עמוד:123

היהודים לקיומם " . ארתור רופין נקבר בדגניה . על - שמו נקראים קבוץ כפר רופין שבעמק בית - שאן , בית - הספר החקלאי שבבית ירח והמדרשה החקלאית שבעמק חפר . הסתדרות הציונית העולמית סוכנות היהודית עליות לארץ ציונות רוק ורוקנרול סגנון מוסיקלי קצבי ותוסס , שיסודו במוסיקה לרקודים . הוא התגבש במחצית שנות ה - 50 על ידי יוצרים ומבצעים אמריקניים . אולם הרוק הוא יותר מאשר שם כללי לסגנונות מוסיקליים ; הוא צופן בחבו התרסה כנגד הממסד , ושחרור ממגבלות של מסרת , מעמד , צבע עור או מין . הרוקנרול הוא מזוג בין השפעות מתחום הבלוז והריתם - אנד - בלוז , שמקורם במוסיקה השחרה לבין השפעות של מוסיקת הקנטרי האמריקנית , המבססת בעקר על שירי עם לבנים . תרבות הבלוי והצריכה שנוצרה בעקבות הרוקנרול השתלבה בשנות ה - 60 במגמות חברתיות רחבות יותר כגון התנועה לשויון הזכיות לנשים והתנגדות למלחמה . זהו סגנון מוסיקלי האפיני למרד הנעורים , והממשיך להתקים גם היום . שירי הרוקנרול מתאפינים בתמציתיות מלולית ומוסיקלית ובהבעה נמרצת , רגשית וסוחפת . המשג " רוקנרול " נטבע בשנת 1953 בידי שדר הרדיו האמריקני אלן פריד , שהיטיב להציג מוסיקה רעננה לקהל לבן . המשמעות המסחרית היתה ברורה : בפני מוסיקאים לבנים ושחרים כאחד נפתחו אפשריות כלכליות גדולות ממדים - גדולות אפלו ממה שחזו תחלה ראשוני היוצרים והמבצעים של הרוקנרול . בין הכוכבים המכרים של הרוקנרול מצויים זמרים לבנים כמו ביל הילי , שהפך את " רוק מסביב לשעון " ( 1954 ) ללהיט ענק , וזמר יוצר לבן כמו בדי הולי , שלהיטיו השפיעו על המוסיקה של " הביטלס " . אבל בעקרו היה הרוקנרול שלוב ראשוני בין תרבות שחרה ללבנה . דוקא מוסיקאים שחרים כמו צ'ק ברי , ריצ'רד הקטן או פטס דומינו , ומוסיקאים לבנים שצמחו על רקע התרבות השחרה של דרום ארצות - הברית , כמו ג'וני קוקרן ובמיחד אלויס פרסלי , הם שהפכו לדמיות המשפיעות ביותר של הסגנון החדש . הצלחתם של מוסיקאים אמריקניים אלה השתלבה בהשפעתה הגוברת של התרבות הפופולרית האמריקנית בכל העולם . הרוק - בטוי לצעירי כל העולם בשנות ה - 60 הפך הרוק לתרבות כלל עולמית של צעירים וצעירים ברוחם . להקות בריטיות כמו " החפושיות " ( " הביטלס " ) , " האבנים המתגלגלות " או " האנימלס " תרמו להתפתחות הסוג המוסיקלי הזה במחצית שנות ה - 60 . להקות אמריקניות כמו " הדלתות " או " מטוסו של ג'פרסון " הפכו פופולריות על רקע " ילדי הפרחים " במחצית השניה של שנות ה - 60 , שהפגינו נגד המלחמה בויטנם . מוסיקאים מחוננים כמו בוב דילן , שגדל על שירי אלויס פרסלי , או ג'ימי הנדריקס - הרחיבו את גבולות הרוקנרול . למרות שמאז שנות ה - 70 שוב חלה התרחקות בין התרבות הלבנה והשחרה - לא מעט על רקע התרחבות הפערים המעמדיים בין שחרים ולבנים ועלית תנועות הימין הגזעניות בארצות - הברית - ממשיכים אמני הרוק להוות מעין גשר בין התרביות . מיקל ג'קסון או פרינס הם שני יוצרים שחרים הזוכים להצלחה בקרב שחרים ולבנים כאחד . גם ברוס ספרינגסטין הוא אמן המבטא את אהבתו לתרבות השחרה . בישראל הפך הרוק לגורם בולט במוסיקה באחור מסים . בשנות ה - 60 קמו בארץ להקות קצב , ובשנות ה - 70 תרמו שמוליק קראוס , שלום חנוך ואריק אינשטין להעלאת הפופולריות של הרוק , אך רק בשנות ה - 80 , עם להקות כמו " תיסלם " , " בנזין"ו " משינה " , הפך הרוק לתחום הפופולרי ביותר במוסיקה הישראלית המקורית . אינשטין , אריק ברי , צ'ק ג'קסון , סיקל דילן , בוב האבנים המתגלגלות החפושיות הנדריקס , ג'ימי מוסיקה עממית מוסיקה פופולרית מוסיקה שחרה ספרינגסטין , ברוס פרסלי , אלויס רוקי הרי מערכת ההרים העקרית של אמריקה הצפונית , נמשכת לארך כ - 5,000 קילומטר , בכוון כללי דרום - צפון , במערב היבשת מגבול מקסיקו דרך ארצות - הברית וקנדה ועד הנהר יוקון . הרי הרוקי ( " הרי הסלעים " ) הם פרשת המים העקרית בין האוקינוס השקט מכאן ובין האוקינוס האטלנטי ( כולל מפרץ מקסיקו ) מכאן . שיאם הוא הר אלברט ( 4,399 מטר ) במדינת קולורדו שבארצות - הברית . בהרי הרוקי נמצאים מקורותיהם של הרבה נהרות גדולים : הריו גרנדה , הפונה דרומה - מזרחה למפרץ מקסיקו ; הקולורדו , הפונה דרומה - מערבה למפרץ קליפורניה ; המיזורי , יובלו הגדול של המיסיסיפי ; המקנזי , הזורם צפונה אל אוקינוס הקרח הצפוני ; והיוקון , הנשפך לים ברינג . צעירים וצעירות רוקדים בסערה רוקנרול , בציור צבעוני מאת גוטוסו מ - 1958 , המוצג בגלריה לאומנות מודרנית ברומא .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר