עמוד:193

הביזנטית שבירתה קונסטנטינופול וכבשוה ( ב - 1453 ) . כך החלה התפשטות הממלכה הטורקית העות'מאנית , הנקראת על שם מיסדה עות'מאן הראשון . בשנת 1516 הביס הסלטאן סלים הראשון , מלכם של העות'מאנים , את הממלוכים , וספח את סוריה וארץ - ישראל לממלכתו . מאז ועד סוף מלחמת העולם הראשונה , במשך כ - 400 שנה , היתה הארץ תחת שלטון הטורקים . המצב הכלכלי העגום בארץ , והשלטון המרכזי הרופף , שמשו קרקע פוריה לפעילות של פקידות משחתת , לגבית מסים שרירותית ולהרס הדרגתי של המשאבים . השליטים המקומיים יצרו להם מעין ממלכות עצמאיות ונלחמו בינם לבין עצמם . בסיף המאה ה - 18 היתה הארץ שוממה , ואכלוסיתה שקועה בדלות ובבורות . הישרב היהודי סבל אף הוא מן המצב הזה , אולם הוא חזק מפעם לפעם על ידי גלי עליה . במאה ה - 16 הגיעו לארץ יהודים ממגרשי ספרד והתישבו בירושלים , בטבריה , בעזה ובחברון . בטבריה נסו דונה גרציה ודון יוסף נשיא , ממגרשי פורטוגל , להשיג רשות מהסלטאן ליצר מסביב לעיר ישוב חקלאי יהודי , שיהיה מעין גרעין לתחום עצמאי , אולם הדבר לא עלה יפה . לעמת זאת התבסס במאה זו מרכז המקבלים בצפת _ במאה ה - 18 גברה עלית יהודים מארצות שונות באירופה , וביחוד מפולין . יהודים אלה התישבו בעקר בארבע הערים הקדושות ירושלים , צפת , טבריה וחברון . המאה ה " 19 מסעו של נפוליון בארץ - ישראל ב - 1799 הסב את תשומת - לבו של העולם המצרבי אליה . אולם לאחר שנכשל בנסיונו לכבש את עכו וצבאו נסוג , חזר התהו ובהי והשתלט בארץ . רק בשנת 1832 התחילה השפעה מערבית להסתנן לארץ - ישראל . מעצמות אירופה , שצפו להתמוטטות הממלכה העות'מאנית , נאחזו בארץ באמצעות פעילות דתית ובשם ההגנה על המקומות הקדושים לנצרות . אפשרות זו נקרתה להם לאחר שב - 1831 נתגלע סכסוך בין מחמד עלי המצרי נבין הסלטאן הטורקי בגלל דרישתו של מחמד עלי להעביר לידיו את השלטון על ארץ - ישראל וסוריה . משסרב הסלטאן , השתלט אבראהים , בנו של מחמד עלי , על שטחים אלה . תקופה זו של השלטון המצרי , אף שנמשכה רק שמונה שנים , מצינת את ראשית התחדשותה של הארץ . השלטון היה יעיל יותר , הנוצרים והיהודים קבלו זכיות שוות לאלה של המסלמים , ולארץ חדרו משגים וארחות חיים מערביים . בשנת 1838 בקר בארץ לראשונה משה מונטפיורי , והוא וכן משפחת רוטשילד ויהודים עשירים אחרים , הרימו תרומות נדיבות לישובם של יהודים בארץ - ישראל ולשפיר מצב היהודים שישבו בה . קונסולים זרים פעלו בארץ וכנסיות קתוליות ופרוטסטנטיות הקימו מוסדות סעד ומוסדות חנוך במגמה להכניס את התושבים המקומיים תחת כנפי כנסיותיהם ולשרת את הצלינים העולים לארץ - ישראל . המצב הכלכלי השתפר וכן הבטחון בדרכים . תקופה זו נסתימה בשנת 840 ר לאחר שמעצמות אירופה , שחששו מפני התפשטותה של מצרים , הפגיזו את עכו , והפעילו על אבראהים לחץ דיפלומטי משתף עד אשר אלצו אותו לפנות את הארץ . משנות ה - 60 ואילך החלו ארגונים בריטיים , צרפתיים וגרמניים בחפירות ארכאולוגיות בכל חלקי הארץ . באותן שנים גרמנים בני כת ה " טמפלרים", שהאמינו כי הגאלה תצא מארץ - ישראל , הקימו שכונות עירוניות ( בחיפה ובירושלים ) ומושבות חקלאיות ( בשרונה , בוילהלמה ובבית - לחם הגלילית ) . קבוצה אחרת של נוצרים התישבה בירושלים , והיתה גרעין ל " מושבה האמריקנית", אולם עקר גדולה של האכלוסיה בארץ - ישראל בא כתוצאה מן העליה היהודית מרוסיה ומרומניה . רב היהודים התישבו בירושלים , אך הי4 גם שהשתקעו בערים אחרות , וקהלות פרחו בצפת ובטבריה , והתקימו גם בחיפה , בשכם , בעזה הבחברון . מאז 1865 בערך היו היהודים רב בירושלים , ושכונות יהודיות החלו מוקמות מחוץ לחומות העיר העתיקה . כמעט כל היהודים התקימו אז על כספי צדקה ( " תלקה") . במפנה המאה ה - 20 בסוף המאה ה - 19 התחילה בקרב יהודי ארץ - ישראל תנועה להתישבות על הקרקע . הפעלות הראשונות היו יסוד בית - הספר החקלאי " מקוה ישראל"( ב - 1870 ) והמושבות מוצא ( ב - 1873 ) יפתח - תקוה ( ב - 1878 ) . בתקופה זו חל שנוי באפי העליה לארץ . מעתה רב היהודים שבאו אליה ראו בחיים בה פתרון למצוקה של העם היהודי בגולה . העליה הציונית הראשונה היתה בשנים ך 881 - 1903 , לאחר פרעות ביהודי רוסיה , ובין העולים היו גם צעירים חברי ביל"ו . העולים הניחו את היסודות לחקלאית היהודית בארץ - ישראל , כינרת ובן - שמן - החוות החקלאיות של ההסתדרות הציונית ; יער הרצל בתולדה : דגניה - הקבוצה הראשונה ; בית - הספר לאמנות ולאומניות'בצלאל " והגימנסיה העברית " הרצליה " בתל - אביב - אביב .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר