עמוד:139

של משאבה זו מבססת על חמום כספית או שמן מיחד , ויצירת סילון מהיר של אדים , הסוחף אתו מולקולות של אויר מתוך הכלי שממנו שואבים . אפשר להפעיל את משאבת הפעפוע רק לאחר שבכלי כבר שורר לחץ נמוך , ולשם כך משתמשים במשאבת עזר , כגון משאבה סיבובית . במערכות ריק משתמשים הרבה במעבדות מחקר במדעי הטבע , משום שיש נסויים רבים בפיסיקה , בכימיה ובביולוגיה , שכדי לבצעם בהצלחה דרושים תנאים של ריק . מכשירים אחדים המשמשים אותנו בחיי היום - יום עשויים שפופרות זכוכית או מתכת , שבהן שורר ריק . כך במנורת המרקע בטלויזיה . במנורה זו יש קרן של אלקטרונים הנעים ממתקן מיחד הפולט אותם , הנקרא קתודה , אל המסך . כדי שהאלקטרונים הנעים לא יתנגשו במולקולות האויר , יש צרך ליצר בקתודה תנאים של ריק . אטמוספרה אלקטרון לחץ משאבה רכבל מערכת הבנויה מקרוניות התלויות על כבלי פלדה המתוחים באויר , והמיעדת להסעת בני אדם , לרב ממקומות נמוכים לגבוהים וההפך . המלה " רכבל " נוצרה מצרוף המלים " רכבת"ו " כבל " . מערכת רכבל מתקנת בדרך כלל בין שתי נקדות שהפרש הגבהים ביניהן רב , כמו למשל בין פסגה של הר למרגלותיו . בשני הקצוות האלה מצויות תחנות , שבהן אפשר לעלות על הקרוניות או לרדת מהן . הקרוניות עולות ויורדות בין שתי התחנות האלה , כשהן תלויות על כבלי פלדה , המונעים על ידי מנועים רבי עצמה . מעלתו של הרכבל היא לא רק בכך שהוא מאפשר לעלות בקלות אל פסגת ההר , אלא גם בנוף המרהיב הנשקף לעיני הנוסעים בקרוניות השקופות . לפיכך השמוש ברכבל נפוץ במיחד באתרי תירות ונפש . קרוניות רכבל סגורות יכולות להסיע בדרך כלל כעשרה בני אדם . קרוניות פתוחות אינן אלא מושבים פתוחים , שבהם שני נוסעים יושבים זה לצד זה . רכבל מושבים נפוץ במיחד באתרי גלישה של סקי שלג להעלאת הגולשים עם ציודם לראש ההר , כדי שיוכלו לגלש ממנו מטה . בישראל פועלות כמה מערכות רכבל , כמו למשל באתר הסקי שבחרמון , במצדה , במערות ראש הנקרה ובכרמל . רכבת רכבת כלי תחבורה הנוסע על מסלות ברזל , ומרכב מכמה קרונות המחברים זה לזה ומקטר המניע וגורר אותם . הרכבת היא היום כלי תחבורה נפוץ , שחשיבותו רבה במיחד במדינות ששטחן גדול . הרכבת מסיעה נוסעים למרחקים גדולים בנוחות ובמהירות ומעבירה כמיות גדולות של מטענים ברחבי הארץ , וכן מארץ לארץ . במאה ה - 19 , לפני המצאת המכונית , היה לרכבת תפקיד חשוב הרבה יותר , בשל היותה כלי הרכב היבשתי היחיד שהיה אפשר להעביר באמצעותו במהירות נוסעים ומטענים למרחקים . המצאת הרכבת ממציא הרכבת נחשב ג'ורג'סטיפנסון , בנו של פועל מכרות עני באנגליה . ג'ורג'סטיפנסון החל לעבד במכרה פחם בגיל עשר ולא זכה מעולם ללמד בבית - ספר . בכח שקידתו ורצונו החזק הוא למד בעצמו לקרא , ואחר כך התעמק בספרים טכניים עד שהיה למכונאי מעלה . בשנת 1812 , כשעבד סטיפנסון בן השלושים ושתים כעוזר למהנדס ראשי במכרה פחם , עלה בדעתו לבנות כלי רכב שיונע על ידי מכונת הקיטור , ששמשה עד אז במכרות בעקר לשם שאיבת מים . הוא הציע לבעלי המכרה לבנות למענם קטר קיטור , שימלא את מקומם של הסוסים וימשך את קרונות הפחם במעמקי המכרה . בעלי המכרה הסכימו וסטיפנסון נגש למלאכה . הקטר שבניתו השלמה ב - 4 81 ו כנה " בליכר " , על - שם המצביא הפרוסי , בעל בריתו של ולינגטון בקרב וטרלו נגד נפוליון . " בליכר " היה דומה לקטרי קיטור שבנו בעבר ממציאים אחרים ואשר פעלו במכרות שונים באנגליה , ואף היה אטי כמוהם - מהירותו לא עלתה על שבעה קילומטרים בשעה . אולם סטיפנסון שקד על שכלול המצאתו ולאחר שנים אחדות הצליח לבנות קטרים חזקים יותר ומהירים יותר . בשנת 1825 יצא הקטר מחשכת המכרות אל פני האדמה . הרכבת נועדה להוביל בני אדם רבים ומשאות כבדים למרחקים גדולים . לכן שימושה בארצנו הקטנה הוא מצומצם למדי . אולם , עקב בעיות התעבורה הקשות ופיזור האוכלוסייה בארץ , ייתכן שבעתיד תתפתח רשת מסילות הרכבת . הרכבל מאפשר לנו לנוע בין מקומות שהבדלי הגובה ביניהם גדולים , כמו פסגות הרים וקניונים . בזמן הנסיעה ברכבל נגלה לעיני הנוסעים נוף מרהיב מנקודת מבט לא שגרתית , הדומה לנקודת המבט של ציפור . בתמונה - רכבל מטפס לפסגת המצדה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר