מתוך:  > אביב חדש 16 > רכבת

עמוד:140

חברה שבנתה מסלת ברזל בין הערים סטוקטון ודרלינגטון - מרחק של 14 קילומטר - הסכימה , לפי הצעתו של סטיפנסון , לרתם את הקרונות שינועו על המסלה לקטר קיטור במקום לסוסים , כפי שתכננו תחלה . ביום חנכת המסלה נקהלו המונים כדי לחזות בפלא הגדול - קרונות נעים בלי סוסים . קטרו של סטיפנסון , שגרר 34 קרונות טעונים ב - 90 טונות פחם וב - 450 נוסעים , עשה את הדרך בשעה אחת . שמו של סטיפנסון יצא לתהלה . הוא הזמן לבנות מסלת ברזל ורכבת בין הערים ליורפול ומנצ'סטר . למרות התנגדותם הרבה של בעלי קרקעות , שחששו מפני ההמצאה החדשה , אשר הפרלמנט בשנת 826 ר את בנית המסלה . לאחר עבודה מאמצת של רבבות עובדים במשך שנים מספר , היתה מסלת הברזל מוכנה . סטיפנסון פקח על העבודה ואף תכנן קטר חדש לרכבת . הקטר שלו כנה " רוקט " והתחרה ב - ו באוקטובר 1829 בשלושה קטרים של ממציאים אחרים , בתחרות פמבית שנערכה על המסלה החדשה . הוא נצח את כלם בעברו את המרחק במהירות מרשימה של 50 קילומטר בשעה . התפתחות הרכבת בשנת 1830 נפתח קו ליורפול - מנצ'סטר רשמית , ומאותה שנה ואילך הלכה הרכבת וכבשה את העולם . רשת של מסלות ברזל נסללה בבריטניה ואחר כך גם בצרפת , בבלגיה ובארצות אירופה האחרות . בשנת 1850 היו כבר רב ארצות אירופה קשורות במסלות ברזל . הרכבת אפשרה לרוסיה רחבת הידים לפתח את אוצרותיה הטבעיים , ולארצות - הברית לישב את השטחים הגדולים שבמערב . ב - 869 ר נחנכה בארצות - הברית מסלת הברזל שחברה את חופה המזרחי עם חופה המערבי . הקטרים גדלו והשתכללו עד בלי הכר . אולם במשך כמאה שנה היו כל קטרי הרכבת מונעים בכח הקיטור . בכל קטר היה כבשן שהסק בפחם וחמם דוד מים . הקיטור שפלט הדוד הניע בכנות , שהניעו את הגלגלים . הכבשן והדוד היו נתונים בתוך גליל פלדה אפקי ארך , שתפס את רב ארכו של הקטר . הקרון הראשון ברכבת היה קרון דלק , שנשא את הפחם להסקת התנור . בשנת 1932 נבנה בגרמניה לראשונה קטר שציד במנוע דיזל ( אשר המצא על ידי המהנדס הגרמני רודולף דיזל בשנת 1892 ) . קטרי הדיזל דחקו במשך הזמן את קטרי הפחם . הם זולים יותר לתפעול ואינם מצריכים עבודת הסקה מיגעת . גם אין צרך לנקות בהם את הפיח הרב שדבק במנוע כמו בקטרי קיטור . כיום יש גם רכבות המונעות בכח מנועים חשמליים . רכבות אלה פועלות בעקר בתוך ערים גדולות , מעל האדמה או מתחתיה . בהרים תלולים משתמשים ברכבות שנים חשמליות . הן נעות על מסלה שבמרכזה עובר פס שנים , שבו נאחז גלגל שנים מיחד בתחתית הקטר . רכבות מודרניות התפתחותם של אמצעי תחבורה חדישים , כמו המכונית והמטוס , הורידה את הרכבת מגדלתה , ובמחצית המאה ה - 20 שמשו הרכבות בעקר להובלת מטענים . אולם בשנים האחרונות , עקב הצפיפות הרבה בכבישים והטרדה הרבה הכרוכה בצרך להגיע לשדה התעופה וממנו , חזרה הרכבת ונעשתה כלי תחבורה חשוב . התפתחו רכבות מהירות ביותר , בעקר ביפן ובארצות אירופה , היכולות להגיע למהיריות של יותר מ - 200 קילומטר בשעה . רשת הרכבות המהירות - כמו רכבת ה -'TGV הצרפתית - הולכת ומתרחבת בימינו , והיא מחברת את הערים החשובות במערב אירופה . מחיר הנסיעה ברכבות אלה הוא נמוך בהרבה ממחירה של טיסה , המושבים נוחים ומרוחים מאלה שבמטוס ואין צרך להגיע לשדה התעופה , הממקם במרחק של עשרות קילומטרים ממרכזי הערים . הרוצה להגיע לעיר רחוקה יכול להשתמש בתחבורה צבורית , לעלות על הרכבת המהירה בתחנה שבמרכז העיר , ולהגיע לאחר שעתים או שלוש ליעדו . רשת הרכבות בישראל , המשמשת בעקר להעברת מטענים , רכבת מהירה ביפן רבת האוכלוסין , הנעה במהירות של יותר מ - 200 קילומטר בשעה , הרכבת משמשת ביפן אמצעי תחבורה יום - יומי למיליוני בני אדם היוצאים לעבודתם ולשאר עיסוקיהם . מפה המתארת את רשת מסילות הברזל באירופה בשנת 1880 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר