עמוד:161

רפאל סנטיו ציר איטלקי , אחד משלשת גאוני הרנסנס ( השנים האחרים הם לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו ) . אמן רבגוני , ששלט להפליא בכל שיטות הציור , החל במיניאטורות חנניות וכלה בדמיות ענק מרשימות . חי בשנים 1483 * 1520 . רפאל נולד בעיר אורבינו שבאיטליה לאב שהיה גם הוא ציר . הוא התיתם בהיותו בן אחת - עשרה והתחנך כשוליה בסטודיו של האמן פרוג'ינו . בראשית המאה ה - 16 החל רפאל לציר באפן עצמאי , בעקר תמונות בעלות משמעות דתית נוצרית , שהדמיות המתארות בהן יציבות וננוחות . אחרי כן הוא עבר לפירנצה , ורכש בה עד מהרה שם כאחד מגדולי האמנים בתקופתו . ב - 1508 השתקע רפאל ברומא על פי הזמנת האפיפיור יוליוס ה - 2 , ומלא את קירות הותיקן בציורי קיר מפלאים . זמן - מה הוא היה האדריכל האחראי לבנית כנסית פטרוס הקדוש ברומא , ובנה היכלי פאר נוספים . בנוסף לעבודתו כציר וכאדריכל הוא עסק בסקר מקיף , שנעשה ברומא לראשונה , של שרידי העתיקות בעיר . את שארית חייו הקצרים בלה רפאל בחצר האפיפיור . הוא מת בגיל שלושים ושבע , לאחר כשמונה - עשרה שנות יצירה , שזכתה אותו בכנוי " הציר האלוהי " . הוא גם זכה למעמד החברתי והכלכלי הגבוה ביותר שהשיג כל אמן שהוא בתקופתו . " הציר האלוהי " רפאל היה אמן בחסד עליון . הוא העמיד תלמידים רבים , היה נעים הליכות ויפה תאר וחי בפאר ובהדר . הוא הותיר אחריו יצירות - מהן בלתי גמורות - שחוללו מפנה בתולדות אמנות הציור . יצירתו של רפאל , המצטינת בסגנונה הדרמתי ובפשטותה כאחת , היא מפסגת היצירה של תקופת הרנסנס . ביכלת הרשום והקומפוזיציה ( מבנה ) שלו עלה רפאל על כל בני תקופתו . לדעת צירים ומבקרי אמנות , במשך שלוש מאות שנה לאחר מותו היה רפאל גדול הצירים בעולם , אמן שהיטיב לבטא את האידאלים של הציור המערבי בחן ובהוד האפיניים לאמנות הקלסית של יון ורומי . עם יצירותיו החשובות ביותר נמנית " המדונה הסיקסטינית " , שיש הרואים בה את פסגת אמנותו . בציור נראית המדונה - אם ישו - כיצור אנושי ועל - אנושי כאחד , צועדת בחלל על עננים בטבעיות רבה . הציור בולט בעשר גוניו , בקומפוזיציה שלו ובאוירת החלום שבו . ציורי הקיר שציר רפאל בחדר " הליודורוס " שבותיקן ובוילה פרנזינה , וכן " שנוי הצורה " ( מטמורפוזה ) בותיקן , שלא הספיק לסימה וחלקה האחרון הוא פרי מכחולו של תלמידו ג'וליו רומנו , נמנים גם הם עם מיטב יצירתו . רפאל עסק גם בפסול ותכנן , בין השאר , את הפסל הנפלא של הנביא יונה , אשר בצע בשיש בידי עמיתו לורנצטו . ותיקן לאונרדו דה וינצ'י מיכלאנג'לו בואונרוטי רנסנס רפואה מקצוע הרפואה נועד לשמר על בריאות תקינה על ידי גלוי ומניעה של מחלות , רפוי מצבים חולניים שיש להם טפול , ומעל לכל - הפחתת הכאב והסבל והחזרת הגוף לתפקוד תקין . ימיה של הרפואה כימי האנושות . קרוב לודאי שעוד האדם הקדמון עסק ברפואה בצורה זו או אחרת . ידוע כי טפול סעודי של מנוחה , תרופות וחבישות קים מאז ימי קדם . עדיות לעסוק ברפואה מתקדמת יותר נמצאו במצרים העתיקה , שם התגלו גלגולות שנתחו - אם לשם טפול בשטפי דם , ואם לשם הרחקת גדולים , רוחות או שדים . גלגולות מנתחות נמצאו גם באמריקה הדרומית . בהודו התגלו שלדים שהעידו כי הרופאים הקדומים בארץ זו ידעו לבצע נתוחי כריתה של ידים ורגלים . ואלו לגבי סין העתיקה קימות עדיות המאשרות , כי הסינים ידעו על קיומם של הקבה , הראות והכבד . אצל בני ישראל היו הידיעות הרפואיות מתקדמות למדי , ובתורה ישנם חקים * המשפחה הקדושה : מאת אומן הרנסנס רפאל , שכישרונותיו יוצאי הדופן ודמותו הנלבבת עוררו כלפיו כבוד והערצה . פרט מהציור - ניצחון גלתיאה - מאת רפאל , משנת 1612 . השפעתו של ליאונרדו דה וינצ'י על יצירתו של רפאל ניכרה בעיקר בשימוש בטכניקת האורצל , המשרה אווירה של עדינות ורוך . דרך זו התאימה במיוחד לציורי מרים וישו בנה ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר