עמוד:186

קיימים סוגים שונים של אינטליגנציה . לדוגמה : אדם , כול להיות בעל אינטליגנציה תנועתית גבוהה במיוחד , אך בעל אינטליגנציה לשונית או אחרת ביגונית או אף נמוכה . המונח אינטליגנציה רגשית : היכולת לקבל החלטות בעזרת הרגשות , החל רווח בשנות ה - 90 , אף כי אין לו עדיין ביסוס מדעי . רבועיות ? נעם המסתגל במהירות למצבים חדשים ומפגין הבנה רבה לרגשותיהם של אחרים ? משה המלחין יצירות מוסיקליות או יערה היודעת לנוט סירה בלילה על פי הכוכבים ? כאשר מבקשים להשיב על שאלה זו נתקלים בשתי בעיות עקריות : כיצד להגדיר אינטליגנציה , ומי או מה ממנים על השפוט והקביעה מי מחונן , נורמלי , מתחת לממצע או מפגר ? מדידת האינטליגנציה - מנת משכל הנסיון הראשון למדד אינטליגנציה נעשה בצרפת בשנת 1904 על ידי הפסיכולוג אלפרד בינה . בינה חבר מבחנים כדי לאבחן ילדים מפגרים ולהפנותם לבתי ספר מיחדים שיעזרו להם . הוא הציע מערכת מבחנים , שכללה שאלות הערוכות בסדר של מן הקל אל הכבד . כדי לענות על שאלות אלה היה צרך במאמץ מחשבתי , אך לא בידיעות מקדמות שנרכשו בבית - הספר . אחר כך ספר בינה את התשובות הנכונות שהשיב כל אחד מהילדים הנבדקים וקבע את " גיל המשכל " שלו . " גיל המשכל " הוא רמת ההתפתחות הצפויה בגיל מסים . לדגמה , מצפים מילד בן 7 שיענה על 10 משאלות המבחן ומילד בן 10 שיענה על 15 שאלות . גיל המשכל חלקי גיל החיים כפול 100 נותן את " מנת המשכל". במשב מנת משכל , נ ) . 1 ( אי קיו ) , מתכונים ליחס בין גיל המשכל לגיל החיים : , מנת משכל למשל , ילד בן 10 שענה נכון על מספר השאלות המצפה מילד בן 12 , גיל המשכל שלו הוא 12 ומנת המשכל שלו היא 120 : 120 = 0 X 12 לעמתו , ילד בן 10 שענה על מספר שאלות המצפות מגיל 8 , מנת המשכל שלו היא 80 : : מנת המשכל הממצעת היא כאשך יש התאמה בין גיל המשכל לגיל החיים . למשל , ילד בן 10 העונה על כל השאלות המתאימות לגילו , מנת המשכל שלו היא 100 . מנת משכל נמוכה מ - 100 מצביעה על התפתחות מתחת לממצע ומעל - 100 על התפתחות ברמה שמעל לממצע . מנת משכל גבוהה מ - 150 נחשבת כגאונות . כאשר בוחנים מבגרים נהוג להשתמש בגיל 16 כגיל החיים , מתוך הנחה שבגיל זה רמת האינטליגנציה נעשית יציבה . פתרון בעוות וגיל שכלי בגיל שלוש מצפה שהילד יוכל , בין השאר , לחזר על שני מספרים המשמעים באזניו ; לזהות חפצים בתמונה ולמזר על משפט בן שש הברות . בגיל שבע מצפים שהילד יוכל , בין השאר , לתאר במלים מה שהוא רואה בתמונה , להצביע על צד ימין וצד שמאל ולחשב סכום של שש מטבעות . בגיל חמש - עשרה מצפה מן המתבגר , בין השאר , שיחזר על שבע ספרות , ימצא בתוך דקה שלוש מלים המתחרזות עם מלה מסימת ויחזר על משפט בן 26 הברות . מבחני המשכל מבחני המשכל ( מבחני אינטליגנציה ) מציגים בעיות הן בצורה מלולית והן בצורת מספרים או סמלים . הם מודדים כשורים למודיים והכרתיים ומנבאים את מדת ההצלחה בלמודים בבית - הספר , אבל אינם מעידים על קיום או העדר כשורים נוספים כגון ספורט , רקוד , פסול וכולי . השמוש בהם רב ביותר בחנוך , בפסיכולוגיה , בצבא , בתעשיה ובמחקר חברתי . מבחני המשכל הידועים ביותר כיום הם מבחן סטנפורד - בינה , שהוא תרגום לאנגלית שנעשה באוניברסיטת סטנפורד האמריקנית ב - 6 91 ו של מבחן בינה . ומבחן וקסלר . את המבחן הזה פתח הפסיכולוג האמריקני דיויד וקסלר ב - 1949 , והוא המבחן הנפוץ ביותר בעולם המערבי . יש המבקרים את מבחני המשכל בטענה , שהם מפלים לרעה קבוצות מסימות באכלוסיה , שלא היתה להן הזדמנות להתכסות בסוג המטלות שבודקים במבחנים האלה . כך , למשל , ילדים שלא נתקלו מעולם במשחקים כמו הרכבת מצרפים ( פזלים ) או יצירת שלם מצורות הנדסיות יתקשו לעשות זאת במבחן . טענה נוספת היא שהצלחה במבחנים תלויה בערכים ובמשגים המקבלים בחברה המערבית , כמו השבת אבדה , שמוש בכח לפתרון בעיה חברתית ועוד . מבחכי המשכל גם אינם בודקים כשורים חשובים אחרים כמו חריצות , יצירתיות ויכלת התמדה . ההצלחה בלמודים ובעבודה תלויה לא רק במנת המשכל . אדם בעל מנת משכל ממצעת ובעל רצון חזק יכול להגיע

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר