מתוך:  > אביב חדש 1 > אחירתם

עמוד:145

שפע פרחיו הגדולים והריחניים של אחירותם החורש בולטים בצבעם הצהוב העז בחורשי הארץ . מהפרחים מפיקים שמן ריחני וצבע צהוב ומהענפים קולעים סלים . נפטיטי , המלכה שנודעה ביופיה הרב , היתה אשתו של אחנתון מלך מצרים . אחנתון החדיר לארצו את האמונה באל אחד - אתת אל השמש - אך זו גוועה עם מותו . האחירתם גדל בכל אגן הים התיכון , ובישראל הוא גדל בר ונפוץ בחבל הים תיכוני שלה . בית גדולו הטבעי הוא קרחות בחרש ושטחים שבהם החרש נכרת או הפרע . הפריחה מתרחשת מחדש אפריל עד מחצית הקיץ . העלים , הגבעולים ובמיחד הזרעים מכילים חמרים רעילים . בעבר שמש האחירתם כצמח מרפא . היום מפיקים ממנו סיבים ומשתמשים בו לקליעה . שמן המופק מתמצית פרחיו משמש לעתים לתמרוקים ולצביעה . מגדלים אותו גם כשיח נוי בגלל פרחיו היפים וריחם הטוב הנודף למרחקים . פרפרניים צמחי מרפא תמרוקים אחנתון מלך מן השושלת ה - 18 במצרים הקדומה . ידוע גם בשמו אמנחותפ ה - 4 . סוברים כי הוא שיסד את האמונה באל אחד במצרים . חי בשנים 1375 - 1358 לפני הספירה . אחנתון היה משורר והתענין רק מעט בענינים הגשמיים של ממלכתו . תחת זאת התעמק בשאלות דתיות וראה את שליחותו בהורדת כוהני הדת מגדלתם ובבטול מעמדם הנצלני . הוא רצה להעניק לעם דת פשוטה , שהכל יוכלו להבין אותה ולהאמין בה . אחנתון נטש את האמונה באל אמון וחשב שעל המצרים להתמקד רק בפלחן אל השמש אתון , ולא בשום אל אחר . זה היה , לדעת ההיסטוריונים , הגלוי הראשון של אמונה באל אחד ( מונותאיזם ) . בעוד אחנתון עוסק בעניני דת השתרר בממלכתו תהו ובהו ותקופת מלכותו נקטעה באבה . עם מרתו בגיל 41 ירש אחיו החורג תות אנך'אמון , שעוד היה ילד , את כסאו . בהתבגרו לא קבל אנך'אמון את הרעיונות המהפכניים של קודמו ובטל את מה שהוא כנה " דת הכפירה " של אחנתון . בין קודמיו של אחנתון - אמנחותפ ה - 4 , ידוע במיחד אמנחותפ ה - 3 שתי בממצית המאה ה - 15 לפני הספירה . מלך זה הקים את המקדש הגדול בנוא אמון , שאת שרידיו עוד אפשר לראות בלוקסור בימינו . לוקטור מונותאיזם מצרים העתיקה אחרית הימים בטוי המצין את התקופה שבה תגיע ההיסטוריה אל קצה . לאחר אחרית הימים תתחיל תקופה חדשה של שלום , אמונה באלוהים וגאלה לעולם כלו , ובעקר לעם ישראל שישכן לבטח בארצו . האמונה באחרית הימים קימת ביהדות , בנצרות ובאסלאם בצורה דומה אך לא זהה לגמרי . הנצרות מדגישה את הגאלה הפרטית של כל אדם ואדם , ולכן אף מאמינה בתחית המתים . ( החל בתקופת הבית השני אמצו גם היהודים את רעיון תחית המתים . ) האסלאם מדגיש את הדין והמשפט : אללה ישפט את כל בני האדם , החיים והמתים , ויפסק מי ילך לגן עדן ומי לגיהנום . מאפיניה הבולטים של אחרית הימים ביהדות הם : לפני הגאלה הצפויה באחרית הימים תבוא הפרענות ויחולו שנויים כבירים ומפילי אימה בעולם . עם בוא הגאלה יהיו בעולם צדק , שלום ושפע כלכלי . עם ישראל והעולם כלו יכירו בגדלתו של האלוהים האחד , והכל ינהגו על פי תורתו . עם ישראל יחזר לארצו ויחיה בו בבטחון . באחרית הימים ישוב וישלט בית דוד , ובכך יש אולי רמז לביאת המשיח שהוא מזרע בית דוד . אחרית הימים לפי נביאי ישראל הבטוי אחרית הימים מופיע פעמים רבות בספרי הנביאים ביניהם ישעיהו , הושע , יואל וזכריה - שתארו לפני העם את יום הדין הנורא . ארועי אחרית הימים יתרחשו בשני שלבים עקריים : תחלה תבוא הפרענות - מלחמת גוג ומגוג , שהיא מלחמת חרמה של הכל בכל , ואחר הגאלה . ביום הזה - המכנה אף " יום הדין"ו " יום ה"' - יעניש אלוהים את החוטאים והרשעים חסרי האמונה . הכל יכירו בשלטונו של האלוהים וינהרו לירושלים , לבית ה', ללמד

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר