עמוד:9

מן הקנה לאחר הסחיטה משמש כמספוא לבקר וכחמר גלם בתעשית הניר , וכן כחמר הסקה בבתי חרשת לסכר . בקנה - סכר משתמשים גם להפקת כהל כמקור אנרגיה . בברזיל , למשל , דלק המיצר מקנה - סכר מהוה כ - 20 אחוז מצריכת הדלק שלה למכוניות . בצמחית הבר של ארצנו מצויים שלושה מיני קנה - סכר , הגדלים במקומות לחים ומצטינים במכבדים בעלי שערות רבות ורכות כמשי . אלה הם קנה - סכר מצרי , קנה - סכר גבוה וקנה - סכר זקוף . בישראל מגדלים מעט קנה - סכר - בעקר לצרך לעיסה - וזהו מאכל אהוב על הילדים . דגניים כהל ( אלכוהול ) צמחים קנז , יהושע סופר ישראלי המרבה לתאר בדיוק , בעמק וברגישות רבה את עולמם של בני אדם החיים בשולי החברה הישראלית , ומציג באמצעותם את הבעיות המציקות לה . יהושע קנז נולד בפתח - תקוה ב - 1937 ואף גדל בה . הוא למד באוניברסיטה העברית בירושלים פילוסופיה וספרות צרפתית . בשנתים ששהה בצרפת לצרך למודים , התודע קנז ללשון הצרפתית ולספרותה ורכש בהן ידיעות שאפשרו לו לתרגם לעברית יצירות ספרות צרפתיות . הוא מתגורר בתל - אביב ועוסק למחיתו בעבודה עתונאית , בתרגום ובעריכה . הוא גם כותב בקורות על ספרים ותאטרון , והיה עורכו של המוסף הספרותי בעתון " הארץ " . את ספוריו הראשונים פרסם קנז בכתב העת " קשת " , בשם העט " אבי עתניאל " ( על פי עתניאל בן קנז התנכ"י ) , ששקף את דעותיו ה " כנעניות " , שבהשפעתן אף עברת את שמו בצעירותו . בראשית דרכו הספרותית כתב יהושע קנז בעקר ספורים קצרים ונובלות , ואחר כך רומנים . בספרו הראשון , הרומן " אחרי החגים " שפרסם ב - 1964 , הוא מתאר שלבים בהתפוררותה של משפחת מתישבים יהודים במושבה ותיקה , לפני קום מדינת ישראל . בספר " האשה הגדולה מן החלומות " ( 1973 ) כנסו ספורים שכתב על דרך החיים , החלומות והמאויים של דירי בית דירות אחד בפרורי העיר . ארבעה ספורים נוספים שלו פרסמו בספר " מומנט מוזיקלי " ( 1980 ) . הפעם תאר קנז את עולמם הבטוח והשלו כביכול של הילדים כתקופת חיים שאינה מוגנת ביותר . החברה הישראלית ביצירתו של קנז בשנת 1986 פרסם יהושע קנז את הרומן רחב ההקף " התגנבות יחידים " , שהקנה לו מקום נכבד בין הסופרים הישראלים . בספר זה הוא מתאר בהומור רב , ברגישות ובחדות הבחנה את קורותיה של קבוצת טירונים בעלי כשר קרבי מגבל בבסיס הדרכה של צה"ל , במחצית שנות ה - 50 . באמצעות חילים אלה , המרגישים עצמם חלשים ונחותים לעמת החילים הקרביים , מציג קנז את הבעיות החברתיות שהציקו למדינת ישראל בשנותיה הראשונות , כמו פער עדתי , קליטת עליה ובעיות בטחון . רגישות רבה בהצגת מצבים חברתיים גלה קנז גם ברומן " בדרך אל החתולים " , שיצא לאור ב - 1991 . גם בספר זה הוא התרכז בקבוצת שולים לא נחשבת - בזקנים חולים ובודדים , שוכני בית - חולים גריאטרי . הספר חושף את עולמם של הזקנים , שגם בהיותם נכים , חולים וקרובים לסוף חייהם , עדין תוססים בהם רצונות חיים וגעגועים לאהבה ולתשומת - לב . ברומן " מחזיר אהבות קודמות " , שפרסם ב - 1997 , תאר קנז פסת חיים המתרחשת כלה בתל אביב . הדמיות ומערכת היחסים בינהן מציגים את החברה הישראלית על העצב והגחוך שבה , ואת הגעגועים שלה ליפי ולרך . סגנונו של קנז בולט בספרת העברית בת זמננו בתאור הראליסטי המדיק ובבטוי החד שלו . תאורי הקיום האנושי והחברתי של קבוצות מיחדות בחברה הישראלית , המובאים בדרך עמקה ורגישה , מצליחים לבנות ספור רב עצמה . בשנת 1993 זכה יהושע קנז בפרס עגנון . בנענים עברית , ספרות - יוצרים בני זמננו ראליזם קנט , עמנואל פילוסוף גרמני בן המאה ה - 18 , שהשפיע רבות על החשיבה הפילוסופית בעת החדשה . בספרו " בקרת התבונה הטהורה " הציג קנט את טענתו המהפכנית , שמה שאנו רואים בעולם איננו המציאות האמתית , אלא רק מה שהחושים והשכל שלנו מסגלים לתפס . חי בשנים 1724 - 1804 . עמנואל קנט נולד בעיר קניגסברג שבפרוסיה המזרחית ( כיום בשטח רוסיה ) , וכל חייו לא הרחיק יותר מאשר 40 קילומטר מעירו . בהיותו בן שש - עשרה הוא התקבל לאוניברסיטה ולמד פילוסופיה , מתמטיקה ומדעי הטבע . לאחר שסים את למודיו עבד קנט תשע שנים כמורה פרטי , אחרי כן כמורה באוניברסיטה , ובשנת 770 ר התמנה לפרופסור . קנט נהל ארח חיים מסדר וקפדני , מעולם לא נשא אשה ומעטים היו ידידיו . " בקרת התבונה הטהורה " תרומתו לפילוסופיה נחלקת לשתי תקופות עקריות : בראשונה הוא עסק במתן הסבר חדש למציאותו של האל , הפילוסוף הגרמני עמנואל קנט השקיע את כל כוחותיו ועתותיו לבדיקת ההכרה האנושית . הגותו המקורית בדבר דרך התפיסה של העולם הממשי וכה להתייחסות והערכה גם בימינו . יצירותיו של יהושע קנז עוסקות ברובן בדמויות שוליים . בתמונה - הסופר יהושע ק ( ז , מימין ) בחברת המשורר והסופר חיים גורי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר