מתוך:  > אביב חדש 1 > אגדה

עמוד:34

חייל הבדיל , גיבור האגדה המפורסמת של הנס כריסטיאן אנדרסן , מצליח להעניק כוח ולעורר הזדהות בלב הילדים . ציור מאת עינת פלד שבמהלך שנים ארכות אלו , שבהן המתין אבשלום לסליחת אביו , הצטברה בלבו מרירות רבה ובקרת קשה על מעשיו הלא צודקים של דוד . יתכן שהוא אף חשש , שדוד ימנע ממנו להיות מלך אחריו , וחשש זה הניע אותו למרד באביו . מרד אבשלום אבשלום התכונן היטב למרד . הוא הבין שהצלחתו תלויה בתמיכת העם בו . לפיכך עמד בשער המשפט ( הוא המקום שבו נערכו משפטים ) והחניף לכל מי שבא להשפט . הוא גם אמץ לו גנוני מלכות : " ויעש לו אבשלום מרכבה וסוסים וחמשים איש רצים לפניו"( שמואל ב , טו א ) . ואמנם הצליח אבשלום למשך אחריו את רבו של העם והצבא , נראה שהצלחתו זו נבעה לא רק מקסמיו , אלא גם בשל ההתנגדות למלך דוד , שהתיש את העם במלחמות רבות וארכות . אבשלום הכריז על מרד בשלטונו של דוד . המרד גדל והתעצם עד שדוד נאלץ לצאת מירושלים ולבקש מקלט בעבר הירדן מזרחה . אחר כך נכנס אבשלום לירושלים . אולם המרד נכשל . אבשלום העדיף את עצתו של חושי הארכי על פני עצת אחיתפל לרדף אחרי דוד מיד . כעצת חושי הארכי , כנס אליו אבשלום תחלה את תומכיו הרבים . הדחיה אפשרה לדוד לחזק את צבאו ולשלח אותו למלחמה באבשלום ובאנשיו ביער אפרים . צבא אבשלום הובס . הוא עצמו נמלט על נפשו רכוב על פרד . אולם בדרך נתפסו שערותיו הארכות בענפי עץ אלה והוא נשאר תלוי . אחד מאנשי יואב ראה אותו תלוי בשערותיו על עץ והודיע לשר הצבאי וזה צוה להרג את אבשלום המורד . עם מותו בא הקץ למרד . דמותו של אבשלום מצגת במקרא מצד אחד בדרך שלילית , כמי שמשך את לב העם בתחבולות של שלטון , ומצד אחר כמי שאביו עשה לו עול ולא נהג עמו בצדק . דוד התאבל מרה על בנו : " אבשלום , בני בני אבשלום , מי יתן מותי אני תחתיך"( שמואל ב , יט א ) . דוד בן ישי יואב בן צרויה אגדה ספור קצר על מארעות שקרו באמת או על מארעות דמיוניים , שיש בו יסוד של נס ופלא . רב האגדות הן ספורים עממיים פשוטים ותמימים , שעברו מדור לדור בעל - פה ומחבריהם אינם ידועים . ישנם ארבעה סוגי אגדות : מיתוסים - מעשי גבורה של אלים או אלים למחצה ; סגות - קורות האבות ואנשי השם של האמה או של השבט , לגנדות - חיי קדושים ונביאים ; ספורי מעשיות ומשלים לשם שעשוע ולמוד מוסר השכל . כל העמים יצרו וספרו אגדות . דור דור והאגדות שלו , עם עם והגבורים שלו . האגדות נדדו מעם לעם ומארץ לארץ ובכל מקום קבלו גון חדש . בכל זאת , גלו חוקרי הספרות והפסיכולוגים שקים דמיון רב בין האגדות שנוצרו אף אצל העמים הרחוקים ביותך . בארצות המזרח נכתבו ספרי אגדות עוד לפני מאות שנים . המפרסם שבהם הוא " אלף לילה ולילה". בימי הבינים יצרו עמי אירופה אגדות רבות על חיי הקדושים הנוצרים , שנועדו לעורר ולחזק את האמונה . אולם אסוף האגדות וכנוסן בספר החל רק במאתים השנים האחרונות . מפרסמות ביותר הן האגדות של האחים גרים הגרמנים . אגדות עם רבות עבדו על ידי סופרים ומשוררים אמנים , שהוסיפו עליהן מדמיונם ומכשרון הספור שלהם . זוהי האגדה האמנותית . המפרסם בין מספרי האגדות האמנותיות הוא הנס כריסטין אנדרסן הדני . בספרות העברית כתבו אגדות אמנותיות ח"נ ביאליק , י"ל פרץ ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר