עמוד:153

רנואר , ז'ן במאי קולנוע צרפתי , מהדמיות המרכזיות בקולנוע בכל הזמנים . רנואר , אמן השלוב של הפסקול בפס התמונה , לא הסס לטל סכונים ולערך נסויים קולנועיים , שהשפעתם על יוצרים וסגנונות בקולנוע נמשכת גם היום . חי בשנים 1894 - ר 979 . זין רנואר הוא בנו של הציר אוגיסט רנואר ( דמות מרכזית בזרם האימפרסיוניסטי בציור , שפתח שיטות ציור חדשות על מנת ליצג נאמנה את השנויים המהירים , הדקים והחמקמקים של הטבע והחברה בת זמנו ) . רנואר פעל בצרפת , בארצות - הברית - בימי מלחמת העולם השניה - ובהודו . הוא החל ליצר עוד בימי הסרט האלם ועבד כבמאי עד שנות ה - 70 . ליצירותיו הרבות היתה השפעה רבה על עצובם של זרמים קולנועיים כמו הנאוראליזם האיטלקי , שתאר בצורה ישירה ונאמנה את המציאות החברתית והכלכלית הקשה לאחר מלחמת העולם השניה , או " הגל החדש " הצרפתי , שבקש להגמיש את כלי הבטוי המיחדים לקולנוע , תוך נסיון להמנע מחקינות של הספרות או התאטרון . השפעתו היתה רבה גם על יוצרים רבים ושונים מאוד זה מזה , כמו פרנסואה טריפו הצרפתי , רי סטיז'יט ההודי או מיכלאנג'לו אנטוניוני האיטלקי , שראו עצמם תלמידיו . בדרמות ובקומדיות שיצר , ידע רנואר להציג ברגישות ובהומור ספורים אנושיים מרכבים : עצוב התמונה והפסקול בסרטיו חשף את המניעים ונקדות המבט של גבורים שונים בעלילה . רנואר גם היה אמן המערב בענינים חברתיים : יצירותיו הגדולות , כמו " האשליה הגדולה " ( 1937 ) - דרמה מלחמתית על שבויים צרפתיים הנמלטים ממחנה מעצר גרמני , או " חקי המשחק " ( 1940 ) - קומדיה חברתית על אהבות וקנאות המובילות לאלימות בלתי נמנעת , מציגות קולנוע פוליטי במיטבו . אימפרסיוניזם אנטוניוני , מינלאנג'לו טריפו , פרנסואה קולנוע , סרטים רנואר , פיר אוגיסט רנואר , פיר אוגיסט ציר צרפתי אימפרסיוניסטי . ציר כ - 6,000 תמונות שופעות צבעים מלאי אור , חיוניות , חושניות ועדון . הרבה לציר נשים עירמות , נופים , פרחים ותמונות הוי . נחשב לאחד מאמני הצבע הגדולים ביותר . חי בשנים 1841 * 1919 . פיר אוגיסט רנואר נולד בלימוז', העיר המפרסמת בתעשית החרסינה , במשפחה בת שבעה ילדים . בהיותו בן שלוש - עשרה הוא החל ללמד קשוט חרסינה והתמחה בעבודה בצבעים שקופים ובהירים ובקוי מכחול עדינים . אחרי כן הוא עבר לפריס , התידד עם הצירים סיסלי ומונה והעריץ את עבודותיהם של דלקרואה , וקורבה . כמו אמנים אלה הוא ציר תחת כפת השמים תמונות ססגוניות , ונסה לקלט את הרטט שיוצרות קרני השמש על ידי טפיחות המכחול הקטנות בהן . רנואר רכש נסיון נוסף על ידי בקור קבוע במוזאונים והסתכלות מדקדקת בעבודותיהם של גדולי הצירים הצרפתים והזרים . בשנות ה - 70 של המאה ה - 19 הצטרף רנואר לתנועה האימפרסיוניסטית והיה לאחד ממנהיגיה הבולטים . בשנות ה - 80 הוא ערך מסעות רבים ובלה ימים ארכים במוזאונים בלונדון , בהולנד , בספרד , בגרמניה ובאיטליה . בעקבות בקורים אלה , שהקנו לו משגים חדשים באמנות הציור , נוצר פער מסים בין עבודתו ובין גישתם של שאר חבריו האימפרסיוניסטים . בנגוד להם , הוא הרבה להתענין בגוף האדם יותר מאשר בנוף , ולא ראה עצמו כבול לכל הרעיונות של הזרם האימפרסיוניסטי . אמן הצבע והתנועה לרנואר היתה גישה חושנית לצבע . הוא אהב צבעים וחשב שיש להם ערך עצמי משלהם . הוא לא נסה , כמו חבריו האימפרסיוניסטים , לעצב מחדש את הטבע על ידי תאור " ר חרציות - - ציור שמן מאת פייר אוגיסט רנואר . פיסת חיים תוססת , גדושה בתנועה , בהבעות פנים ובצבעים שהונחו על בד הציור בטפיחות מכחול קטנות בציור מאת פייר אוגיסט רנואר , מגדולי הציירים האימפרסיוניסטים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר