מתוך:  > אביב חדש 1 > אוטומציה

עמוד:78

כיום יש מערכות אוטומטיות מסבכות לאין ערוך ממערכת פשוטה זו . דגמאות אחדות של מערכות כאלה הן : " הטיס האוטומטי", המסגל לשמר את המטוס בנתיב הרצוי ללא התערבות אדם , מרכזת הטלפונים המשמשת לחיוג ישיר , שלבי יצור במפעלים תעשיתיים , המבצעים ללא התערבות יד אדם בשיטת הסרט הנעי והאוטומטים המסבכים ביותר , שהם החלליות הלא מאישות שנשלחו לכוכבי הלכת השונים כדי לבצע שם מדידות ולשדר את תוצאותיהן לכדור הארץ . מחשב מכונות מנוע רובוט תרמוסטט אוטונומיה אוטונומיה היא מלה יונית שפרושה - הנהגה עצמית . האוטונומיה מעניקה לתושבי שטח מסים או לבני אדם המשתיכים לקבוצה מסימת - בדרך כלל מעוטים לאמיים , דתיים או תרבותיים הכפופים לשלטון זר - זכיות וסמכיות של שלטון עצמאי . בסוף המאה ה - 20 היו 91 שטחים אוטונומיים בתוך 52 מתוך כ - 150 מדינות העולם . מעוטים לאמיים רבים מבקשים אוטונומיה מן הממשלות שבתחומן הם חיים , ביניהם הכורדים בעיראק ובטורקיה והבסקים בספרד . סוגי אוטונומיה במנח " אוטונומיה " התכונו היונים למשטר מדיני שקובעים לעצמם תושבי אזור מסים ושאינו משפע על ידי גורמים חיצוניים . במרוצת השנים השתמשו במנח זה להגדרת שלטון עצמי . כיום משתמשים באוטונומיה במובן של שלטון עצמי מגבל . אוטונומיה נתנת לתושבי אזור מסים , או לבני אדם השונים מהרב החי באותה מדינה באמונה הדתית שלהם , בלאם שלהם או במנהגי התרבות שלהם . באוטונומיה על בסיס שטח נתנות לעתים לאזור האוטונומי סמכיות חקיקה , כלומר תושבי האוטונומיה רשאים לחוקק לעצמם חקים משלהם . במקרים אחרים מתקימת אוטונומיה מנהלית בלבד . אוטונומיה אישית חלה על קבוצה מסימת מתוך אכלוסיה היושבת בשטח האוטונומי , ואלו השטח עצמו נמצא ברבונות המדינה השולטת בו . אוטונומיה אישית חלה בתחומי החנוך , הרוחה ונושאי פנים שונים אחרים . תנאים אלה היו , לדגמה , ליהודי אירופה למן ימי הבינים . הם יכלו לקים בחפשיות את מצוות הדת היהודית , להקים מוסדות חנוך משלהם , לגבות מסים ואפלו למנות דינים יהודים שיקבעו בסכסוכים על פי הדין היהודי . הישוב היהודי שחי בארץ - ישראל בתקופת המנדט הבריטי , נהנה אף הוא מסמכיות נרחבות של שלטון עצמי . האוטונומיה הפלשתינית לערבים הפלשתינים , התובעים מדינה עצמאית ורבונית , הבטחה אוטונומיה מגבלת בהסכם המסגרת לשלום שישראל חתמה עם מצרים בספטמבר 1978 , ומכתב הכונות שנחתם בין ישראל לבין אש"ף בספטמבר 1993 . בהסכמי המסגרת שנחתמו בקמפ דיויד בין ישראל למצרים נאמר בנושא האוטונומיה : " במטרה להעניק אוטונומיה מלאה לתושבים ( הפלשתינים ביהודה , שומרון וחבל עזה ) , יסוגו הממשל הצבאי הישראלי ומנהלו האזרחי , לכשתבחר בבחירות חפשיות על ידי תושבי השטחים הללו רשות של מנהל עצמי". ברוח זו הוקמה ב - 1994 הרשות הפלשתינית בראשותו של יאסר ערפאת , וברצועת עזה , באזור יריחו ובערים המרכזיות ביהודה ושומרון הוחלה אוטונומיה פלשתינית . לרשות הפלשתינית נתנו סמכיות פנימיות נרחבות בתחום המנהל , הכלכלה , הארגון והחנוך . תחומי האוטונומיה הרחבו בעקבות הסכם אוסלו ב'( ספטמבר 1995 ) , הסכם חברון ( ינואר 1997 ) , הסכם ויי פלנטישן ( אוקטובר 1998 ) והסכם שארם ( ספטמבר 1999 ) . בסוף שנות ה - 90 החלה האוטונומיה לתפקד גם כישות מדינית בעלת סמכיות בתחומים מדיניים ובטחוניים . נשיא ארצות - הברית ביל קלינטון בקר בעזה ונאם בפני מוסדות הרשות הפלשתינית ועל פי הצהרת יאסר ערפאת בכונתו להכריז על הקמת מדינה פלשתינית . שיחות על הסדר הקבע בין ישראל לבין הרשות הכלשתינית , האמורות לקבע את עקרונותיו , החלו בנובמבר 1999 . באוקטובר 1999 נפתח " המעבר הבטוח " הדרומי - המאפשר תנועה של פלשתינים דרך ישראל בכלי רכב משטחי האוטונומיה ברצועת עזה לשטחי האוטונומיה בגדה המערבית ובחזרה . בראשית המאה ה - 21 כוללת האוטונומיה את רצועת עזה ואת כל הערים הראשיות ביהודה ושומרון וסביבותיהן , וישראל אמורה להעביר לתחומי האוטונומיה שטחים נוספים . אספת הנבחרים הסכמי השלום ועד לאמי יהודה , שומרון וחבל עזה ערפאת , יאסר פלשתינים אוטופיה כך מכנים ארץ אידאלית , לא מציאותית , שהכל בה משלם . ביחוד נקראת כך ארץ דמיונית שהתנאים החברתיים והכלכליים השוררים בה צודקים ביותר . גם על תכניות אחרות לתקון החברה , שהן לא - מעשיות , אומרים שהן אוטופיות . האוטופיה היא בקרת על המצב הקים והצעה של דגם רצוי לחברה ולמדינה , שאם תנהג על פיו יהיו בה שלום , שויון וצדק לכל . מקור המשג אוטופיה בשם ספרו של תומס מור , שהופיע בשנת 1516 באנגליה בשפה הלטינית ( הספר תרגם גם לעברית ) . כרוש המלה אוטופיה ביונית - " מקום שאינו קים", כלומר , המדבר בארץ שלא היתה ולא נבראה ורק עלתה בדמיונו של המחבר . מור מתאר בספרו חברה למופתי המנהלת חיי שתוף ונהנית מהרמוניה ושלוה . באמצעות תאור זה בקש מור למתח בקרת על הפגמים שבחיי החברה והכלכלה שהתגלו בימיו בארצו . רעיון אוטופי נמצא גם בתנ"ך בחזון " אחרית הימים " המתאר בספר ישעיהו " וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ"( יא ו ) . בנבואה זו מתאר ישעיהו חזון רצוי , שבו תשמש ארץ - ישראל כמרכז העולם . שלום עולמי ואחות עמים ישררו במרכז זה לא רק בין בני אדמי אלא גם בין בעלי - החיים . טור , תומס

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר