מתוך:  > אביב חדש 2 > אשקלון

עמוד:216

אשקלון הדרומית בערי החוף של ישראל . שוכנת כ - 20 קילומטרים מדרום לאשדוד וכ - 10 קילומטרים מצפון לרצועת עזה . מספר תושביה כ - 000 , 95 . אשקלון היא מרכז תעשיה וגם עיר קיט ותירות . בשנות ה - 90 הוקמו לארך חוף ימה מלונות חדישים והכשרה מרינה לכלי שיט תירותיים . בעתיד יוקם באשקלון נמל נפט חדש , שקו צנור הנפט אילת - אשקלון יגיע אליו . בעיר פרק גדול , המשקיף על הים , ובו עתיקות מתקופות שונות . מדרום לה נמצאת תחנת כח ליצור חשמל . אשקלון קלטה בעשור האחרון עולים רבים ממדינות ברית - המועצות לשעבר , ובשלהי שנות ה - 90 ארעו בה סכסוכים בין עולים חדשים לעולים ותיקים , בעקר צעירים , על רקע עדתי . אשקלון הקדומה נזכרת בתעודות מצריות מן המאה ה - 19 לפני הספירה . בראשית תקופת המקרא היתה אחת מחמש הערים החשובות של הפלשתים . בשנת 734 לפני הספירה היא נכבשה בידי אשור . בתקופה ההלניסטית , מן המאה ה - 4 לספירה ואילך , ישבו בה יונים . בימי החשמונאים התישבו בה גם יהודים , אם כי העיר לא נכללה בממלכתם . אשקלון הוסיפה להיות עיר מסחר חשובה גם בימי השלטון המסלמי . מהמאה ה - 7 לספירה . בשנת 1153 לספירה כבשו אותה הצלבנים והשמידו את הקהלה היהודית החשובה שהיתה בה . ב - 1290 נהרסה עד היסוד בידי הסלטאן ביברס , ורק תל נשאר ממנה . בעת החדשה היתה בה עירה ערבית , מג ' דל . היא ננטשה במלחמת העצמאות ובמקומה הוקמו שני ישובים עירוניים יהודים , מגדל - אשקלון ואפרידר , ואלה אחדו לאחר זמן לעיר אחת , אשקלון . אשור מלחמת העצמאות ממלכת ירושלים הצלבנית פלשתים אשר בנו השמיני של יעקב , שנולד לו מזלפה שפחת לאה . אבי אחד משנים - עשר שבטי ישראל . שבט אשר , הנקרא על שמו , התנחל בשטח הפורה שבין הגליל המערבי ודרום הכרמל . בברכתו לבניו הבטיח יעקב לאשר : " מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך " ( בראשית מט כ ) . ואכן , בנוסף לנחלתם הפוריה והמשגשגת סחרו בני אשר עם שכניהם צור וצידון וראו ברכה בעמלם . יעקב כבוש הארץ והתנחלות השבטים אשר בן יחיאל ( הרא"ש ) מגדולי הפוסקים . מחבר " פסקי הרא " ש " , המסכם את כל ההלכות שהיו ידועות עד זמנו . חי בשנים 1250 - 1327 . הרא " ש נולד במערב גרמניה . אביו היה ידען גדול בתלמוד . הוא היה מתלמידיו הנודעים ביותר של רבי מאיר מרוטנבורג . כשהחמיר מצבם של היהודים בגרמניה , ברח הרא " ש והשתקע תחלה בדרום צרפת ואחר כך בטולדו שבספרד , שבה מנה לרב ראשי . כמו מורו , רבי מאיר מרוטנבורג , התנגד גם הוא להקלות בעניני דין וללמודים חלוניים , ביחוד התנגד ללמוד הפילוסופיה . הוא הודה לאלוהים על שהצילו מהשפעתה של זו , והתפאר בכך שאינו יודע דבר פרט לתורה . הוא אמר , כי הפילוסופיה משתתת על מחקר בקרתי ואלו הדת על המסרת , ולכן אין השתים יכולות לדור בכפיפה אחת . הרא " ש היה גם בין המתנגדים לרמב " ם . סמכותו היתה גדולה ומכל הקהלות פנו אליו בשאלות . ספרו " פסקי הרא " ש " , או " ספר האשרי " , הוא סכום כל ההלכות עד לימיו . בנו יעקב התפרסם אף יותר ממנו בזכות חבורו " ארבעה טורים " שהוא ספר יסוד בהלכה של יהודי ספרד . בזכות הספר הענק לו הכנוי " בעל הטורים " . גם בנו יהודה היה למדן ידוע . הלכה מהר " ם מרוטנבורג רמב " ם " אשרי " תפלה המרכבת מפסוקים הלקוחים מתוך פרקים שונים של ספר תהלים ומפרק קמה בשלמותו . אומרים אותה פעמים בתפלת שחרית ופעם אחת בתפלת מנחה . התפלה פותחת במלים " אשרי יושבי ביתך , עוד יהללוך סלה " ( תהלים פד ה ) , והמשכה בפסוק האחרון של פרק קמד בתהלים : " אשרי העם שככה לו , אשרי העם שה ' אלוהיו " . לאחר פסוקים אלה נאמר כל פרק קמה מתהלים המסדר לפי אלף - בית . המלה " אשרי " חוזרת בפסוק הפותח שלוש פעמים , ומכאן שמה . התפלה באה להלל ולשבח את מעשי האל ומתארת את דאגתו לכל חי , תכונותיו ותפארתו . הגמרא מבטיחה גמול מיחד למי שיאמר שלוש פעמים ביום את מזמור קמה . וחז " ל אמרו : " האומר ג פעמים ' תהלה לדוד ' מבטח לו שהוא בן העולם הבא " ( ברכות ד ע " ב ) . מנחה ומעריב שחרית ומוסף תהלים תפלה אתאטורק , מצטפא כמאל איש צבא ומדינאי טורקי , מיסד הרפובליקה הטורקית ונשיאה הראשון . הפך את ארצו למדינה מודרנית והנהיג שורה של תקונים חברתיים , מדיניים ותרבותיים . נקט ניטרליות במדיניות החוץ . חי בשנים 1881 - 1938 . אתאטורק ( " אבי הטורקים " ) נולד בסלוניקי לאב טורקי ולאם אלבנית . הוא למד במדרשה צבאית בעיר מולדתו ובשנת 1905 התגיס לצבא טורקיה . ב - 1908 הצטרף ל " טורקים הצעירים " , ששאפו לחולל מהפכה בארצם , אך עזבם בשל חלוקי דעות רעיוניים . במלחמת העולם הראשונה הצטין בהגנה על מצר הדרדנלים והתפרסם כמפקד מעלה בהנחילו תבוסה לבריטים בגליפולי . אחרי המלחמה נלחם בתכנית של בעלות הברית המנצחות לחלק את טורקיה המובסת , ויסד באנטוליה את המפלגה הלאמית הטורקית . נשא על גלי הזעם של הטורקים על כניעת שליטם , הסלטן מחמד ארון קבורה - סרקופג - גדול , עשוי שיש ומעוטר בפרחים ועלים מהתקופה הרומאית , שנמצא באשקלון . בין עתיקות העיר נמצאו סרקופגים מעוטרים בתבליטים המתארים אירועים היסט , ריים , פסלים , שרידי כנסיות ועוד .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר