מתוך:  > אביב חדש 16 > שבט

עמוד:180

שבזי , שלום גדול המשוררים של יהודי תימן . חי בשנים 619 1 - 1680 . שלום בן יוסף שבזי נולד ליד העיר תעיז , אך רב שנותיו עברו עליו בצנעא , בירת תימן . בנוסף על למודי תורה שבכתב ותורה שבעל - פה , למד שבזי גם קבלה וחבר פרוש לתורה ברוח הקבלה ( " חמדת ימים " ) . גם שירתו השפעה מתורת הנסתר , ורבים משיריו נסוכים מסתוריות ולשונם סמלית . שבזי כתב מאות פיוטים ושירים , בהם שירי הלל לנכבדים יהודים ומסלמים , שירי פלמוס ושעשוע , שירי תהלה לה', תפלות ושירי אהבה . שירי האהבה קשורים לאהבה בין הקדוש ברוך הוא לבין כנסת ישראל ומקצתם כתובים כשיח בין הנאהבים , בדומה לשירתו של ישראל נג'רה , החביבה על יהודי תימן . רבים משיריו של שבזי ספוגים געגועים לגאלה , ומבטאים את התקוות המשיחיות של בני דורו . יצירותיו כתובות בערבית ובעברית , ויש שירים ששתי השפות שלובות בהם . שירתו טבועה בחותמה המיחד של גלות תימן . ואכן , יהודי תימן העריצוהו עוד בחייו , כללו רבים מפיוטיו בסדור התפלה שלהם , וקשרו לו כתרים של צדיק ומחולל נסים . אחרי מותו נתקדש קברו בתעיז , עיר הלדתו , בעיני יהודים ומסלמים , והפך למקום עליה לרגל . בשנת 1977 ראה אור לראשונה קבץ משיריו . נפרה , ישראל פיוט קבלה תימן - יהודי תימן שבט השבט הוא משפחה גדולה של בני אדם החיים יחד ומקימים מדה מסימת של שתוף ברכוש , בעבודה ובעניני החברה . החיים בשבט הם אחת הצורות הקדומות של חיי חברה . כל בני השבט הם קרובי משפחה . אולם לפעמים השבט קולט גם בני אדם מן החוץ , שאינם שארי בשר . בעבר חיו רב בני האדם בשבטים , ביניהם בני ישראל לאחר צאתם ממצרים והתנחלותם בארץ כנען . לאחר שהשבטים התאגדו לעמים השתנתה צורת החברה מקצה אל קצה . אולם גם בימינו חיים בני אדם רבים בעולם חיי שבטים . כאלה הם רב העמים באפריקה , הבדוים בישראל ובארצות השכנות , רבים מתושבי האיים באוקינוס השקט , ילידי אוסטרליה התיכונה והאינדיאנים היושבים באזור הפנימי של ברזיל , בגינאה ובמקומות אחרים . מבנה וארח חיים בדרך כלל עומד בראש השבט גבר קשיש , המנהל את עניני השבט ומשמש שופט ומושל . לראש השבט יש יועצים , העוזרים לו בעבודתו והנבחרים בזכות חכמתם או כח השפעתם . ברב התרביות אין תפקיד ראש השבט עובר בירשה מאב לבן , והמנהיג נבחר על פי כשוריו האישיים . לכל שבט יש תקנות ומנהגים מקבלים , המשמשים כחקים . בני השבט חיבים לצית להם , והמפר אותם נענש קשה . חיי השבטים מארגנים לפי כללים המשתנים משבט לשבט . אולם לרב השבטים יש כמה תכונות משתפות , ביניהן התיחסות לאב קדמון וזקה וקשר לארץ או לאזור גאוגרפי . גם תרבות חמרית אחידה ( צורת בניה , כלים למיניהם ושאר חפצים ) , מסרת ולשון משתפת , ערכים , דת ופלחן משתפים , אמנות ומשחקים יחודיים , מאפינים את בני השבט . השבטים הופכים לעמים רב העמים חיו בזמן מן הזמנים במשטר של שבטים . אבותינו חיו אף הם במשטר שבטי , על פי מורשת השבטים השמיים המערביים , המתארת בתנ"ך . בתי האב העבריים הקדומים נדדו ממקום למקום , כמו שאר השבטים השמיים . במרוצת הזמן , וביחוד בימי הנדודים במדבר , התאגדו השבטים ובתי האב למסגרות בין - שבטיות , הלוא הם 12 השבטים שהתנחלו אחרי כן בארץ כנען . ראשי השבטים היו מקבלי ההחלטות בשאלות מדיניות ודתיות . בשלב מאחר יותר התגבש המבנה העל - שבטי , שהביא להקמת המלוכה . חלופי השלטון התכופים של שושלות המלכים בממלכת ישראל מעידים , לדעת החוקרים , על הפצול השבטי החריף שהיה באותה התקופה . גם חלופי שלטון בקרב עמים רבים אחרים - בעבר ובהווה - מקורם לא פעם בנגודים שבטיים . השבטים בישראל שמשו מסגרות לגיוס לצבא , למפעלי בניה ולפלחן . במהלך ההיסטוריה התאחדו השבטים לעמים . כך קמה הקיסרות הרומית הגדולה מהתאגדות של שבטים . השבט הוא מבנה חברתי שהיה מקובל בכל העולם ואצל כל העמים בשלב זה או אחר של ההיסטוריה . ישנן חברות שעד היום חיות במבנה שבטי . בתמונה - לוחמי שבט בפפואה - גינאה החדשה . על פי המסורת המקובלת על יהודי תימן נקבר המשורר שלום שבזי בעיר הולדתו תעיז . שבזי כתב שירים מסוגים שונים שהשפעת הקבלה ניכרת בהם . בתמונה - המצבה שעל קברו של שלום שבזי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר