עמוד:116

רוסו , אנרי ציר צרפתי . יצר בסגנונו הנאיבי ( התמים ) רב הדמיון , בצבעים תואמים ובסמלים תמונות קסומות , חסרות פרספקטיבה וגדושות בפרטים . חי בשנים 1844 - 1910 . אנרי רוסו נודע בכנוי " המוכס " בשל עבודתו כגובה מס . הוא נולד בעיר לול , והיה תחלה " ציר של שבת " - חובב שהצטין בסגנון נאיבי ואפלו פרימיטיבי לעתים . הוא נחן בדמיון מפליג ובחוש לצורות ולצבעים הרמוניים . השלוב המיחד הזה של דמיון , יכלת ארגון של צורות והתאמת צבע העניק לנופיו אוירה פיוטית קסומה ומיחדת במינה . תמונותיו שטוחות , ללא משחקי אור וצל ובעלות אפי קוי . בין יצירותיו המכרות : דיוקנאות ( פורטרטים ) , כגון " הצועני הרדום " ( 1897 ) - שבו נראה צועני ישן במדבר ואריה נצב מעליו ומתבונן בו כמהפנט ; " קוסם הנחשים " ( 1907 ) , וכן יצירות סמליות כמו " החלום " ( 1910 ) - שבו נראה ג'ונגל של עצים ירקים וכחלים , שיחי פרא ופרחי ענק תכלים וורדים , שני נמרים בעלי הבעה קפואה ומאחוריהם כושי מחלל . בתוך הצמחיה השופעת ובעלי - החיים נצבת ספת קטיפה שחרה ומעגלת , ועליה שרועה אשה גדולה ועירמה בעלת צמות - דבש ארכות . בציורו " במלחמה " ( 1894 ) מצגת המלחמה בדמות ילדה ארכת שער , בידה האחת לפיד ובאחרת חרב , והיא מרחפת על סוסה מעל גופות החילים . ציוריו האקזוטיים , המתארים נופים דמיוניים ( " הג'ונגל " ) , וציוריו הפטריוטיים , שמשלבים בהם משלים , הם המפרסמים ביותר . מוראליזם פרספקטיבה ציור רוסו , ז'ן ז'ק סופר ופילוסוף יליד שויץ . לכתביו היתה השפעה רבה על המהפכה הצרפתית ועל התנועה הרומנטית . חי בשנים 1712 - 1778 . זין ז'ק רוסו נולד בז'נבה שבשויץ ובהיותו בן שש - עשרה עבר לטורינו שבאיטליה . בשנת 1750 , בעת שהתגורר בפריס , הוא עורר סערה צבורית בחבורו " מסה על המדעים והאמניות " , שבו טען כי התרבות והמדע משחיתים את המוסר והמדות . הוא התחבר עם קבוצת הוגים ובראשה דידרו , ותרם את חלקו בחבור " האנציקלופדיה " , אוצר המידע הכולל הראשון בסוגו . בשנת 1762 פרסם רוסו את חבורו " אמיל " , ובו הציג את דעותיו בתחום החנוך . לדעתו טבעו של האדם במצבו הטבעי היה טוב , ורק החברה והתרבות הם שהשחיתו את מדותיו . אולם את עקר פרסומו קנה לו באותה שנה בזכות ספרו " האמנה החברתית " . בספר זה תאר רוסו צורת שלטון , שיש בכחה להגן על הצבור כלו , ועם זאת לאפשר לפרט להיות חפשי . " האמנה החברתית " רוסו טען , כי המשטר הרצוי חיב להתבסס על מעין חוזה בין כלל בני האדם לבין ההנהגה העליונה שלהם . במצב כזה לא תוכל להוצר , לדעתו , סתירה בין רצון הפרט לרצון הכלל , שהרי בכל הקשור לרצונו הפרטי נשאר האדם חפשי , ואלו ברצון המשתף יש לו חלק שוה . הרצון הכללי הוא , לפי הגדרת רוסו , אותו תחום שבו האדם פועל בשתפות עם האחרים למען מטרה משתפת . למשל , תשלום מסים מקטין את סנום הכסף שבידי הפרט , אך תורם לקדום המטרות המשתפות . השקפה זו של רוסו מתבססת על ההנחה שכל בני האדם מבינים את צרכי הכלל ומי שאינו מבין - אינו אדם חפשי , כי אינו תופס מתי מסתים רצונו הפרטי ומתי מתחיל רצון הכלל . על כן תפקידו של הגוף הכללי , כלומר החברה והמדינה , להכריח אותו להשתתף באמנה ולהיות חפשי . משפט זה של רוסו זכה לפרושים רבים : מצד אחד ראו בו בסוס למשטר הדמוקרטי , ומצד אחר פרשו אותו כתמיכה במשטרים רודניים שבהם מעוט טוען כי הוא יודע מה טוב בשביל החברה כלה . אחדים מחבוריו יצאו לאור לאחר מותו . החשוב שבהם הוא " ודויים " , שחלקו תרגם גם לעברית . בספר זה הציג רוסו את תולדות חיו כפי שהיו , בכנות רבה ובלי להסתיר דבר . על רעיונותיו של רוסו התבססו מחוללי המהפכה הצרפתית , וגם ראשי התנועה הרומנטית , שקמה בסוף המאה ה - 18 ודגלה בשיבה לערכי הטבע . דמוקרטיה חנוך מהפכה הצרפתית פילוסופיה רומנטיזם הפילוסוף והסופר זן ז'ק רוסו , מימין ) בחברת הפילוסוף והסופר וולטר . דעותיו המקוריות של רוסו בתחומי החינוך , הספרות , המדינה והחברה השפיעו על בני דורו והיו זרז לרעיונות המהפכניים של שוויון , אחווה ותירות לכול . סגנון נאיבי , תמים כשל ילד , בציור - המלחמה רכובה על האיבה : מאת אנרי רוסו . סגנון זה בא לידי ביטוי בהקפדה היתרה על הפרטים , באי - הקפדה על פרספקטיבה ובשילוב הדמיון ברקע המציאותי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר