מתוך:  > אביב חדש 16 > רנסנס

עמוד:156

סגנון חדש משלהם . סגנון זה מצא את בטויו בעצוב בתיהם של העשירים , אשר בקשו לבנות להם בערים בתים מלאי אויר ואור , הנוחים לארוח ולחגיגות . מן הבניה הפרטית התפתחה הבניה הצבורית ובנית הארמונות . כפסגת היצירה האדריכלית של הרנסנס נחשבה כנסית פטרוס הקדוש ברומא , אשר בין מתכנניו היה מיכלאנג'לו . כנסיה זו , הגדולה בעולם , משקפת בממדיה ובאמנותה את רוח הפתיחות החדשה . הפסול והציור ההתבוננות בפסלי יון ורומי למדה את פסלי התקופה כיצד נתן להעניק הבעה לפסל ולעצב באבן את יפי גופו ופניו של האדם . ( הפסול הנוצרי התרכז בדמיות של קדושים ויצר אותן בדרך כלל קפואים וחסרי הבעה . ) ההשתחררות מכבלי הדת העניקה לאמנים את האפשרות לפסל בני אדם עירמים ואף להציב את הפסלים בככרות הערים , כדי שהאמנות תהיה נחלת הכלל . שני אמני הרנסנס הבולטים ביותר היו לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו , שבחרו לא רק בנושאים חדשים אלא אף פתחו טכניקות חדשות ויצרו סגנון אמנותי חדש . בתקופה זו החלו הצירים לציר דיוקנאות של בני התקופה ( בדרך כלל של העשירים אשר הזמינו תמונות אלה ) , ושל אנשי הכנסיה והשררה . מבחינה טכנית היתה התגלית החשובה ביותר הפרספקטיבה , אשר פתחה אפקים חדשים בפני הצירים . גם קשת הצבעים של האמנים נעשתה עליזה ומלאת חיים יותר , כפי שהדבר משתקף ביצירות ג'וטו , בוטיצ'לי , פירו דלה פרנצ'סקה , רובנס , ון דיק , אל גרקו ואחרים . אמנות הרנסנס התפתחה בממונן של המשפחות העשירות ושל ראשי הכנסיה . האפיפיור סיקסטוס הרביעי , למשל , נתן את שמו לקפלה הסיסטינית , אשר קשטה בציורי קיר מפלאים מעשי ידיהם של מיכלאנג'לו , בוטיצ'לי ואחרים . בכנסית פטרוס הקדוש צירו מיכלאנג'לו ורפאל . בפירנצה נודע שמה של משפחת מדיצ'י , אשר תמכה ביד רחבה בפעילות האמנותית בעיר . גם בתחום המחשבה והמדע היו לרנסנס השגים מקוריים . בתחום ההגות המדינית נודע במיחד שמו של מקיולי , אחד מבעלי הרעיונות המקוריים ביותר . גם העיון ההיסטורי השתנה עם לדת הגישה הבקרתית , שפרושה בחינה חסרת פניות של הארועים בלי ליחס להם סבה או תכלית דתית . התפשטות הרנסנס הרנסנס חרג מתחום איטליה והתפשט לארצות נוספות במרכז אירופה ובמערבה . בתחלה הזמינו השליטים בארצות אלה את אמני הרנסנס ליצר בארמונותיהם , ואחר כך הלכה והתפשטה התנועה בקרב שאר שכבות העם . במיחד היתה להומניזם האיטלקי השפעה על גרמניה וצרפת , וקים קשר בין השפעה זו לבין תחלתה של תנועת הרפורמציה בגרמניה . עם ההוגים החשובים של התקופה מחוץ לאיטליה נמנה ארסמוס איש רוטרדם , אשר הוציא מהדורה בקרתית של כתבי הקדש ובכך קבע , כי דינם כדין כל ספר אחר . מול אנשי הכנסיה העמיד ארסמוס את השכל , חפש המחשבה והבקרת ההגיונית . עם ההוגים האנגלים של התקופה נמנה תומס מורוס , אשר הבקרת שלו על החברה וארחות חייה מצאה את בטויה בספרו " אוטופיה " . אנשי מדע ידועים שחיו ופעלו בתקופת הרנסנס לאור התפיסה שהעמידה את האדם במרכז היקום , היו גלילאו למעלה : ארבעה מההומניסטים הגדולים שפעלו בפירנצה , בחצרו של לורנצו ה " מפואר " - תמשיח , פרסקו ) מאת מרלנדיו בכנסיית סנטה מריה נובלה בפירנצה . התפיסה ההומניסטית רואה את האדם כיצור חופשי המסוגל לתפוס את העולם בשכלו ולחקור את משמעותו . זוהי גישה חילונית בבסיסה שפיתחה את המדע , האופיינת לתקופת הרנסנס , למטה מימין : בתקופת הרנסנס עברה האדריכלות מסגנון הבנייה הגותי המרומם לסגנון פשוט ומאופק יותר . בחזית התמונה - בניין מהמאה ה - 17 שנבנה בסגנון הרנסנס . למטה משמאל : תבליט נחושת באחת מהדלתות המפוארות של בית - הטבילה בפירנצה , שעיצב אומן הרנסנס לורנצו ג'יברטי ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר