עמוד:185

מערכת אבזרים שנבחרה בקפידה לביצוע מבחן אינטליגנציה . מבחני האינטליגנציה בודקים את יכולתו של הנבהן בתחומים מסוימים בלבד , והם רק אחת הדרכים לקביעת רמת האינטליגנציה שלו . בתרבותן וברמת החנוך והלמוד הקימת בהן . הבדלים אלה יוצרים פערים חברתיים ואינם מאפשרים לאלה שרמת ההשכלה שלהם נמוכה להשתלב בחנוך הגבוה , בכלכלה ובהנהגה של המדינה . האינטגרציה בחנוך הנהגה כדי לתת הזדמנות שוה לבל ילד וילדה בישראל לממש את יכלתו ולרכש עמדה בחברה , ללא כל קשר לקבוצה החברתית שממנה בא . בכך מממשת האינטגרציה את הערכים שתברה דמוקרטית דוגלת בהם . בישראל יש לאינטגרציה גם הבט עדתי - המטרה המצהרת היא לעזר לבני עדות המזרח להגיע להשגים גבוהים יותר בהשכלה , בעבודה ובחברה ולמנע מהם תחושות של אפליה וקפוח . האינטגרציה הלכה למעשה כדי להגשים את יעדי האינטגרציה אשרה הכנסת בישראל בסוף שנות ה - 60 את ההמלצה לבצע רפורמה בחנוך . ( רפורמה פרושה הכנסת תקונים ושפורים בתחום כלשהו . ) עקב כך נקבע כי החנוך בישראל יכלל שני שלבים : הראשון - החנוך היסודי , ימשך 6 שנים - כתות א - ו , והאחר - ימשך אף הוא 6 שנים ויכלל חטיבת בינים - כתרת ז - ט וחטיבה עליונה - כתות י - יב . כן נקבע שכל התלמידים , ללא הבדלים , יעברו מבית - הספר היסודי לחטיבת הבינים וכי הלמודים בחטיבת הבינים יארגנו בכתות - אם , שבקן ילמדו תלמידים בעלי יכולות ורמות למודיות שונות ומרקע חברתי ותרבותי שונה , ובמקצועות מסימים נמו אנגלית ומתמטיקה תהיה חלקה לרמות . באפן מעשי התבצע הדבר על ידי שלוב תלמידים מאזורי מצוקה נבתי ספר השוכנים באזורי רוחה . מאז הנהגת האינטגרציה בחנוך קמו לה מתנגדים ותומכים רבים . המתנגדים טוענים שהאינטגרציה לא צמצמה את הפערים בתחום ההשגים בלמוד ובחברה , ובכך לא הגשימה את מטרתה . הקיצונים יותר אף טוענים שהאינטגרציה רק הגבירה וחדדה את תחושות הזרות והעוינות בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית . אולם עקרון האינטגרציה מפעל בישראל גם במחצית שנות ה - 90 , והוא נתמך על ידי תכניות חנוך ותרבות המפעלות בישובים בשכונות שונות . מראשית שנות ה - 80 מפעל בארץ פרויקט שקום השכונות , המקיף גם את כל מערכת החנוך : גני ילדים , מעונות יום , בתי ספר יסודיים ותיכוניים , מתנ " סים ומועדוני חברה ותרבות , ובמסגרתו מתוספות לילדים הגרים בשכונות אלה פעיליות תרבותיות וחנוכיות מעשירות . אפליה בית - ספר דמוקרטיה חנוך מתנ"ס אינטיליגנציה מנח בפסיכולוגיה שמשמעותו משכל , בינה , כשר התפיסה והשפוט , כשר ההבחנה בין דבר לדבר . מקורה של המלה אינטליגנציה הוא בשפה הלטינית ופרושה - כשר הבחנה , הבנה . פסיכולוגים שונים מגדירים את המנח אינטליגנציה בצורות שונות ; היכלת לפתר בעיות מעשיות ועיוניות וללמד דבר מתוך דבר ; שתוף הפעלה בין שכל לדמיון והכשר לצרף צרופים מחשבתיים ולהגדיר משגים ; פעלת חשיבה הכוללת גם חשיבה מפשטת וגם חשיבה טכנית ; הכשר לבצע פעלות קשות , מרכבות , מתאמות למטרה ומקוריות , ועוד הגדרות דומות . המכנה המשתף הבולט של ההגדרות השונות הוא היכלת להסתגל למצבים חדשים תוך שמוש בידע קים , מקוריות והמצאה . מבנה האינטליגנציה בדומה למחלקת הקימת לגבי הגדרת המשג , כך קימת מחלקת בנושא מבנה האינטליגנציה : האם אינטליגנציה היא כשר אחיד או כשר המרכב מכמה גורמים כמו זכרון , מהירות תפיסה , יכלת הכללה , כשר מלולי , כשר חשבוני ? האם יש אינטליגנציה מסימת אחת , או אולי יש סוגים שונים של אינטליגנציה , כמו אינטליגנציה לשונית , חברתית , מוסיקלית ? יהיר ההגדרות אשר יהיו , עבדה היא שיש הבדלים ברמת האינטליגנציה בין בני האדם , ולרמת האינטליגנציה יש השפעה נכרת בלמודים , בחיי העבודה ובחיים בכלל . גם בעלי - חיים מסגלים להתנהג בצורה הנחשבת לאינטליגנטית , בעקר בנסבות המחיבות אותם למצא פתרון . קוף , למשל , יכול להשתמש במקל או בחפץ אחר הנמצא בטוח ידו כדי להשיג משהו רחוק ממנו . אבל התנהגות אינטליגנטית זו מגבלת לפעלות טכניות . האדם לעמתו מתפתח ומגיע להתנהגות אינטליגנטית עיונית ( מפשטת ) וזה בעקר עקב השמוש במלים . רמת האינטליגנציה כיצד נתן לקבע את רמת האינטליגנציה ? מי מהילדים הבאים אינטליגנטי יותר : יעל המחשבת במהירות משואות

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר