבית , לשון וספרות פניקיה , פניקים שומר ואכד הפניקים , שהיו עם שמי , הפיצו את הכתב והשפה שלהם במושבות הרבות שהקימו מעבר לים . השפות השמיות , שמהן צמחו העברית והערבית , הן הדרך העיקרית לזיהוי העמים השמיים שרובם נעלמו מהעולם . בני שומר ואכד נמנו אף הם עם השמיים . בראשיתם הם היו נוודים , שהתיישבו במסופוטמיה והקימו ממלכה גדולה . בתמונה - חיילים שומרים ומרכבותיהם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר