עמוד:207

ביצירותיו הקמריות , ביצירותיו לפסנתר ובשיריו . ביצירות אלו הוא שלב רעיונות פיוטיים מתמצתים ומעדנים עם ידע מעמיק של הכלים אשר למענם כתב . יצירותיו הטובות מצטינות במבנה גמיש ובמשמעיות עמקות . מיצירותיו : ארבע סימפוניות , קונצרט לפסנתר , קונצרט לצ'לו , חמישיה לפסנתר , שלוש שלישיות " אהבת המשורר " ( שירים , " לידר " ) , " פרפרים"ו " קרנבל " לפסנתר . מוסיקה סימפוניה רומנטיזם שומר ואכד ממלכות קדומות במסופוטמיה ( ארם נהרים ) . השומרים - שבטים לא שמיים - ישבו בדרום מסופוטמיה עוד באלף ה - 4 לפני הספירה . האכדים - שבטים ממוצא שמי מזרחי - התישבו באזור באמצע האלף ה - 3 לפני הספירה . בראשית האלף ה - 3 יסדו השומרים ערי - מדינות מבצרות וביניהן אור , ארך , לגש , שוריפק וכיש , שלכל אחת מהן אל משלה . נציג האל היה מושל העיר , המלך - הכוהן . את המלך בחרה אספת אזרחי העיר , שהחליטה גם בנושאי מלחמה ושלום . בתחלה היה המלך נבחר לתקופה מגבלת , כדי לבצע משימה צבאית מסימת . במרוצת הזמן עברה המלוכה בירשה , ובסוף האלף ה - 3 לפני הספירה היה המלך לשליט יחיד , אך לא עריץ . שכן , לפי השקפת השומרים , האלים הם שבחרו במלך כדי לדאג לתושבי הארץ : להגן עליהם מאויבים , לטפח את מערכת ההשקיה כדי שלא תוצף הארץ בעת גאות הפרת והחדקל . לשמר על החק ולקים את הצדק . המלך עבד את אלוהיו במקדש , שנצב על מגדל גבוה ( הזיקורת ) . כוהני המקדש הם שארגנו את בנית תעלות הנקוז וההשקיה ואת שאר מפעלי הבניה . גם ספינות נבנו והושטו בידי השומרים בשני הנהרות הגדולים , ששמשו דרכי תחבורה מסחריות . השגים מרשימים ברוח ובחמר צרכי המסחר גם זרזו את פתוח החשבון : השומרים קבעו מנחי יסוד בחשבון , ידעו להשתמש בשברים ולהפיק ש . רש מרבע . שיטת הספירה שלהם התבססה על 60 ( כחלקת הזמן בימינו ) . תצפיותיהם בכוכבים הביאו להמצאת לוח הירח . כמו כן המציאו השומרים את גלגל העץ ובעזרתו בנו עגלות רתומות לערודים ( חמורי בר ) , ששמשו לעתים כרכב מלחמה . במלחמות הם השתמשו בכלי נשק עשויים מנחשת , מכיון שידעו לעבד מתכות . הם גם עצבו חפצי נוי ותכשיטים בכסף ובזהב . השג שומרי שאין ערוך לחשיבותו הוא המצאת הכתב , הקרוי כתב היתדות . את עניני היום - יום הם חרטו על גבי חמר ( טין ) רך , שיבש בשמש . ואת הדברים שנועדו לדורות חרטו באבן . בין אלפי לוחות הכתב , שהשתמרו עד ימינו , מצויות יצירות ספרות מרבות , כמו האפוס ( שירה ספורית ) על מלחמת גלגמש , הגבור המפרסם של שומר ; או האפוס על חרבן ערי השומרים במבול גדול , הדומה בפרטים רבים לספור המבול בתורה . המבול שמש ציון דרך ברשימת המלכים השומרית : תעודה זו חלקה את המלכים לשושלות שמשלו לפני המבול ולשושלות שמלכו לאחריו . מן התעודה אפשר ללמד , כי מלכי שומר בכל תקופה היו בני שושלת אחת ובאו מעיר אחת . חלופי השושלות נבעו מהעברת השלטון מעיר אחת לעיר אחרת : שושלת מלכי כיש החלפה על ידי שושלת מלכי ארך , ואחריה עלו מלכי אור . המאבק על השליטה העליונה בשומר גרר מלחמות בין ערי שומר , כבושים והשתלטות של עיר אחת על זולתה . עלית אכד במחצית האלף ה - 3 לפני הספירה עבר המרכז המדיני משומר לאכד , שבצפון מסופוטמיה . סרגין מלך אכד כבש את הערים השומריות , וכנה את עצמו : " מלך שומר ואכד " . כבושיו הנרחבים הביאו ליסודה של האימפריה האכדית . האכדים סגלו לעצמם את תרבותם של השומרים : הם עבדו את אליהם והשתמשו בשיטת הכתב שלהם , אך השליטו תרבותם של שומר ואכד היתה מהמפותחות ביותר בעולם העתיק . הישגים רבים נזקפים לזכןתם כמו המצאת כתב היתדות , שיפור מערכות ההשקיה של התקופה ושכלול דרכי עיבוד הנחושת . בתמונה - פסל של מושל העיר השומרית לגש משנת 2120 לפני הספירה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר