עמוד:145

היהודית . היהודים נראו לו בדמיינו כדמיות מן התנ"ך , והוא הנציח רבים מזקניהם ומחכמיהם . נושא הזקנה בכלל הוא אחד הבולטים ביצירתו . בתקופה זו בחייו התגלה רמברנדט גם כציר נופים פיוטי . הוא ציר בצפרן עבה , עשויה מגבעול של סוף , רשומי נוף ותחריטי נוף רבי עצמה . הקומפוזיציה בציורים אלה מתכננת בקפדנות ועם זאת היא רוטטת ומלאת חיים . בשיא גדלתו האמנותית באו על רמברנדט ימים קשים עקב המצב הכלכלי הירוד שפקד אז את ארצות השפלה . הוא צבר חובות גדולים , ב - 1656 הכרז כפושט רגל וכל נכסיו - כולל יצירותיו - נמכרו במחיר אפסי במכירה פמבית . למרות קשייו עמד בו כחו ליצר באותה שנה אחדות מתמונותיו הגדולות ביותר , וביניהן " ברכת יעקב לאפרים ולמנשה " . הוא עבר לשכונת עני בקצה אמסטרדם , אך המשיך ליצר , בין השאר ציורי דיוקן עצמי רבים . ב - 1668 ציר רמברנדט שתי תמונות הנמנות עם הגדולות ביצירותיו : " הכלה היהודיה"י " קבוצה משפחתית " . באותה שנה מת בנו טיטוס וכעבר שנה הסתלק מן העולם גם האמן עצמו . אמן האורצל רמברנדט הפליא למזג ביצירתו את גוני האור והצל ותמונותיו אפופות אוירה של קדרות , רך , מסתורין ונעם . בערב ימיו הוא אהב את החשכה אפופת הסוד , שמתוכה בוקעת קרן אור קלישה הנופלת על פני אחת מדמיותיו ומחיה אותה באור מוזר , הקורן כאלו מתוך הדמיות ולא הדמויות שצייר רמברנט בולטות בבהירותן על הרקע החשוך של יצירותיו . הדבר יוצר את הרושם כאילו קרן אור נוחתת על הדמות . תלמידיו למדו בקפידה את סגנונו ואומנים רבים בני תקופתו הושפעו ממנו . בתמונה - ציור מאת רמברנדט ,'אשה אוחזת ציפורן

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר